پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۶۲۴۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
مدیریت مجموعه تئاتر شهر شیوه‌نامه اجرایی و بهداشتی بازگشایی تالارهای نمایشی این مجموعه را منتشر کرد.
شیوه‌نامه اجرایی و بهداشتی بازگشایی مجموعه تئاتر شهر منتشر شد مدیریت مجموعه تئاتر شهر با انتشار شیوه نامه اجرایی و بهداشتی بازگشایی تالار‌های نمایشی مجموعه تئاتر شهر پیرو دستور العمل ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انتشار اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا، هرگونه اجرای عمومی آثار نمایشی در این مجموعه با حضور تماشاگران و هنرمندان را منوط به اجرای دقیق این شیوه نامه دانست.

این شیوه نامه مبتنی بر چند فصل تنظیم شده که طی آن ضمن بیان جزئیاتی از پروتکل‌های بهداشتی موارد مربوط به حضور تماشاگران – هنرمندان - کارکنان و سایر مراجعه کنندگان به واحد‌های مختلف، نحوه برنامه ریزی اجرا‌های کنونی و نمایش‌های آینده تالار‌های مختلف تئاتر شهر، شرایط پذیرش مخاطبان برای تماشای آثار نمایشی و پیش بینی برای ارائه خدمات مناسب‌تر مورد توجه قرار گرفته است.

در متن شیوه نامه‌ اجرایی و بهداشتی بازگشایی مجموعه تئاتر شهر که توسط سعید اسدی مدیر مجموعه تئاتر شهر بر اساس پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده تهیه و تدوین شده، آمده است:

*مقدمه

مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از ارکان حرفه‌ای تولید و اجرای تئاتر، پیرو دستورالعمل بازگشایی ابلاغی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ذیل شرایط کلی ذکر شده در اطلاعیه‌ی ستاد ملی مبارزه با بیماری کووید-۱۹، فعالیت خود را بر اساس این شیوه نامه‌ اجرایی و بهداشتی از سر خواهد گرفت. بدیهی است که هدف مهم مجموعه‌ تئاتر شهر تولید و عرضه‌ آثار نمایشیِ شایسته و مولد اندیشه‌ غنی و ذائقه‌ هنری عالی و ایجاد نشاط روحی و اجتماعی برای مخاطبان گرامی است. در شرایط کنونی ناگزیریم فرصت دوباره‌ فعالیت فرهنگی و هنری را با تأکید بر ایمن سازی و پاکیزه نمودن فضای خدماتی و اجرایی و تلاش حداکثری برای صیانت و حفظ تندرستی تماشاگران، هنرمندان و کارکنان محترم، فراهم نماییم. این مهم را وظیفه‌ای برای جلب اعتماد و آسودگی بیشتر تماشاگران و هنرمندان گرامی می‌دانیم و با همکاری و همراهی این عزیزان و کوشش مضاعف کارکنان سخت‌کوش مجموعه تئاتر شهر، تا زمان عادی شدن شرایط و بازگشت به رویه‌های معمول پیگیری خواهیم نمود.

در هماهنگی به عمل آمده با اداره کل هنر‌های نمایشی، مبنی بر تأمین اعتبار و تجهیزات ضروری برای تحقق این هدف و همچنین اقداماتی که در دوره‌ تعطیلی اخیر برای بهبود شرایط صورت گرفته است (از جمله نقاشی، پاکیزه سازی و احیای برخی امکانات رختکن‌های سالن اصلی و سالن سایه، نصب جت فن برای تهویه‌ بهتر هوای طبقه‌ زیرین مجموعه، تعمیر هواساز و دستگاه خنک کننده‌ سالن اصلی، ساماندهی و سرویس دوره‌ای تجهیزات نوری و صوتی کلیه‌ی تالار‌ها و احیای نورپردازی سقف سالن اصلی و ضد عفونی مرحله‌ای اماکن و فضا‌های گوناگون مجموعه برای حضور کارمندان و مراجعان) و اقدامات دیگری نیز از جمله فراهم سازی مواد و تجهیزات تخصصی بهداشتی و ضدعفونی کننده‌ فردی و عمومی و الزامی کردن رعایت دستورالعمل‌های اجرایی مطابق با این شرایط ویژه، برای تمامی کسانی که در این مجموعه حضور خواهند یافت، تا آغاز فعالیت و پس از آن صورت خواهد گرفت.

