چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۰۶۳۱۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
ما می‌توانیم با یک گلدان کوچک طبیعت و سرزندگی را وارد خانه خود کنیم هرچند سبک زندگی ما تغییر کرده ولی می‌توانیم با ایده‌های خلاقانه زندگی خود را متحول کنیم و حتی گامی برای سلامت روان خود برداریم.

با یک گلدان کوچک طبیعت را به خانه ببریمقرن ۲۱ قرن سرعت است، زندگی ما انسان‌ها هم ماشینی شده؛ در سال‌های نه‌چندان دور در خانه مادربزرگ‌ها حوض بود و مادربزرگ هم دور آن شمعدانی‌های رنگارنگ می‌چید؛ الآن انسان با زندگی آپارتمانی به قول معروف در یک قوطی کبریت محصور شده و جای نفس کشیدن هم ندارد؛ هوای آلوده نفس انسان‌ها را بند آورده برای همین است که وقتی تعطیلات دو روزه پیش می‌آید در جاده‌های شمال برای ساعتی بودن در طبیعت صف می‌کشیم.

ما می‌توانیم با یک گلدان کوچک طبیعت و سرزندگی را وارد خانه خود کنیم هرچند سبک زندگی ما تغییر کرده ولی می‌توانیم با ایده‌های خلاقانه زندگی خود را متحول کنیم و حتی گامی برای سلامت روان خود برداریم. کسی که یک گلدان کوچک داشته باشد می‌داند پرورش یک موجود زنده چه لذتی دارد؛ می‌توانیم برای خانه‌های آپارتمانی گل‌هایی را تهیه و آن‌ها را عضو خانواده خود کنیم با این روش علاوه بر لذت از زیبایی و سلامت روان می‌توانیم در فضای محدود آپارتمان بهتر تنفس کنیم.

علیرضا بابایی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس تهران و کارآفرین برتر در حوزه گل و گیاهان که دکترا و فوق دکترا در حوزه مهندسی کشاورزی دارد به ایسنا می‌گوید: ازآنجایی‌که بخشی از رساله دکترا من در کشور هلند انجام شد و دانش ارزشمندی را طی آن به دست آوردم پس از مراجعت به ایران تجربه من زمینه‌ساز شکل‌گیری یک واحد تولیدی شد که امروز یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های گلخانه‌ای تولید گل شاخه بریده در کشور است و با جدیدترین تکنولوژی تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: عمده مخاطبین من نیز دانشجویان فوق‌لیسانس و دکترای من بودند که در این مجموعه با من همکاری کردند و علاوه بر مهارت‌آموزی ازلحاظ دانش فنی نیز در جایگاه بسیار ویژه‌ای قرار داریم.

این استاد دانشگاه عنوان می‌کند: گل به‌عنوان زیباترین مخلوق طبیعت و مظهر زیبایی و آرامش است و در تلطیف روحیات افراد مشغول در این گلخانه تأثیرگذار بوده است و پس از ۱۰ سال فعالیت تولیدی درمجموعه خود کوچک‌ترین ناهنجاری پرسنلی را نداشتیم و به عبارتی می‌توانیم بگوییم این محیط موجب شده افراد در آرامش و تعامل بالاتری از سایر حوزه‌ها با هم کار کنند و حداقل تنش محیط کار شکل بگیرد.

وی بابیان اینکه انواع گل رز شاخه بریده در ۴۰ رنگ طبیعی مختلف در گلخانه‌شان تولید می‌شود، اضافه می‌کند: صادرات گل توسط این گلخانه به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌شود و کالا را در اختیار یک صادرکننده به‌عنوان واسط قرار می‌دهیم تا به مقصد روسیه، عراق و قطر صادر شود.

تأثیر گل و گیاه در روان انسان

بابایی ضمن اشاره به اینکه تحقیقات بین‌المللی تأثیرات محیط کار گلخانه‌ای را در تلطیف روحیات شاغلین ثابت کرده است، تصریح می‌کند: ۵۰ نفر در گلخانه ما مشغول به کار هستند که تعدادی از این کارکنان قبلاً پرخاشگر بوده و مشکلات روحی و روانی داشتند که در سایه محیط امن و آرام ایجادشده در گلخانه و مصاحبت با گل و گیاه روحیات آنان تعدیل شده است و حتی خانواده و همسرانشان به این موضوع اذعان دارند.

احسان رحمانی یک دکترای مشاوره در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: تأثیر پرورش گل و گیاه را از دو منظر باید مورد بررسی قرار گیرد فردی که از آن گل و گیاه نگهداری می‌کند و فردی که از نگاه کردن به گل و گیاه لذت می‌برد.

وی ادامه می‌دهد: در وجود ما انسان‌ها آفرینندگی و خلاقیت وجود دارد و هنگامی‌که گیاهی را پرورش و گلی را می‌رویانیم و یا اینکه درختی میوه و یا گیاهی گل می‌دهد فرد هیجانی لذت‌بخش را تجربه می‌کند لذا این‌گونه افراد دچار افسردگی نمی‌شوند.

