چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۰۵۷۸۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
رییس سابق تاریخ شفاهی حوزه هنری درگفتگو با برنامه انعکاس در فرهنگ‌سرای امام(ره) گفت؛ رحلت امام (ره) یک نگرانی را در دل مردم ایجاد کرد و یک باره مردم احساس کردند که بی‌تکیه گاه شدند.
رحلت امام (ره) مردم را نگران بی‌تکیه‌گاهی کرده بود
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر، «حجت الاسلام سعید فخرزاده» در گفتگوی تصویری که در برنامه «انعکاس» از ویژ ه برنامه های فرهنگسرای امام (ره) در سی و یکمین سالگرد ارتحال امام رحمت الله علیه حضور داشت گفت: با اینکه مردم انتظار فوت امام را داشتند باز هم برایشان سنگین بود؛چرا که با توجه  به مسایلی که در سطح جامعه وجود داشت امام تکیه  گاه این مشکلات بودند . امامی که فقیه فیلسوف ،عارف و سیاستمدار  بود و در شرایط اجتماعی توانمندی خود را نشان داده و با یک روحیه شجاعانه در برابر تمامی این مشکلات در کنار مردم ایستاده بود.

رییس سابق تاریخ شفاهی حوزه هنری یادآور شد : امام از این منظر برای مردم قابل اطمینان بود. چون احساس می کردند یک تکیه گاه مناسبی است . فقیهی که نسبت به مسائل دینی اشراف دارد و نسبت به مسائل جامعه اشراف و اطلاعات کافی دارد.

این کارشناس تاریخ انقلاب تصریح کرد: امام از جریان مدرس و از آن دوران در صحنه سیاست حضور دارند و ماجراها را رصد می کنند و در دوران ملی شدن صنعت نفت در جریان نهضت بودند، بنابراین امام یک مقطع بسیار بزرگی در حوادث و وقایع اجتماعی حضور دارند و صاحب یک سبک و نگرش و توجه سیاسی هستند و شناخت کافی به مسائل اجتماعی داشتند .

وی افزود : از سویی دیگر امام (ره) فیلسوفی است که دارای اندیشه و تفکر مناسبی در حوزه تشکیل حکومت و تشکیل مبانی فکر هستند. از طرفی یک فقیهی هستند که مردم احساس می کردند به کسی تکیه کردند که همه این وجوه را دارند و در عین حال از خواسته های آن ها دفاع می کند و در مقابل ناملایمت و فشارهایی که از جانب های مختلف چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور دارند ، ایشان ایستاده و به عنوان یک صبور مقاومت می کنند .

فخرزاده با اشاره به اینکه رحلت امام یک نگرانی را در دل مردم ایجاد کرد گفت: یک باره  مردم احساس کردند که بی تکیه گاه شدند، احساس کردند ممکن است  چیزی را از دست بدهند که دیگر جایگاهی برای آن وجود نداشته باشد. این احساس نگرانی تا مدت ها وجود داشت.

کارشناس برنامه تاریخ شفاهی جماران افزود:  مردم می دانستند که یکی از شخصیت های انقلاب بعدها مسئولیت رهبری نظام را به عهده می گیرند و به دلیل اینکه مثل الان فضای مجازی و گروه های اجتماعی و آزادسازی اطلاعات و ارتباطاتی که الان وجود دارد ان زمان وجود نداشت، خصوصاً در دوران جنگ هم که ما ان موقع ها بودیم، یک فضای کاملا سانسور شده و کاملا بسته ای در جامعه بود و عامه مردم اطلاعات مناسبی از یاران امام نداشتند و فرقی بین آقای هاشمی و آقای خامنه ای و آقای اردبیلی و آن هایی که به عنوان سطوح بالای انقلاب بودند، نداشتند و فکر می کردند یکی از آن ها در واقع تصدی این امر را به عهده می گیرند، ولی قطعاً جایگاه امام را ندارند

وی اظهار داشت : مردم نگران بودند  که چه خواهد شد؟ یعنی انقلاب دچار چه سرانجامی خواهد شد؟ آیا آن شخص می تواند مثل امام، هم این جایگاه را اداره کند و هم این خصوصیات را داشته باشد؟ این غم و این نگرانی برای مردم ان روزها کاملاً مشاهده می شد.

وی در پایان افزود : شاید با انتخاب آیت اله خامنه ای به رهبری آن روزهای اول این سوال پاسخ داده نشد و همه فکر کردند یکی از یاران انقلاب است؛ اما بعدها وقتی جلوتر رفتیم، سیاست ها و اقدامات ایشان را دیدیم، این اعتماد برای مردم ایجاد شد که در واقع کسی که جایگاه امام و جای امام را پر کرده قابل اعتماد است مثل امام  می شود به ایشان تکیه کرد و توانسته اند این جایگاه را تداوم بخشند.

«انعکاس» عنوان برنامه  تاریخ شفاهی جماران است که از سوی فرهنگسرای امام و با مشارکت فرهنگسرای ارسباران  با حضوراهالی جماران و اشخاص غیرسیاسی ،همسایگان امام (ره)ضبط و در قالب فیلم نیمه کوتاه و گزارش های مینی مال در فضای مجازی منتشر می شود.
نظر شما