*کلیات

بنا بر اینکه جامعه‌ ایرانی متأثر از شیوع ویروس کروناست، طبیعتاً دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در رعایت بهداشت فردی و عمومی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، در کلیه‌ فعالیت‌های اجرایی، فرهنگی، اداری و عمومی مجموعه‌ تئاتر شهر رعایت و با ویژگی تخصصی و هنری این مجموعه، در این شیوه نامه متناسب سازی شده است.

لازم به ذکر است دستورالعمل و توصیه‌های کلی منتشر شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سند بالادستی تلقی شده و موارد جزئی ذکر شده در شیوه نامه‌ اجرایی و بهداشتی این مجموعه، با توجه به ویژگی‌های تخصصی و خصلت‌های تئاتر شهر و حسب شرایط و امکانات تحقق پذیر تدوین شده است.

موارد مندرج در این شیوه نامه تا زمان وجود شرایط حاکم بر مبارزه با شیوع کرونا و هر اطلاعیه و دستورالعمل بعدی، که از سوی مراجع بالادستیِ ذی صلاح ابلاغ خواهد شد، اعتبار خواهد داشت.

تمامی کارکنان و هنرمندان گرامی‌ که در این مجموعه هنری فعالیت خواهند داشت، ملزم به رعایت همه‌ موارد هستند؛ رعایت قواعد و قوانین موجود، موجب ایجاد اعتماد و اطمینان خاطر بیشتر برای مخاطبان گرامی و تمامی کسانی خواهد بود که در این مجموعه، به دلایل فرهنگی و هنری، تردد و حضور دارند.

به دلیل اهمیت انکارناپذیر موضوع، موارد و ضوابط اجرایی و بهداشت فردی و عمومی، طی نوشتاری به گروه‌های نمایشی رسماً اعلام خواهد شد و گروه‌های محترم مکلف به همکاری با مجموعه تئاتر شهر برای رعایت دقیق آن هستند.

سایت‌های فروش بلیت نمایش‌هایی که در این مجموعه اجرا خواهند داشت موظف‌اند به نحو مناسب این شیوه نامه را، در بخش مربوط به تماشاگران، در سایت خود درج و مخاطبان گرامی را به توجه و دقت در آن هدایت و ترغیب نمایند.

مجموعه‌ تئاتر شهر، انجام این دستورالعمل را یک روز پیش از بازگشایی و همزمان با اجرای جنرال نمایش ها، به صورت عملی تمرین خواهد نمود.

این دستور العمل در پنج فصل، و مرتبط با فعالیت‌ها و مأموریت‌های این مجموعه تهیه شده است که عبارتند از: ۱. اجرای نمایش؛ ۲. تمرین و آماده سازی اجراها؛ ۳. خدمات فرهنگی؛ ۴. خدمات اداری و فنی؛ ۵. خدمات عمومی.

۱. اجرای نمایش

الف. نحوه بازگشایی و ادامه‌ فعالیت

در مرحله اول بازگشایی، نمایش‌هایی که اجرای آن‌ها به حالت تعلیق درآمده، در صورت تمایل گروه‌ها، به اجرای خود ادامه خواهند داد. در صورت انصراف هر کدام از این نمایش‌ها، اجرا‌های جدید جایگزین و در زمان‌بندی جدید اجرا خواهند شد. در مراحل بعد جدول اجرایی مجموعه تئاتر شهر با شرایط جدیدی برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

بازگشایی این مجموعه به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد و با فاصله زمانی مناسب، برای حصول از اطمینان رعایت نکات بهداشتی و ایمنی، سالن‌های این مجموعه، به ترتیب، اجرا‌های خود را از سر خواهند گرفت. لازم به ذکر است که کارگاه نمایش به دلیل کوچکی ابعاد و ظرفیت کم تماشاگر تا اطلاع ثانوی اجرایی نخواهد داشت.

بنا بر ضرورت موجود ساعت اجرا‌ها و فاصله زمانی بین دو اجرا در یک سالن تغییر می‌کند و متناسب با نحوه حضور تماشاگر و جلوگیری از تجمع در لابی‌ها و تداخل حضور تماشگران اجرا‌های متفاوت انجام خواهد شد.

برای اجرا‌های جدید، هر سالن نمایشی مجموعه فقط پذیرای یک نمایش خواهد بود و در طول مدت اجرای نمایش امکانات پشت صحنه به طور کامل در اختیار تنها یک گروه نمایشی قرار خواهد گرفت تا شرایط مراقبت‌های بهداشتی فردی و عمومی با تأمین مواد و تجهیزات ضدعفونی کننده از سوی مجموعه، توسط خود گروه اجرایی مدیریت و اجرا شود.

