جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۰۶۳۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
جواد خیابانی گزارشگر فوتبال از ساخت فیلم مستند تاریخ ورزش ایران با بهره‌گیری از منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.
جواد خیابانی مجری، کارشناس و گزارشگر فوتبال که برای تحقیق درباره ساخت فیلم مستند تاریخ ورزش از منابع  موجود در سازمان و اسناد کتابخانه ملی بهره برده است، توضیح داد: برای ساخت مستند ورزش ایران سال‌های سال است که در حال تحقیق هستم و در مراحل مختلف نیاز به منابع و اسناد داشتم.

وی افزود: پایه و اساس ساخت یک فیلم مستند و تاریخی تحقیق و پژوهش است و اسناد مرتبط می تواند زوایای پنهان یک سوژه را نشان دهد. به همین دلیل برای ساخت این مستند نیاز به مدارک و اسناد داشتم.

این مجری و کارشناس فوتبال ادامه داد: برای ساخت مستند درباره شخصیت‌های ورزشی مانند غلامرضا تختی، پرویز خسروانی و حتی تیم‌هایی مثل شاهین، پرسپولیس، استقلال و یا حتی قبل تر از آن بازی‌های مربوط به دوران صفویه، مانند چوگان و یا حتی موضوع جذابی مانند تاسیس فوتبال در ایران و راه اندازی باشگاه‌های فوتبال، اعزام تیم ملی برای مسابقات و بسیاری دیگر از موضوعات جذاب ورزشی نیاز به منابع غنی و اسناد معتبر بود.   

وی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران در حوزه اسناد کاغذی به عنوان یک مرجع مطرح است و از منابع موجود در این سازمان توانستم برای انجام پژوهش استفاده کنم. در این راستا منابع موجود در آرشیو ملی هم کمک کرد تا پایه‌های پژوهش و تحقیق تاریخ مستند ورزش ایران پر قدرت ظاهر شود.

خیابانی بیان کرد: این فیلم مستند تحت عنوان تاریخ ورزش ایران از تولیدات شبکه سه سیما است که روی آنتن خواهد رفت.  

این مجری، کارشناس و گزارشگر فوتبال با اشاره به این مطلب که اسناد مربوط به ورزش در ایران به خوبی ثبت و ضبط نشده است،‌ گفت: زمانی که تحقیقات مربوط به ساخت این مستند را شروع کردم متوجه ضعف در ثبت و ضبط آثار مربوط به ورزش ایران شدم.

وی ادامه داد: به دنبال کمبود منابع به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مراجعه کردم تا بتوان منطبق با اسناد و در کمال صحت پژوهش این مستند را به انجام برسانم و امیدوارم این فیلم هم بتواند به عنوان یک سند برای 50 سال آینده ثبت و ضبط شود تا تاریخ ورزش ایران فراموش نشود.

این مجری و کارشناس ورزش درباره جزئیات این فیلم مستند گفت: تاریخ مستند ورزش ایران انواع ورزش‌ها را شامل می شود،‌ به همین دلیل است که تهیه منابع و تدوین آن زمان بر شده و در حال حاضر 5 سال است که به صورت جدی روی این موضوع کار می کنم.  

وی ادامه داد: مستند تاریخ ورزش ایران در۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای در حال تهیه است و تا کنون ۱۲ قسمت از آن تکمیل و ساخته شده است و از قسمت ۱۳ وقایع سال‌های ۱۳۳۰ مطرح می شود. در این بخش به غلامرضا تختی، تیم شاهین، پرویز خسروانی و خیلی از اتفاقات دیگر پرداخته می شود.

جواد خیابانی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: خوشبختانه منابع موجود در کتابخانه ملی ایران روند تحقیقات را تسریع کرده است.

نظر شما