سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۶:۱۱
کد خبر: ۱۰۵۷۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
رئیس فرهنگسرای گلستان با اشاره به طراحی برنامه‌های فرهنگی برای گروه‌های مقاوم و خاکستری جهت تغییر در رفتار و شیوه‌های نگرش آن‌ها بیان کرد: ما در برنامه‌ریزی فرهنگی نباید صرفا به افرادی که مطابق سلیقه و افکار ما هستند توجه داشته باشم، بلکه باید به سراغ گروه‌های خاکستری برویم و آن‌ها را در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود مشارکت دهیم تا دامنه مخاطبان وسعت پیدا کند.
توجه به گروه‌های خاکستری در طراحی برنامه‌های فرهنگی
به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی فرهنگ و هنر، سعید رنجبریان مدیر فرهنگی و هنری منطقه 8 و رئیس فرهنگسرای گلستان تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی به پایان رساند و از سال 76 وارد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران شد. او تمام سطوح سازمان و حضور در مناطق مختلف را تجربه کرده است و در کارنامه مدیریتی خود ریاست فرهنگسرای شفق،  مدیریت فرهنگی منطقه 19 و ریاست فرهنگسرای مهر را دارد. وی هم‌اکنون مدیر فرهنگی و هنری منطقه 8 و رئیس فرهنگسرای گلستان است.

رنجبریان فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ را پل ارتباطی میان مخاطبان و شهروندان با گروه‌های مرجع فرهنگی دانست و گفت: در برقراری این ارتباط میان مخاطبان و سیاستگذاران فرهنگی باید از اعمال سلیقه شخصی پرهیز کرد. چرا که تبعیت از سلائق فردی مانع حضور گسترده گروه‌های مردمی و مخاطبان به مراجع فرهنگی می‌شود و اگر این ارتباط گسسته شود جای تاسف دارد.

وی افزود: مراکز فرهنگی سازمان فرهنگی هنری به عنوان امانت در دست مدیران فرهنگی و هنری قرار دارد و ما باید بتوانیم  وظایف خودمان را در جهت خدمت به شهروندان فارغ از اعمال سلیقه دنبال کرده و به اجرا برسانیم.

رئیس فرهنگسرای گلستان، یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های این سازمان را برنامه‌ریزی فرهنگی و هنری برای تمام گروه‌های متکثر مخاطبان دانست و گفت: در طراحی برنامه‌های فرهنگی باید به گروه‌های مقاوم و خاکستری جهت تغییر در رفتار و شیوه‌های نگرش آن‌ها توجه داشته باشیم. چرا که این گروه نیازمند توجه بیشتر هستند تا به عنوان مخاطب خوب برنامه‌های فرهنگی محسوب شوند. برای این کار هم باید موانع تردید و شک آنها را مرتفع کرد تا در برنامه‌های فرهنگی حضور پیدا کنند.

وی افزود: معمولا ما در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی خودمان به سراغ گروه‌های موافق و هم‌نظر با خودمان رفته‌ایم و کمتر به گروه‌های خاکستری اهمیت داده‌ایم. یکی از دلایل این رویکرد به این خاطر است که تغییر رفتار در این گروه خاکستری کاری بسیار سخت و زمان‌بر است.

رنجبریان از برنامه «رواق منظر» به عنوان یکی از برنامه‌های اجرای موثر در دوران مدیریتش یاد کرد که در فرهنگسرای شفق به اجرا درآمد. وی در این رابطه توضیح داد: این جشنواره به سردرهای ایرانی و اسلامی اختصاص داشت و حدود 2500 عکس از سردرهای ایرانی که تاثیرات روانی واعتقادی زیادی در بین افراد داشت به دبیرخانه جشنواره رسید. اساسا برگزاری این جشنواره به شخصیت کاری و حرفه‌ای من شکل داد و باعث شد که اهمیت سردرها به دلیل اینکه نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی است مورد توجه عمومی قرار گیرد.

رئیس فرهنگسرای گلستان با اشاره به اهمیت ابزار هنری و توجه به هنرهای بومی عنوان کرد: هنر یکی از مهمترین ابزارهای انتقال مفاهیم دینی است. یکی از برنامه‌های اجرایی من در منطقه 19 «مشق خورشید»  کتابت خطبه فدکیه با حضور پنجاه خوشنویس بانو بود که استقبال خوبی از آن شد و هنرمندانی چون استادآقامیر و استادعلی در این مجموعه کارهای ارزشمندی را خلق و تحریر کردند.

مدیر فرهنگی و هنری منطقه 8 درباره برنامه‌های اجرایی خود در این منطقه اشاره کرد: در زمستان سال گذشته هفته فرهنگی استان گلستان را به دو شیوه نمایشگاهی و صحنه‌ای اجرا کردیم. آن‌هم بدون آنکه بودجه‌ای صرف آن کنیم.

وی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های خود در سالروز درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی بیان کرد: در ایام منتهی به ارتحال امام(ره) برنامه شب شعر «خورشید لاله ها» را به صورت مجازی و زنده برگزار می‌کنیم. این برنامه در صفحه اینستاگرام فرهنگسرا و همچنین در سرویس آپارات فرهنگسرای گلستان پخش می‌‌شود. در این برنامه که روزسه‌شنبه ساعت 18 برگزار خواهد شد اساتید ادبیات همچون رحیم زریان و عبدالرحیم سعیدی‌راد حضور خواهند داشت.
نظر شما