برای ایجاد فرصت بیشتر برای اجرای گروه‌های نمایشی متفاوت در طول جدول اجرایی سالانه، هر نوبت اجرا در سالن‌های نمایشی (به غیر از سالن اصلی) ۲۱ روز اجرایی خواهد بود. در این بازه‌ زمانی، گروه‌ها می‌توانند با اجرای دو سانس در یک روز، تعداد اجرا‌های خود را تا دو برابر (۴۲ اجرا) افزایش دهند. تصمیم درباره‌ چگونگی استفاده از بخشی یا تمامی این تعداد اجرا به عهده گروه خواهد بود و این امر می‌تواند فرصتی را برای تقسیم تماشاگران در دو نوبت اجرایی در یک روز و همچنین افزایش میزان اجرا‌ها برای پذیرایی از تعداد بیشتری از مخاطبان فراهم نماید.

گروه نمایشی می‌تواند در هماهنگی با مجموعه‌ تئاتر شهر تعدادی از اجرا‌های خود را به صورت زنده و آنلاین از طریق سایت‌های دارای مجوز پخش کند. برای این کار بلیت فروشی انجام و بهای بلیت پخش آنلاین پایین‌تر از میزان بهای اجرای زنده و متناسب با هر نمایش تعیین خواهد شد. این امر به جبران میزانی از کاسته شدن تعداد تماشاگران و رعایت ظرفیت پذیرش ۵۰ درصدی و همچنین ترمیم تأمین درآمد مالی گروه نمایشی و افزایش گستره مخاطبان، بیش از کسانی که فرصت تماشای حضوری نمایش را دارند، یاری خواهد رساند.

در جدول اجرا و برنامه‌های آینده، مجموعه تئاتر شهر پذیرای نمایشنامه‌های کم پرسوناژ خواهد بود تا شرایط هنری مطلوبی را برای گونه‌ای میزانسن فراهم کند که حتی‌الامکان فاصله‌ ایمنی مناسب‌تری میان بازیگران و تماشاگران فراهم آورد؛ بنابراین ممکن است در مذاکره با هنرمندان گرامی، درباره‌ پیشنهادات اجرایی قبلی که مورد تصویب مجموعه قرار گرفته است تجدید نظر صورت گیرد.

پیشنهاد می‌شود کارگردانان محترم نمایش‌هایی که اجرایشان به تعلق درآمده و دوباره اجرای خود را از سر می‌گیرند، برای حفظ سلامت بازیگران، و لطمه نخوردن به زیبایی شناسی و فلسفه فکری و هنری اثر نمایشی و صرفاً در صورت امکان، در برخی از میزانسن‌ها و چیدمان صحنه که موجب کاهش تماس فیزیکی و یا کم شدن فاصله میان بازیگران و یا احتمالاً با تماشاگران می‌شود،بازنگری نمایند.

ب. فروش

چنانکه در اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذکر شده، پذیرش تماشاگر در کلیه‎ی تالار‌های این مجموعه ۵۰ درصد ظرفیت خواهد بود.

فروش بلیت تماماً به صورت الکترونیکی خواهد بود و گیشه تئاتر شهر فروش روزانه نخواهد داشت. تا ده دقیقه قبل از اجرا خرید بلیت از سایت‌های فروش امکان پذیر خواهد بود. در ضمن لزومی به چاپ کاغذی بلیت نیست و راهنمایان تالار‌ها با مشاهده رسید بلیت‌ها روی تلفن همراه تماشاگران فرایند پذیرش و ورود را انجام خواهند داد. راهنمای خرید بلیت در گیشه تئاتر شهر برای آگاهی بیشتر مراجعان حضوری نصب خواهد شد.

سایت‌های فروش بلیت مکلف‌ هستند که در صفحه فروش هر نمایش و همچنین در نسخه الکترونیکی بلیت که برای تماشگر فرستاده می‌شود، الزامات و توصیه‌هایی که از سوی مجموعه تئاتر شهر جهت آگاهی رسانی به آن‌ها ابلاغ می‌شود، درج نمایند.

برای حذف تماس فیزیکی با بلیت کاغذی و جلوگیری از انتقال ویروس از طریق مبادله‌ آن میان تماشاگران و راهنمایان فرهنگی مجموعه، سایت‌های فروش بلیت باید برای تسهیل ورود تماشاگران و کنترل بلیت ها و مستند سازی آمار فروش و آمار پذیرش تماشاگر، دستگاه‌های اسکنر یا ثبت بلیت را در ورودی‌های تالار‌ها قرار دهند.

