جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۶۲۳۴
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
آیین پایانی «نقشا» در جوار آرامگاه فردوسی
مرشد محسن میرزاعلی از برپایی اختتامیه جشنواره نقشا با معرفی برگزیدگان این رویداد در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی خبر داد.
«مرشد محسن میرزاعلی»، مسئول دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که دبیری اجرایی نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا را برعهده دارد، درباره آمار تعداد آثار ارسالی به این رویداد گفت: جشنواره ویژه نقالی شاهنامه برای نخستین بار است که در چنین وسعتی برپا می‌شود. در این جشنواره بیش از 700 اثر با حضور شرکت‌کنندگانی از 70 شهر سراسر کشور به دست دبیرخانه رسید. این موضوع به معنای علاقه و میل عمومی مردمی و هنرمندان به نقالی و شاهنامه‌خوانی به عنوان هنری انسان‌ساز و راهنما است.

میرزاعلی افزود: خروجی بازبینی اولیه آثار دریافتی ما 320 اثر بود که از سوی متخصصین نقالی و شاهنامه‌خوانی به مرحله داوری نهایی راه یافتند. این آثار طی دو هفته با دقت بسیار بالا برای نامزدی دریافت جوایز نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا مورد بررسی قرار گرفتند تا اینکه در نهایت روزهای گذشته اسامی نامزدها اعلام شد. به زودی با برپایی آیین اختتامیه این رویداد، برگزیدگان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: نخستین جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا برکات بسیاری برای دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری داشته است. از جمله این برکات، تلالو چراغ نقالی شاهنامه در سراسر کشور به صورت همزمان و شناسایی استعدادهای قابل سرمایه‌گذاری در سنین گوناگون برای شکوفایی در این زمینه است. 

میرزاعلی با اشاره به حضور پر رنگ کودکان در این جشنواره و راه‌یابی بیش‌از 170 اثر در این گروه سنی به مرحله داوری گفت: بسیاری از شرکت‌کنندگان کودک در این جشنواره از عدم آموزش‌های اصولی نقالی و شاهنامه‌خوانی رنج می‌برند. این موضوع موجب نگرانی شورای سیاست‌گذاری و تخصصی دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری است که باید به آن ورود کنیم تا از انحراف این استعداد‌های نو و تشنه یادگیری به سوی اجراهای غلط فنی و محتوایی جلوگیری کنیم. 

وی افزود: به این ترتیب یکی از اهداف مهم جشنواره، کشف استعدادهای نقالی و شاهنامه‌خوانی، بدون توجه به راه‌یابی میان نامزد‌های دریافت جایزه و یا برگزیده شدن، و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای آنها است. هر یک از این استعداد‌ها می‌توانند با تربیت و پرورش درست به بازویی قدرتمند برای تبلیغ سند هویتی کشورمان، معارف و حکمت‌های آموزنده شاهنامه به مردم شهر و روستاهای خود تبدیل شوند.

دبیر اجرایی این رویداد ادامه داد: یکی دیگر از اهداف جشنواره نقشا، آشنایی عموم مردم با نقالی و شاهنامه‌خوانی و همچنین گسترش بیش از پیش مفاهیم کلیدی معرفت‌شناسی و پندآموزی شاهنامه است، که با موفقیت هم به این هدف دست یافته‌ایم، چرا که با ارسال بیش از 700 اثر برای جشنواره، بی‌شک حدود 3000 الی 4000 نفر از مردم سراسر کشور با شاهنامه و درون‌هایه‌های سازنده آن آشنا شده و چه بسا یکی از مخاطبان دائمی آن شوند.

وی در ادامه گفت: به محض اینکه سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند زبان فارسی رو به نابودی است، دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی حوزه هنری دست به کار شده است و قطعا قدم‌های قابل توجهی برای آن برداشته است.

مسئول دفتر تعزیه و آیین‌های نمایشی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در خصوص تندیس جشنواره گفت: در نظر داشتیم تا همانند جشنواره نقالان علوی که تندیس ولی‌الله ترابی از پیشکسوتان و اساتید نقالی را به برگزیدگان اهدا کردیم، در این جشنواره نیز تندیس مرشد سید مصطفی سعیدی را طراحی و اهدا کنیم، اما به دلیل مشکلات و تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا به تندیسی همانند مجسمه فرودسی در میدان فردوسی تهران بسنده کردیم. در این تندیس حکیم ابولقاسم فردوسی به همراه کودکی زال ایستاده و به آینده و دوردست‌‌های درخشان ایران و ایرانیان می‌نگرد.

میرزاعلی افزود: باید از کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که با تمامی دغدغه‌های تئاتری خود از جمله تئاتر بچه‌های مسجد، کارگاه‌های تخصصی نمایش‌نامه‌نویسی، تئاتر خیابانی و میدانی دارد، به تعزیه و نمایش‌های آیینی اهمیت می‌دهد و برای رشد و توسعه آن تلاش می‌کند، قدردانی کرد. بنده از ایشان بخاطر اعتمادش به من و دفتر  تعزیه و آیین‌های نمایشی تشکر می‌کنم.

میرزاعلی در پایان درباره زمان اختتامیه این جشنواره گفت: اختتامیه جشنواره نقشا با معرفی برگزیدگان این رویداد در جوار آرامگاه حکیم فردوسی سوم تیرماه همزمان با میلاد حضرت معصومه(س) با حضور جمع محدودی از پیشکسوتان نقالی و شاهنامه‌خوانی و نامزدهای جشنواره برپا می‌شود.

گفتنی است، آیین پایانی جشنواره نقالی و شاهنامه‌خوانی نقشا به‌صورت زنده و مستقیم از اپلیکیشن حوزه هنری و دامنه‌های پرمخاطب همچون آپارات و اینستاگرام پخش می‌شود.

نظر شما