پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۷
کد خبر: ۱۰۶۱۱۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ عنوان کرد:
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ گفت: وقتی فرهنگ توسعه حاکم باشد، فرهنگ تعمیق و توسعه نمی‌یابد، این توسعه فرهنگی است که موجب عمیق‌تر شدن و گسترش مفاهیم فرهنگی می‌شود ، بنابراین ملاحظات فرهنگی در اولویت قرار بگیرد نه اینکه فرهنگ مظلوم‌ترین بخش جامعه باشد.
اکبر بختیاری مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ و رییس فرهنگ‌سرای رازی، دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی هنری، از سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز کرد. در این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی چون؛ مدیریت خانه فرهنگ ورد آورد منطقه ۲۱ ،معاونت فرهنگی مناطق ۱۳ و ۱۷، ریاست فرهنگ‌سرای معرفت، مدیریت فرهنگی هنری مناطق ۲۱ و ۲۲ و ریاست فرهنگ‌سرای تهران و دبیری طرح های جامع چهل خانه –هفته فرهنگی، هنری تفکر و نوآوری،جشنواره ما می‌توانیم، دبیری تجلیل از مشاغل نمونه شهرداری و... را برعهده داشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی فرهنگ و هنر درباره فعالیت‌های فرهنگی گفت: وقتی فرهنگ توسعه حاکم باشد، فرهنگ تعمیق و توسعه نمی یابد، این توسعه فرهنگی است که موجب عمیق تر شدن و گسترش مفاهیم فرهنگی را می‌گیرد، لذا برای برنامه ریزی و بازسازی باید سایر حوزه‌ها سر سپرده فرهنگ باشد و ملاحظات فرهنگی در اولویت قرار بگیرد نه اینکه فرهنگ مظلوم‌ترین بخش جامعه باشد.

بختیاری در ادامه به موانع و مشکلات فعالیت‌های فرهنگی هنری در منطقه ۱۱ اشاره کرد و گفت: عدم توانایی مالی شهروندان برای مشارکت در فعالیت‌های آموزشی ،فرهنگی و تربیتی، عدم مشارکت موثر شهروندان در فعالیت‌های فرهنگی به دلیل در اولویت نبودن این فعالیت‌ها، تعدد بخشنامه‌ها و تمرکز گرایی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی،هنری، عدم مجال اندیشیدن و عدم برنامه ریزی بلند مدت در شرایط متاثر از تغییرات مکرر بر اساس پدیده‌های اجتماعی، ملی و شهری از جمله موانعی است که در مسیر انجام فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۱ اقدامات گسترده‌ای را در سال‌های اخیر به منظور همراهی و مشارکت شهروندان انجام داده و تلاش داشته از همه زیر ساخت‌ها و ظرفیت‌های خود و نهادهای همکار در جهت خدمت رسانی فرهنگی، هنری به شهروندان استفاده کند. در حوزه فرهنگ حلم، صبر و مهربانی به عنوان نیاز ضروری منطقه و شهروندان تهرانی برنامه‌های متعددی داشته که مهمترین آن جشنواره «خوبی را معروف کنیم» و در حوزه خانواده دو دوره جشنواره «فامیل چتر خانواده» بوده است. 

وی افزود: طراحی برنامه‌های مختلف متناسب با امکانات ویژه و زیر ساخت‌های فرهنگ‌سرا در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، توجه به نویسندگان و مفاخر محله و منطقه، تولیدات مجازی، برنامه‌های مختلف قرآنی و معارفی به منظور گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی برنامه‌های متعدد در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، دستاوردهای تکریم و پاسداشت سنت‌ها و فرهنگ ایرانی از جمله اهداف و برنامه‌ها بوده است.

بختیاری درباره منطقه۱۱ و موقعیت و ویژگی‌های آن گفت: این منطقه دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است. وجود مراکز مهم سیاسی و نظامی مانند بیت رهبری، نهاد ریاست جمهوری، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی، سازمان بازرسی کل کشور و چند سفارتخانه و چندین پادگان و دانشگاه نظامی از جمله ویژگی‌هایی است که این منطقه را به پردیس حکومتی تبدیل کرده است و موقعیت استراتژیکی به این منطقه است. در عین حال وجود موزه‌هایی مثل موزه جنگ، موزه مقدم، موزه قرآن کریم، موزه ثبت احوال همچنین پهنه فرهنگی رودکی، بازار نشر و کتاب، تئاتر شهر، تئاتر رودکی و چندین مرکز دانشگاهی و درمانی زمینه توجه به هویت تاریخی و فرهنگی و گرایش به توسعه فعالیت‌های گردشگری در زمینه میراث فرهنگی و همچنین امکان فعالیت‌های نمایشی، موسیقیایی و فرهنگی را نیز فراهم کرده است.

وی افزود: از ویزگی‌های دیگر این منطقه وجود بازارهای تخصصی تولید و فروش لوازم خودرو ،دوچرخه، موتور سیکلت، البسه و لوازم ورزشی، لوازم صوتی و تصویری، نشرکتاب و چندین بازار تخصصی دیگر در عین حالی که ظرفیت‌ها و فرصت‌های مهمی را ایجاد کرده چالش‌هایی مانند تبدیل بدون برنامه واحدهای مسکونی به مراکز کارگاهی و انبار کالا را به وجود آورده است. لذا به طور کلی ناسازگاری کاربری‌ها ،آلودگی محیطی، شاخص پایین رصد کیفیت زندگی شهری در مقایسه با سایر مناطق، سطح پایین درآمد شهروندان منطقه، عدم وجود برنامه برای ساماندهی کاربری‌های ویژه و تخصصی، منطقه۱۱ را در داده‌های پیمایش رصد کیفیت زندگی شهری در موقعیت نامطلوب یعنی رتبه ۷ فراوانی مسائل اجتماعی قرار داده است.

بختیاری بیان کرد: بنظر می‌رسد در برنامه ریزی‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی بهبود اخلاق و فرهنگ شهروندی به ویژه در موضوعاتی مانند مدیریت و کنترل خشم، رفتار ترافیکی و توجه به زیست اجتماعی و گسترش فرهنگ حلم، صبر، احترام و آرامش و مهربانی در روابط فردی و اجتماعی و ترویج قانون‌گرایی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

 رییس فرهنگ‌سرای رازی به مهمترین دغدغه‌های فرهنگی خود اشاره کرد و گفت:  پایش منظم کیفیت زندگی اجتماعی و فرهنگی شهروندان بر اساس داده‌های پیمایشی، شناسایی شاخص‌های محلی، فراوانی مسائل اجتماعی و فرهنگی منطقه، برنامه ریزی فرهنگی و هنری  بر مبنای شاخص‌ها و مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه، برنامه ریزی و اقدامات فرهنگی، هنری و اجتماعی بر اساس محورها و رویکردها و اهداف ۱۷ گانه معرفی سازمان فرهنگی ،هنری شهرداری تهران، همکاری و هماهنگی با نهادهای فرهنگی، اجتماعی و هنری منطقه و استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های مشترک و هم‌افزایی در این زمینه، توجه به اقشار ضعیف و کم برخوردار منطقه در شاخص سرانه‌های فرهنگی هنری، همکاری با مساجد، مدارس، حوزه‌های علمیه، نواحی بسیج، بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرداری و سایر نهادها مرتبط با این حوزه. توسعه زیر ساخت‌ها و فرصت‌ها و ظرفیت‌های معطل مانده فرهنگ‌سرای رازی مانند شهر بازی از جمله مهمترین دغدغه‌هاست.

مطالب مرتبط
نظر شما