جایابی صندلی‌های هر سالن متناسب با رعایت فاصله مناسب روی پلان جایگاه تماشاگران تعیین شده و سایت‌های فروش بلیت مکلف‌اند مطابق همین الگو به فروش بلیت نمایش‌ها اقدام نمایند. امور تالار‌های مجموعه نیز موظف به رعایت این جایابی است و از پذیرش تماشاگران بیش از میزان ظرفیت ابلاغی معذور خواهد بود.

برای ایجاد فاصله‌ بیشتر میان تماشگران و بازیگران در تالار‌های چهارسو، قشقایی و سایه، ردیف اول صندلی‌ها خالی باقی خواهد ماند.

فهرست میهمانان هر اجرا از طرق پیامی الکترونیکی به مدیر تالار ابلاغ شده و از بلیت کاغذی برای این منظور استفاده نخواهد شد. بدیهی است که با کاهش ظرفیت تماشاگران در هر اجرا، تعداد ظرفیت پذیرش میهمانان نیز کاسته می‌شود و هنرمندان گرامی، اصحاب محترم رسانه و تمامی کسانی که می‌خواهند به صورت میهمان از نمایشی دیدن کنند، می‌بایست از روز قبل درخواست خود را به واحد ارتباطات یا دفتر مدیریت مجموعه‌ تئاتر شهر اعلام فرمایند. در غیر این صورت و با احترام، به دلایل یاد شده امکان پذیرش میهمانان در همان روز وجود نخواهد داشت. این قاعده برای سهمیه‌ بلیت میهمان گروه اجرایی نیز یکسان اعمال خواهد بود.

ج. پذیرش و ورود تماشاگران

تمامی راهنمایان تالارها که در ارتباط مستقیم با تماشاگران قرار دارند، از آغاز تا پایان مأموریت کاری خود، از ماسک استاندارد، محافظ صورت (شیلد) و دستکش استفاده خواهند کرد.

در مبادی ورودی مجموعه و لابی هر سالن تجهیزات و ماده ضد عفونی کننده برای استفاده تماشاگران قرار خواهد گرفت.

تمامی تماشاگران موکداً باید با ماسک (و ترجیحاً دستکش) وارد مجموعه شوند و در حین تماشای نمایش و تمام زمانی که در هر نقطه‌ای از مجموعه نیز حضور دارند، می‌بایست ماسک را روی صورت خود نگاه دارند. راهنمایان تالار‌ها در صورت مشاهده‌ موردی خلاف این امر، محترمانه تذکر لازم را خواهند داد.

در هنگام ورود از تماشاگران با دستگاه ویژه تب سنجی انجام خواهد شد و در صورت مشاهده‌ هرگونه نشانه و علامت مشکوک به بیماری، راهنمایان تالار‌ها مکلف به بررسی سریع مورد برای حصول اطمینان از سلامت تماشاگر هستند و در صورت احراز عدم اطمینان به سلامتی، با احترام از ایشان خواهند خواست پس از بازیافتن سلامتی خود و در فرصت دیگری، به عنوان میهمان تئاتر شهر، از نمایش‌های این مجموعه دیدن کنند. بدیهی است در صورت وقوع این امر بهای بلیت توسط سایت فروشنده به ایشان مسترد خواهد شد.

هنگام پذیرش و ورود تماشاگران می‌بایست مدت حضور در لابی سالن‌ها به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند و به محض ورود، راهنمایان، تماشاگران محترم را به استقرار در صندلی‌های خود دعوت و راهنمایی کنند. بدیهی است برای تحقق این امر، همکاری و هماهنگی گروه‌های نمایشی و عوامل اجرایی تئاتر شهر برای آغاز به موقع نمایش‌ها ضروری است.

تابلو‌های راهنمای رعایت موارد بهداشت فردی و عمومی مرتبط با حضور تماشاگران در تمامی سالن‌های انتظار نصب، و موارد مهم نیز از طریق گفتار صوتی پیش از آغاز نمایش در سالن اجرا برای مخاطبان پخش خواهد شد.

برای ایجاد فاصله مناسب بین تماشاگران، صندلی‌های غیر قابل نشستن، با علامت مشخص و واضحی از سایر صندلی‌ها جداسازی خواهد شد.

