جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۰
کد خبر: ۱۰۶۱۳۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
پرویز فارسیجانی تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی درنشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی تنوع از نظر فرمی و ساختاری و محتوایی را در رسانه ملی کم توصیف کرد.
پرویز فارسیجانی تهیه‌کننده پیشکسوت رسانه ملی در نشست بررسی برنامه‌های معارفی رسانه ملی طی رمضان سال ۹۹ و تحلیل و بررسی دستاورد اقدامات حوزه رسانه در ایام کرونایی گفت: من از مجموعه و مدیران توقع دارم بهترین کارها و بهترین هزینه‌ها باید با برنامه‌های قرآنی باشد اما آنچه را که شاهد هستیم ضعیف‌ترین بودجه را به برنامه‌های قرآنی اختصاصداده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی از دغدغه مسیولین نیست افزود: در بعضی از کارها که با مانع تراشی روبرو می‌شدم با خودم می‌گفتم خدایا به رضای تو عنوان ادای تکلیف را گذاشتیم ولی آقایان بالا دستی نخواستند چون دغدغه بعضی مسئولین جذب مخاطب به هر قیمتی است اما تولید محتوای و هنری معارفی دغدغه‌ای نیست.

وی با اعلام اینکه مناسبت‌های دینی مناسبت عزا نیست افزود: فیلم‌های خوبی مثل او یک فرشته بود، یک کار خوب در حوزه‌ی هنری از یک سخنرانی بهتر است دغدغه رسانه ملی اگر ترویج معارف دینی است باید در تمام ارکان رسانه دیده شود.

فارسیجانی با بیان اینکه در ماه رمضان فرصتی خوب همراه با تلاشی مناسب انجام شد اظهار داشت: در این ماه مبارک به دلیل شیوع ویروس کرونا تلاش‌های خوبی انجام شد چرا که برنامه زنده و پخش آن استرس و فضای سختی دارد.اولین جمع خوانی را گفتند کسی به آن توجه نمی‌کند اما امروزه می‌بینید که باقیات صالحات در این زمینه شده است وظیفه رسانه ملی است که باید آحاد خنثی را جذب کند

وی با بیان اینکه کمترین تنوعی از نظر فرمی و ساختاری و محتوایی داریم، افزود: به عنوان کارشناسی که سال‌ها در رسانه بودم در سریال‌های ما باید در ماه رمضان و محرم رنگ و بویی دینی داشته باشند و سریال‌هایی مثل صاحبدلان و اغما ساخته شود تا ماهیت تنوع و پویایی حفظ شود درحوزه معارف کمترین تنوع از نظر فرمی و ساختاری و محتوایی داریم وبرنامه هایمان جز کارشناس و چند سخنرانی نیستند.

این تهیه کننده رسانه ملی با اعلام اینکه باید سراغ خبرگان سخنوری برویم در حالی که تنها از چند سخنران در رسانه استفاده می‌شود گفت: باید به شرایط و نیاز مخاطب نیز توجه ویژه ای داشت. مخاطب‌ها ذائقه شأن با دهه شصت تغییر کرده است در اوایل انقلاب در عرصه فرم و ساختار از شبکه‌های رقیب جلوتر بودیم اما در حال حاضر برعکس شده و ما از آنها تقلید می‌کنیم. مقام معظم رهبری در دیداری که با هنرمندان داشتند فرمودند" باید در حوزه معارف دینی از مستقیم گویی پرهیز کنیم و از زبان هنر استفاده کنید" اما ما این را توجه نمی‌کنیم و ضعیف‌ترین بودجه را برای سیما و صدای قرآن داریم.

فارسیجانی اظهار داشت: جذابیت از دیگر عناصری است که باید در برنامه سازی قرآنی مورد توجه قرار گیرد برنامه‌های ویژه اسرا که ویژه سحر بود یکی از همین دست برنامه‌ها بوده است.

وی ضمن انتقادی در همین خصوص گفت: اگر بودجه نداریم چرا همه شبکه‌ها سحر ویژه برنامه پخش می‌کنند یا چرا در همه شبکه‌ها اصرار دارند ویژه افطارتولیدی داشته باشند اگر یک شبکه یا دو شبکه با بهترین کیفیت برنامه داشته باشند بهتر نیست؟

این تهیه کننده تلویزیون جلوگیری از برنامه‌های متناقض و ضد دینی را مهمترین عنصر دانست و ادامه داد: برنامه‌ای نسازیم که زحمت برنامه‌های دینی را از بین ببریم. زحمت میکشیم برنامه ساخته می‌شود که دروغ نگوییم به پدر و مادر احترام بگذاریم ولی در یک سریال پر بیننده دقیقاً ضد آن را انجام داده و بدآموزی، کلامی، رفتاری یا اصطلاحی تمام زحمات برنامه سازی معارفی را هدر می‌دهد.
برچسب ها: معارف
نظر شما