پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۶۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
«آهنگسازی پاپ» برای اولین‌بار با امضای تفاهم‌نامه میان یک موسسه تهیه و تولید آثار موسیقایی با یکی از مراکز آموزش علمی کاربردی، صاحب یک رشته دانشگاهی شد.
 تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مؤسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» با مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران امروز شنبه بیست و چهارم خردادماه به امضاء مدیران دو مجموعه رسید.


 

نادر مشایخی آهنگساز و مدرس دانشگاه که بخاطر کسالت نتوانست در این مراسم حضور یابد در ابتدای این نشست از طریق اسکایپ ضمن ابراز خوشحالی از آغاز این همکاری گفت: با مشکلات عدیده‌ای در حوزه موسیقی مواجه هستیم. تدریس علمی موسیقی در ایران به حدود ۷۰ تا ۸۰ سال پیش بازمی‌گردد. از همان زمان مشکل جذب و بکارگیری فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی به وجود آمد که البته این شرایط به تدریج وخیم‌تر شد و مدرک‌گرایی یکی از معضلات این روزهاست. متأسفانه کتاب‌های مرجع آموزش موسیقی در دانشگاه، به هیچ عنوان به‌روز نیستند و همین موضوع موجب بروز ضعف‌هایی شده که آثار موسیقایی را تبدیل به موسیقی‌های به اصطلاح فست فودی کرده که اصلاً به صلاح دانش آموزان و دانش آموختگان موسیقی نیست.

 

وارد کردن موسیقی پاپ در دانشگاه

سوسن تقی‌پور مدیر مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران در ادامه این نشست با تاکید بر این نکته که مهم‌ترین اصل این همکاری شناسایی استعدادها برای ورود به بازار کار و صنعت موسیقی است، گفت: اجراهای مرکز آموزش علمی کاربردی واحد ۴۶ نشان داده که می‌تواند حوزه صنعت و هنر را به حوزه اشتغال پیوند دهد. ما در این زمینه کارهای زیادی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم در رسالت شناساندن هنر در بازار کار فعالیت‌های متعددی انجام دهیم. در این راه شناسایی درست استعدادها برای ورود به بازار کار و صنایع خلاق به ویژه حوزه موسیقی مهم‌ترین رویکرد ماست.

مدیر این مرکز علمی کاربردی افزود: اکنون برای وارد کردن موسیقی پاپ در دانشگاه نیز موفق شدیم به این تفاهم‌نامه‌ای که امروز شاهد به امضا رسیدن آن هستیم، برسیم. برای اولین بار رشته «آهنگسازی پاپ» در کشور را به دانشگاه آورده‌ایم.  این رشته تاکنون در هیچ مرکز دانشگاهی تدریس نشده و ما تلاش کردیم تا به واسطه نیازی که در جامعه پیرامون موسیقی پاپ وجود دارد از طریق دانشگاه خودمان رشته «آهنگسازی پاپ» و کارشناسی «آواز ایرانی» را به تصویب برسانیم. این رشته‌ها از مهرماه سال جاری در دانشگاه ما آغاز می‌شود و این نکته را هم لازم است بگویم که برای انجام این کار و گنجاندن رشته «آهنگسازی پاپ» در دانشگاه فشار بسیار زیادی متحمل شدیم. آنچه که موجب شد امروز شاهد به امضا رسیدن یک تفاهم‌نامه با جریان حرفه‌ای موسیقی پاپ کشور باشیم، نیاز بدنه حرفه‌ای به تحصیلات دانشگاهی افراد و اشتغال‌زایی برای دانشجویانی بود که بعد از فارغ‌التحصیلی دغدغه‌ای برای انجام کار نداشته باشند.

باید از ابتذال در موسیقی جلوگیری کنیم

سیدحسن اردستانی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری «آوازی نو» طرف دیگر این تفاهم‌نامه، در این نشست در مورد دلایل و اهداف این همکاری اینچنین توضیح داد: از زمانی که ما مؤسسه آوازی نو را تأسیس کردیم رسالتی داشتیم که بتوانیم اولاً استعدادها را شناسایی کرده و بعد با ایجاد بسترهای مناسب آن‌ها را به سمت موسیقی صنعتی پیش ببریم. امروز قطعاً شرایط موسیقی در کشور ما دچار تغییراتی شده که می‌بایست با این شرایط فرهنگ‌سازی کرده و از ابتذال جلوگیری کنیم. به همین منظور با توجه به اینکه شناسایی استعدادها و آموزش آن‌ها برای ما از درجه بسیار مهمی برخوردار است، تصمیم گرفتیم با مرکز علمی کاربردی واحد ۴۶ وارد مذاکره شویم که نتیجه آن امضای این تفاهم نامه شد. نگاه ما یک نگاه دغدغه‌مند است که لزوم آموزش در موسیقی پاپ را برای ما بسیار با اهمیت جلوه‌گر می‌کند.

وی افزود: ما امروز موسیقی به نام سرگرم‌کننده داریم که اگر بتوانیم این موسیقی را با مشورت کارگروه‌های دانشگاهی ترکیب کنیم قطعاً شرایطی پدید می‌آید که به موسیقی مبتذل ورود نکنیم. ما در تلاشیم تا نگاه شنیداری مردم را ارتقا دهیم و قطعاً با کارگروهی که اکنون با این تفاهم‌نامه آغاز می‌شود امیدوارم به اهداف خود برسیم. ما امروز وارد یک راه طولانی شده‌ایم که در بلندمدت باید نتیجه بدهد و من بسیار خوشحالم با راه اندازی رشته آهنگسازی موسیقی پاپ شرایط جدیدی برای این نوع دیدگاه پدید آمده است.

 

تشکیل کارگروه یا کمیته‌های کارشناسی مشترک در حوزه‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و اجرایی،

طراحی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مشترک از جمله کنسرت‌ها، نمایشگاه‌های آثار هنری، رونمایی از آثار مکتوب و هنر‌ی، همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی هنری،

انعکاس فعالیت‌های مشترک از طریق انکانات رسانه‌ای و تبلیغات در اختیار هر یک از طرفین،

ساخت و تولید تیزرها و کلیپ‌های تبلیغاتی به واسطه دانشجویان مرتبط در قالب قراردادهای منعقده آتی،

برنامه‌ریزی و برپایی کارگاه‌های آموزشی و استفاده از مدرسین مجرب،

مدیریت و برنامه‌ریزی و اجرای تک پودمان‌های تخصصی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه،

و مشارکت در شناسایی و آموزش و معرفی افراد مستعد در زمینه موسیقی و تخصص‌های مرتبط، مفاد اصلی این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند.


نظر شما