ضروری است تماشاگران محترم مطابق شماره صندلی درج شده در بلیت در جای خود قرار گیرند. برای رعایت نظم و فاصله اجتماعی پیش بینی شده، در حین اجرا امکان تغییر صندلی وجود نخواهد داشت. راهنمایان فرهنگی بر رعایت قطعی این نکته در طول اجرا نظارت دقیق خواهند داشت.

در طول اجرا، برای تهویه بهتر و گردش مطلوب هوا، در‌های سالن‌های نمایش باز خواهند ماند؛ بنابراین واحد تالار‌ها مکلف به تاریک سازی فضای لابی‌ها و رعایت سکوت کامل و جلوگیری از تردد افراد در طول زمان اجرای نمایش خواهد بود.

د. پایان نمایش و خروج تماشاگران

از آنجا که در شرایط کنونی ضروری است اشخاص زمان کمتری در فضای بسته و در کنار هم قرار بگیرند، پس از پایان هر اجرا و بر خلاف رویه‌ی معمول و پیشین، خروج تماشاگران بر اساس برنامه‌ای پیش بینی شده، که امور تالار‌ها اجرا خواهد کرد، انجام می‌شود. در گفتار صوتی پیش از شروع نمایش، از تماشاگران خواهیم خواست که در پایان اجرا در صندلی خود بمانند و مطابق برنامه‌ پیش بینی شده از سالن خارج شوند. خروج، با رعایت فاصله‌ مطلوب اجتماعی و به ترتیب، از تماشاگران مستقر در ردیف‌های نزدیک به در خروجی آغاز و با ردیف‌های دورتر از در خروجی پایان خواهد یافت.

در پایان نمایش، برای تسریع تخلیه تالار از تماشاگران، گروه‌های محترم نمایشی، می‌بایست از سخنرانی‌ها، تقدیر و تشکر از حضور میهمانان و تقدیم نمایش به اشخاص ویژه‌ی حاضرِ در تالار اجتناب کنند.

حضور میهمانان، اعم از هنرمندان گرامی، دوستان و خویشاوندان محترم عوامل اجرای نمایش در پشت صحنه ممنوع است و عزیزان می‌توانند پیام محبت و تبریک خود را از طُرق دیگری، چون پیامک یا پیام متنی در شبکه‌های اجتماعی ارسال نمایند. بدیهی است که گروه نمایش نیز مکلف به رعایت این امر است و کارکنان مجموعه، با احترام از ورود میهمانان گرامی به پشت صحنه ممانعت به عمل خواهند آورد.

پس از پایان نمایش، تجمع تماشاگران در لابی برای گرفتن عکس یادگاری با بازیگران و عوامل نمایش ممنوع خواهد بود و همکاران راهنما از توقف و تجمع تماشاگران محترم درون مجموعه جلوگیری خواهند کرد.

ه. روی صحنه

هر روز و پیش از هر اجرا، فضای روی صحنه توسط کارکنان مجموعه تئاتر شهر، برای حفظ سلامتی بازیگران نمایش پاکسازی و ضدعفونی خواهد شد.

پاکسازی و ضدعفونی نمودن لباس ها، دکور، اشیاء و لوازم روی صحنه که در ارتباط و تماس مستقیم با بازیگر و عوامل صحنه خواهد بود می‌بایست توسط خود اعضای گروه نمایشی انجام شود.

استفاده از ماسک و ترجبحاً دستکش برای عواملی که در حین اجرا برای تعویض صحنه تردد دارند و یا در تماس مستقیم با بازیگران هستند الزامی است.

و. پشت صحنه

هر روز و پیش از حضور گروه، برای حفظ سلامتی بازیگران و عوامل نمایش رختکن‌ها توسط کارکنان مجموعه تئاتر شهر پاکسازی و ضدعفونی خواهد شد.

گروه نمایشی موظف است به گونه‌ای برنامه ریزی و زمان بندی نماید که حضور عوامل اجرا، پیش و پس از اتمام نمایش، نیاز به زمان کمتری از حضور در فضای محدود، بسته و مسقف داشته باشد.

مکان‌های ضروری‌ که اعضای گروه نمایشی باید در آن مستقر باشند از پیش مشخص شود و تمامی عوامل اجرا می‌بایست در زمان حضور خود در مجموعه در این فضا‌ها قرار بگیرند و از تردد غیر ضروری در مکان‌های دیگر پرهیز نمایند.

