جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۳۰۲
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دنبال کردن رویکرد هوشمندسازی در این دوره وزارتخانه، از ارائه ۳۶ خدمت این وزارتخانه بدون حضور افراد از پنجره واحد از مهرماه سال جاری خبر داد.
۳۶ خدمت وزارت فرهنگ از پنجره واحد ارائه می‌شود

صحن علنی مجلس شورای اسلامی (امروز، یکشنبه ۲۵ خرداد) میزبان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه گزارش به نمایندگان یازدهمین دوره مجلس بود. وی با اشاره به فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند حوزه گفت: در حوزه اول یعنی حوزه‌ فرهنگ نهاد کتابخانه های عمومی به عنوان یکی از نهادهای وابسته به وزارتخانه فعالیت های متعدد و متنوعی داشته است.

عضو کابینه یازدهم با اشاره فعالیت این نهاد اظهار داشت: در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه؛ از جمله ۵ کتابخانه مرکزی ساخته همچنین کتابخانه ها به باشگاه های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند، صدها نشست و مسابقات کتابخوانی از جمله مسابقه کتابخوانی رضوی با ۲۱ میلیون شرکت کننده برگزار شده است.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه های عمومی اکنون ۳۵ پروژه ناتمام دارد که ۳۳ پروژه بیش از ۳۵ درصد پیشرفت دارند و همت مجلس شورای اسلامی به پایان این طرح ها کمک می کند.

صالحی با اشاره به کارکنان این نهاد گفت: بیش از هفت هزار و ۴۰۰ کارمند در این نهاد کار می کنند که حقوق سالانه آنها بیش از ۴۰۰ میلیارد است، اگر ۵۰ درصد حقوق این کارمندان که به برخی یا بسیاری مجموعه ها پرداخت شده بخواهد پرداخت شود بیش از ۵۰۰ میلیارد بودجه سالانه این نهاد است؛ در حالیکه بودجه کمکی دولتی حدود ۲۰۰ میلیارد و نیم درصد شهرداری ها به زحمت به زیر ۲۰۰ میلیارد می رسد و مجموعه آن تکافوی حقوق کارمندان نهاد را نمی کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در بخش فرهنگ حوزه گسترش کتابخوانی و اقتصاد نشر مورد توجه معاونت فرهنگی وزارتخانه بوده است، اکنون ۳۰ هزار باشگاه کتابخوانی و ۳۰۰ هزار عضو داریم، حدود ۲۰۰ میلیارد نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه های استانی در اقتصاد نشر موثر هستند البته امسال شرایط کرونایی ضربه ای به اقتصاد نشر زد.  حوزه مروجان کتابخوانی و یارانه های فصلی به کتابفروشی ‌ها کمک به اقتصاد نشر و کتابخوانی بوده است.

فعالیت های کانون مساجد 

وی حوزه دوم فعالیت وزارتخانه را حوزه های فعالیت های دینی دانست و گفت: سازمان اوقاف، سازمان حج و زیارت، کانون های فرهنگی و هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت در حوزه دین فعال هستند؛ ۵۵ جشنواره ملی و بین المللی قرآنی و ۶۰۰ جشنواره و نمایشگاه استانی را در حوزه معاونت قران و عترت داشتیم و ۲۴۰۰ موسسه قرانی و دبیرخانه ستاد ترویج قرانی در معاونت قرآنی فعال است.

کانون فرهنگی و هنری مساجد با بیش از ۲۵ هزار کانون به شکل پیوسته با دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو ثابت و مشخص در کانون‌ها همراهی دارد.

طرح های مختلفی در کانون ها اجرا می شود از جمله طرح فهما بود که طی آن ایده های برتر توانستند خود را نشان دهند. همچنین اسامی و فعالیت های دو میلیون و ۳۰۰ هزار عضو مسجدی در پورتال مسجد مشخص است.

صالحی به فعالیت های سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: ۸ هزار بقعه را به عنوان بقاع متبرک به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی در دوره اخیر مورد توجه سازمان اوقاف قرار گرفته است و به عنوان قرارگاه های فرهنگی و اجتماعی در خدمات فرهنگی و اجتماعی فعال هستند. همچنین سازمان با دانش بنیان ها ارتباط فعالیت در احیا و مصارف موقوفات برقرار کرده است.

فعالیت های سازمان حج و زیارت در برگزاری حج عزت‌مندانه و با سلامت و امنیت در سال های اخیر مکشوف و مشهود است و رئیس این سازمان در دو سال اخیر حج عزتمند و مقتدر و امن را پیگیری کرده اند و امیدواریم آنچه خیر است امسال پیش روی ما باشد. در اربعین بیش از ۲ میلیون و تا حدود ۳ میلیون ثبت نام در سامانه سما روی داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه سوم فعالیت این وزارتخانه را حوزه هنر برشمرد و گفت: در این بخش معاونت هنری و سازمان سینمایی فعال هستند و در زمینه رویدادها دستاوردهای قابل توجهی از لحاظ کمیت و کیفیت داریم. در شبکه شهرهای خلاق ۲۶۶ شهر ثبت نام کردند تا هر شهری بتواند در یک یا چند رشته جایگاه قابل توجه خود را بیابد و با آن عنوان شناخته شود و شهرهایی که در آن رشته قرار می گیرند از لحاظ زیرساختی حمایت شوند تا جایگاه خود را از لحاظ صبغه و نما و برند هنری خود بیابند.