این دکترای مشاوره عنوان می‌کند: امروزه در محیط منزل و کار مواد مصنوعی بسیاری در اشیا به کار می‌رود که این مواد واکنش شیمیایی دارند و برای سلامتی مضر هستند؛ گل و گیاه در محیط سالم رشد می‌کنند و وجود گل نشان‌دهنده سلامت محیط است.

وی بیان می‌کند: گل و گیاه هوای محیط را پاک می‌کند و در مکانی که نور وجود داشته باشد برای انسان و گیاه محیط سالم و مناسبی است. محیط روی خُلق انسان تأثیر دارد و ما انسان‌ها از نگاه به گیاهان لذت می‌بریم. انسان زیبایی را دوست دارد و گیاه نشانه زیبایی است.

رحمانی اشاره می‌کند: یکی از روش‌های درمان بیماران روحی و روانی رسیدگی بیمار به علاقه‌مندی‌هاست و گل و گیاه یکی از راهکارهایی است که باید جایگاه ویژه‌ای در سبک زندگی پیدا کند؛ در درمان بیماران به اصلاح سبک زندگی افراد می‌رویم که گل و گیاه یکی از موارد است.

همنشینی با طبیعت گامی در جهت ارتقاء سبک زندگی

وی در خصوص تأثیر رنگ می‌گوید: رنگ طبیعی در گیاهان وجود دارد و ازاین‌جهت به انسان انرژی مثبت می‌دهد؛ اصولاً کسی که به رنگ سبز علاقه دارد سراغ رنگ تیره نمی‌رود و این نشان از سلامت روان آنان دارد؛ بنده به‌شخصه به استفاده از انواع رنگ‌ها اعتقاد دارم و مسلماً رنگ سبز جزو رنگ‌هایی است که افراد علاقه وافری به آن دارند و کسی که به این رنگ علاقه دارد ثبات شخصیتی دارد.

این دکترای مشاوره بابیان اینکه انرژی محیط روی گل و گیاه تأثیر دارد، تصریح می‌کند: گل یک موجود زنده است وقتی انسان با گل صحبت می‌کند پیامش به محیط و گل و گیاه منتقل می‌شود. اصولاً گل و گیاه در محیطی پاک رشد می‌کند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به سبک زندگی، مردم از طبیعت فاصله گرفتند و خیلی وقت‌ها می‌بینیم در تعطیلات مردم رنج ترافیک را متحمل می‌شوند تا ساعاتی را در دامان طبیعت باشند و این در حالی است که می‌توانیم بخشی از خانه خود را به گل و گیاه اختصاص دهم و طبیعت را به آنجا بیاوریم و با آن از دنیای پراسترس خارج شویم.

رحمانی تأکید می‌کند: با رسیدگی به گیاه از دنیای پر سروصدا و استرس فارغ می‌شویم و حس راحتی خواهیم داشت؛ در حقیقت می‌توانیم بگوییم که کار با گل و گیاه روی سلامت روان و کاهش استرس تأثیر بسزایی دارد.

به گزارش ایسنا، ما ایرانی‌ها به طبیعت علاقه وافری داریم ولی هنوز فرهنگ خرید گل و استفاده از گل‌های آپارتمانی برای ما نهادینه نشده است و خوب است به جای خرید گل‌های مصنوعی با خرید گل‌های طبیعی بخشی از طبیعت را به خانه خود بیاوریم تا شادابی و نشاط در اعضای خانواده شکل گیرد.

همنشینی با طبیعت گامی در جهت ارتقاء سبک زندگی

بابایی تشریح می‌کند: در آستانه روز ملی گل از مسئولین می‌خواهم که به این حوزه نگاه ویژه‌ای داشته باشند، پرورش گل علاوه بر اینکه اشتغال‌زایی پایداری را به همراه دارد می‌تواند در تولید صادرات محور هم مؤثر باشد؛ در کنار آن از مردم این انتظار می‌رود که فرهنگ استفاده از گل را هرچند به شکل محدود در زندگی خود و فرزندانشان عجین کند چراکه سرانه مصرف گل در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است و انتظار این است به‌تدریج علی‌رغم اینکه مردم شرایط اقتصادی خوبی ندارند به‌واسطه مجموع مزیت‌های روحی و معنوی که گل و گیاه ایجاد می‌کند به سمت این صنعت بروند و استفاده از گل را در خانواده‌ها نهادینه کنند.

این پرورش‌دهنده گل اضافه می‌کند: در اقشار متوسط و ضعیف به دلیل مشکلات اقتصادی استفاده از گل در طی سال‌های اخیر روند کاهشی داشته ولی در اقشار ثروتمندتر افزایش داشته است اما درمجموع در ارزیابی برآیند می‌توانیم بگوییم استفاده از گل رشدی که متصور بودیم را نداشته است.

همنشینی با طبیعت گامی در جهت ارتقاء سبک زندگی

 این روزها به خاطر مشکلات اقتصادی خیلی‌هایمان از خرید گل شاخه‌ای صرف‌نظر می‌کنیم ولی باید بگویم که گل سرزندگی و شادابی با خود به همراه دارد و انسان با دیدن آن لحظه‌ای از استرس و دنیای پرسروصدا فراغت و آرامش پیدا می‌کند.

منبع: ایسنا
نظر شما