در هنگام استقرار تا پایان اجرای روزانه، در فضا‌ها و رختکن‌های مشخصی که در اختیار گروه نمایشی قرار گرفته است، حفظ پاکیزگی و حسب مورد ضدعفونی احتمالی حین استفاده این فضاها، به عهده اعضای گروه نمایشی خواهد بود.

پس از پایان نمایش قرار دادن اشیاء یا البسه‌ نمایش در جایگاه خاص خود و دور از معرض آلودگی به عهده‌ گروه نمایشی است و ضدعفونی کردن روزانه‌ لباس‌ها و اشیاء اختصاصی گروه در رختکن‌ها نیز به عهده‌ آن‌ها خواهد بود.

فضا‌های کریدور محل تردد گروه نمایشی و کارکنان مجموعه تئاتر شهر در طبقه‌ زیرین و پشت صحنه‌ نمایش روزانه ضدعفونی خواهد شد.

تردد، توقف و تجمع غیر ضروری در کریدور‌های مجموعه تئاتر شهر، برای کارکنان، هنرمندان و عوامل اجرایی هر نمایش ممنوع است و در تمامی زمان‌های حضور در مجموعه، افراد باید در مکان‌های مختص خود قرار داشته باشند و پس از پایان کار یا مأموریت خود، بلافاصله مجموعه را ترک نمایند.

برای پذیرایی، خوردن و آشامیدن در پشت صحنه، می‌بایست از ظروف یکبار مصرف بهداشتی استفاده شود.

به دلیل قانونی و رعایت ویژه شرایط بهداشتی کشیدن سیگار در تمامی فضا‌های مسقف و بسته‌ مجموعه تئاتر شهر اکیداً ممنوع است.

ز. انجام گریم

به دلیل فاصله‌ نزدیک و ناگزیر مجریان گریم با بازیگران در زمان آماده سازی پیش از اجرا، تمامی همکاران واحد گریم مجموعه تئاترشهر، از ماسک استاندارد محافظ صورت (شیلد) استفاده خواهند کرد و ابزار گریمی که با صورت بازیگران تماس مستقیم خواهد داشت، جداگانه و مختص هر بازیگر در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در زمان انجام گریم بجز مجری و بازیگر زیر گریم، شخص دیگری مجاز به حضور و توقف در اتاقِ ویژه‌ی گریم نخواهد بود.

در هر بار استفاده از اتاق گریم، برای هر اجرا، می‌بایست تمامی فضا دوباره ضدعفونی و پاکسازی شود.

رعایت اصول بهداشتی در کار حساس گریم به عهده مجریان خواهد بود و با نظارت دقیق مسئول واحد انجام خواهد شد.

ح. اتاق فرمان

بجز افراد معینی که باید در اتاق فرمان تالار حضور داشته باشند، تردد و توقف دیگر افراد ممنوع خواهد بود. در هماهنگی با کارگردان یا سرپرست گروه اسامی و تعداد افراد برای حضور در اتاق فرمان معین و به مدیر تالار‌ها برای انجام و نظارت دقیق ابلاغ خواهد شد.

تمامی کسانی که در طول اجرا برای حضور در اتاق فرمان معین شده‌اند می‌بایست در حین کار، از ماسک و دستکش استاندارد استفاده نمایند و به دلیل فضای کوچک و محدود این اتاق ها، بلافاصله پس از اتمام نمایش محل را ترک نمایند.

در حین اجرا، می‌بایست ماده ضد عفونی کننده برای استفاده احتمالی اشخاص حاضر در اتاق فرمان قرار داده شود.

۲. تمرین و آماده سازی نمایش‌ها

بنا بر ضرورت کنونی، مکان‌های معینی برای تمرین نمایش ها، صرفاً در اختیار گروه‌هایی قرار خواهد گرفت که نمایش خود را برای اجرا در مجموعه‌ی تئاتر شهر آماده می‌کنند.

زمان‌های استفاده از فضا‌های مشخص شده برای تمرین نمایش ها، متناسب با شرایط جدید برنامه ریزی شده و گروه‌های نمایشی مکلف به رعایت این زمان بندی هستند.

مکان‌های تمرین روزانه پاکسازی و ضدعفونی خواهد شد و همچنین پس از ترک فضای تمرین توسط یک گروه و قبل از اسقرار و تمرین گروه بعد، دوباره باید ضدعفونی و پاکسازی صورت پذیرد؛ بنابراین فاصله‌ زمانی مناسب برای انجام این امر و تهویه‌ی مجدد هوای مکان تمرین باید در نظر گرفته شود.