وی ادامه داد: در حوزه سینمایی نیز شاهد تحولات مختلف از لحاظ اقتصاد سینما و زیرساخت ها و حضورهای بین المللی هستیم، از جمله ۲۰۵ جایزه بین المللی که فیلم های ایرانی کسب کرده اند. در مناطق محروم هم ساخت و ساز سینمای امید و سینماسیارها به فضای گسترش و دسترسی محصولات هنری کمک می کند.

صالحی گفت: حوزه چهارم فعالیت وزارتخانه، حوزه رسانه و مطبوعات است. در یک سال اخیر در ادامه دستاوردهای پیشین، دستاوردهایی داریم. اکنون ۱۴ کارگروه در معاونت مطبوعاتی به شکل منظم هر هفته جلسات حقیقی و مجازی دارند و نمایه و دستاورد آن را در بحث کرونا می بینیم. دبیرخانه اطلاع رسانی کرونا در معاونت مطبوعاتی مستقر شد و اصحاب رسانه در ۴ ماه اخیر در کنار خدمات اصحاب سلامت، قرار گرفتند و اینکه شرایط آرام و مناسبی را داریم به زیرساخت هایی برمی گردد در کارگروه های ۱۴ گانه تهیه شده است.  

وی تاکید کرد: همچنین در افزایش بیمه خبرنگاران در حد ممکن، کاهش زمان انتظار مجوز نشریات، شفاف سازی فضای حمایت ها فعالیت های قابل توجهی شده است.

عضو کابینه یازدهم با اشاره به دستاوردها در فضای مجازی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین وزارتخانه ای بود که برنامه های اقدام خود را به مرکز ملی فضای مجازی داد و ۷۲ اقدام در این مرکز تایید شد، تشکیل مجموعه های مختلف در فضای بخش خصوصی، مجمع کودک و نوجوان، مجمع ناشران اسلامی در فضای مجازی و حوزه های دیگر به عنوان نهادهای مدنی در این فضا به کمک وزارتخانه شکل گرفتند. استارتاپ های فرهنگ و هنر هم در فضای مجازی به شکل جدی حمایت شدند.

وی ادامه داد: حوزه ششم حوزه بین الملل هست و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ۷۰ یا ۸۰ رایزنی و نمایندگی فعالیت های قابل توجهی کرده است. از جمله ۳۷ برنامه و مبادله فرهنگی امضا شده و ۲۶ سند در حال اقدام است. برنامه هایی که فرصت های ارتباط ما را با جهان منطقه ای و فرامنطقه ای فراهم کردند و می کنند. ارتباطات بین المللی ما به طور جدی در بیش از ۷۰ گفت وگوی دینی و نشست های بین الادیان در ایران و خارج از کشور برگزار شده است  علاوه بر اعزام مبلغان و قاریان و گروه های هنری که فضای فرهنگ و هنر ایران را به فضاهای جهانی منتقل می کردند.

در کنار این ۶ حوزه پژوهش‌های پژوهشگاه فرهنگ و هنر رصدهای ملی و طرح های ملی انجام می دهد و می تواند در تعامل بین ما و نمایندگان قابل توجه باشد.

رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم

وی تصریح کرد: سه رویکرد وزارت فرهنگ در این دوره رویکرد توجه به استان هاست؛ ایران فقط تهران نیست. در سال های اخیر با مبنا قرار دادن ۲۰ درصد بودجه به استان ها هر سال رقم را افزایش دادیم و در سال ۹۸ فعالیت های مختلف ۲۴۴ هزار فعالیت فرهنگی و هنری و رسانه ای در شهرستان ها انجام داده ایم و در تفاهم نامه با ۱۸ استاندار در سفرهای استانی یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان دولت یعنی سال ۱۴۰۰ تنظیم شده است.

وی گفت: رویکرد دوم، شفافیت و بودجه ریزی عملیاتی در سال های اخیر است که اجرا کرده و مرحله به مرحله پیش برده ایم. وزارتخانه با شیشه ای کردن هزینه ها و فعالیت ها توانسته با نگاه پیشگامانه در این مساله پیش برود.

رویکرد سوم در وزارتخانه تعقیب رویکرد هوشمندسازی است؛ در ابتدا بیش از ۱۳۰ مجوز و شبه مجوز به ۳۶ مجوز تقلیل پیدا کرد؛ این مجوزها اکنون تبدیل به سامانه ای شده اند و در حال تکمیل یا تاسیس هستند، تا پایان شهریور ۳۶ خدمت وزارتخانه را در این سامانه‌ها و دولت الکترونیک انجام دهیم و این امکان پدید می‌آید که از مهرماه کل خدمات وزارتخانه را با پنجره واحد و بدون مراجعه مستقیم باشد.


منبع: ایرنا
نظر شما