گروه‌های تمرین موظف به رعایت موارد بهداشتی و ایمنی هستند که به صورت مکتوب به ایشان ابلاغ می‌شود. در صورت عدم اجرای شیوه نامه‌ بهداشتی زمان تمرین دیگری در اختیار گروه قرار نخواهد گرفت.

گروه نمایشی موظف است برای حضور در تمرین به گونه‌ای برنامه ریزی کند که افراد بر اساس زمان بندی تعیین شده در مکان تمرین حاضر شوند و پیش و پس از تمرین در فضای‌های دیگر توقف و تجمعی نداشته باشند. بدیهی است گروه‌ها پس از اتمام تمرین باید بلافاصله مجموعه تئاتر شهر را ترک نمایند.

گروه‌هایی که در حال آماده سازی نمایش در مکان‌های تمرین هستند، به غیر از افراد بسیار ضروری، حتی الامکان می‌بایست از تعداد محدودی از اشخاص در زمان‌های تمرین استفاده کنند. پیشنهاد می‌شود با برنامه ریزی تمرین‌ها و در صورت امکان، با برنامه زمانی مشخص و تقسیم صحنه‌های نمایش به گونه‌ای صورت بپذیرد که تعداد کمتری از بازیگران در ساعات تعیین شده ناگزیر به حضور در فضای تمرین باشند.

تأمین مواد و لوازم بهداشت فردی در حین تمرین به عهده‌ خود گروه نمایشی است و مجموعه تئاتر شهر تنها پاکیزگی و ضدعفونی کردن فضا و مکان تمرین را به عهده خواهد داشت.

استفاده از ماسک برای حاضران در مکان، غیر از بازیگرانی که مشغول تمرین هستند الزامی است. در صورت امکان، در زمان‌هایی متناوب، در‌های مکان تمرین برای تهویه‌ هوا باز گذاشته شود.

۳. خدمات فرهنگی

الف. نشست‌های تخصصی، علمی، فرهنگی و پژوهشی و نمایشنامه خوانی

امکان برگزاری برنامه‌های فرهنگی اعم از نشست‌های پژوهشی و نمایشنامه خوانی با رعایت دستورالعمل بهداشتی و فاصله اجتماعی در تالار مشاهیر مجموعه ممکن خواهد بود.

برگزاری نشست‌ها یا نمایشنامه خوانی با تعداد محدود حضار یا تماشاگر امکان برگزاری خواهد داشت. همچنین می‌توان نشست را با حضور سخنرانان و یا بازیگران، بدون حضور تماشاگران و حضار و از طریق پخش زنده‌ اینترنتی انجام داد. در صورت درخواست برای پخش اینترنتی از سوی پیشنهاد دهندگان، شرایط برگزاری تابع قوانین و مقررات رسمی حاکم بر این عمل صورت خواهد گرفت.

در شرایط کنونی و تا عادی شدن رویه‌ فعالیت‌ها، پذیرش نشست‌های تخصصی، علمی، فرهنگی و پژوهشی، بر حسب وجوب و ضرورت برگزاری آن، توسط مجموعه تئاتر شهر پذیرفته خواهد شد.

برای نمایشنامه خوانی در سالن مشاهیر و یا هر مکان دیگری در مجموعه‌ تئاتر شهر، برنامه‌ای مشخص و مجزا در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

استفاده از تالار مشاهیر، تابع رعایت قانون‌های رعایت بهداشت فردی و عمومی حاکم بر دیگر تالار‌های مجموعه خواهد بود و تمامی شرایط مذکور و مترتب بر آن‌ها، در این مکان نیز اعمال خواهد شد.

ب. کتابخانه و مرکز اسناد

کتابخانه و مرکز اسناد مجموعه‌ی تئاتر شهر پذیرای اعضای خود و مراجعان محترم خواهد بود.

میز خدمت و میز‌های مطالعه‌ کتابخانه می‌بایست به طور متناوب و در طول روز، متناسب با حضور مراجعین، پاکسازی و ضدعفونی شود.

چیدمان و نحوه‌ استقرار افراد در قرائت‌خانه‌ کتابخانه می‌بایست با رعایت فاصله مناسب اجتماعی صورت پذیرد.

کارکنان شاغل در کتابخانه و افرادی که در این مکان مشغول مطالعه خواهند بود، در طول مدت حضور، می‌بایست از ماسک و دستکش استفاده کنند.

ج. واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش

واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش همچنان پذیرا و پاسخگوی هنرمندان، اصحاب رسانه، مخاطبان و مراجعان محترم خواهد بود. اما به دلیل رعایت بهداشت و جلوگیری از شیوع بیماری شایسته است از توقف و حضور طولانی مدت در این مکان پرهیز شود.

۴. خدمات اداری و فنی

کارکنان محترم تئاتر شهر، با شروع دوباره‌ی فعالیت در شیفت کاری معین در مجموعه حاضر و در حال انجام مأموریت‌های محوله‌ خود خواهند بود.

شیفت کاری مطابق اعلام مدیر امور ادرای و منابع انسانی تنظیم خواهد شد و در برخی از موارد و در بعضی واحدها، متناسب با زمان بندی اجرا‌ها و رویداد‌ها بر اساس شرایط کنونی متغییر خواهد بود.

بنا بر ممنوعیت استفاده از دستگاه لمسی اتوماتیک ثبت حضور کارکنان، ساعات ورود و خروج کارکنان، بر روی کاغذ توسط مسئولان واحد‌ها و با نظارت مدیر امور اداری و منابع انسانی انجام خواهد شد.

کارکنان اداری و فنی مجموعه می‌بایست در پاسخگویی به ارباب رجوع از ماسک استفاده کنند.

کارکنان مجموعه با زمان بندی فعالیت تخصصی خود می‌بایست تا حد ممکن با رعایت فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و عمومی، از حضور و تجمع غیر ضروری در فضا‌های دیگر اجتناب کنند. برنامه ریزی و نظارت بر حسن انجام این دستورالعمل به عهده‌ی مسئولین واحد‌ها خواهد بود.

در هنگام آماده سازی فنی اجرا، اعم از نصب و اجرای دکور، نورپردازی و تنظیم صدا، می‌بایست با موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی و با حداقل افراد حاضر در سالن صورت پذیرد.

مدیر فنی و مدیر برنامه ریزی و هماهنگی مجموعه مکلف‌اند در برنامه ریزی آماده سازی فنی اجرا‌ها به گونه‌ای زمان بندی کنند که تداخلی برای حضور افراد از واحد‌های گوناگون به شکل همزمان در تالار نمایشی پیش نیاید.

جلسات هماهنگی واحد‌های مجموعه تئاتر شهر و عوامل اجرایی نمایش‌ها در فضای سالن مشاهیر و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب برگزار خواهد شد.

چک لیست‌های رعایت دستورالعمل بهداشتی برای تمامی فعالیت‌های مجموعه تهیه شود و تمامی مسئولین واحد‌های مجموعه مکلف به انجام دستورالعمل و پر کردن چک لیست‌ها با تاریخ و ساعت انجام آن هستند.

۵. خدمات عمومی

الف. کافه‌ها
استفاده از کافه‌های مجموعه تئاتر شهر در تمام زمان‌های ممکن، تابع شیوه نامه‌ی بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای فعالیت عمومی کافه‌هاست و پیمانکاران محترم مکلف‌ هستند ضمن رعایت موارد بهداشتی، چیدمان میز‌ها و نشانه گذاری ایستادن تماشاگران در صف انتظار درخواست خدمات را مطابق با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تعیین و به دقت اجرا کنند.

استفاده از ماسک و دستکش برای خدمات دهندگان کافه‌های مستقر در مجموعه الزامی است.

ب. سرویس‌های بهداشتی

در تمامی سرویس‌های بهداشتی مجموعه هر نیم ساعت یکبار پاکسازی و ضدعفونی انجام خواهد شد و امور عمومی مجموعه مکلف است از وجود کافی مایع شست و شوی دست اطمینان حاصل کند.‌

می‌بایست جدولِ چک پاکسازی و ضد عفونی در تمامی سرویس‌های بهداشتی مجموعه نصب شده و تاریخ و ساعت هر بار انجام این کار، در این جداول قید شود.

ج. فضای عمومی حضور و تردد

تمامی اتاق‌ها، لابی‌های تالارها، کریدور‌ها و فضا‌های عمومی حضور و تردد کارکنان، هنرمندان و مخاطبان و مراجعان، می‌بایست یکبار در روز پاکسازی و ضدعفونی شود.‌

می‌بایست جدول چک پاکسازی و ضد عفونی در تمامی اتاق‌ها و فضای عمومی حضور و تردد مجموعه نصب شده و تاریخ و ساعت هر بار انجام این کار، در این جداول قید شود.

نظر شما