جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۱
کد خبر: ۱۰۶۴۸۸
|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
داوود گنجه‌ای ـ استاد کمانچه ـ که در همین هفته پایانی خرداد ماه شمع ۷۸ سالگی‌اش را فوت کرد، در توصیف هنر چنین می‌گوید: «هنر را دنیایی از معرفت می‌بینم. هنر یک باغ بسیار رنگین و قشنگ است که هیچگاه درختان در آن خشک نیستند و هر شکل از آن برای من دنیایی از عظمت است.

دوود گنجه ای در ابتدای صحبت‌هایش گفت: از زندگی خود خیلی راضی هستم و هر کاری که خواسته‌ام انجام دهم، انجام داده‌ام. خیلی خوشحالم و از ابتدا برای تجارت به دنبال موسیقی نرفته‌ام. بلکه موسیقی رابطی بین من و عشقی که در وجود خود داشتم، بود. موسیقی همیشه مرا سر حال نگه داشته است. هیچ چیزی نبوده که می‌خواسته‌ام و موفق به انجام آن نشده‌ باشم و هر کاری را هم که بخواهم انجام می‌دهم.

گنجه‌ای ادامه داد: در زندگی صراط مستقیم را پیش گرفتم و یک زندگی درویش‌مسلکانه داشتم. می‌گویند که انسان هر چه حریص‌تر باشد و بیشتر به دنبال مادیات برود، بیشتر از آن دور خواهد شد؛ برای همین است که اگر انسان در زندگی هدف مشخصی داشته باشد، برای آن زحمت بکشد و زیاده‌خواه نباشد همیشه آرامش خواهد داشت. آدم‌های موفق افرادی هستند که آرامش و تعادل داشته باشند و اگر فرد میلیارد باشد لزوما موفق نیست.

او همچنین درباره برخی از فعالیت‌های خود گفت: از ابتدای زندگی‌ام در دو رشته علوم نظری و موسیقی درس می‌خواندم. سال‌ها مسئول دبیرستان و فرهنگی بودم، و نیز از بچگی تا اکنون فعالیت هنری داشته‌ام. زمانی به مدیریت خیلی علاقه‌مند بودم. از سال ۵۷ به بعد در مراکز علمی و دانشگاه‌ها فعال بودم و البته هم هنوز کارهای مدیریتی که بیشتر جنبه معنوی دارد و برای اعتلای هنر موسیقی است، انجام می‌دهم. حتی یکی از بنیانگذاران موزه موسیقی و خانه موسیقی هستم و همه این فعالیت‌ها را به دلیل علاقه خود به هنر موسیقی انجام داده‌ام.

«در قرنطینه چه کردید؟» پاسخ داد: قرنطینه برای من با غیر قرنطینه یکی است؛ چون بازنشسته هستم و یک زندگی آرام دارم و بدون دلیل در اجتماع نمی‌روم. ولی در این مدت  مانند دیگران سعی می‌کردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنم تا اگر هم ناقل باشم، دیگران را بیمار نکنم.

او ادامه داد: در این مدت کارهای تحقیقی خود را که از ابتدای جوانی انجام داده‌ام، ادامه دادم. البته خانواده‌ای دارم که همه هنرمند هستیم؛ به همین دلیل در این مدت روند هنری و تمریناتی که از قبل داشتیم را ادامه دادیم. هنر در هر شرایطی بخشی اصلی از زندگی من است. من هنر را دنیایی از معرفت می‌بینم. هنر یک باغ بسیار رنگین و قشنگ که هیچ گاه درختان در آن خشک نیستند و هر شکل از آن برای من دنیایی از عظمت است.

داوود گنجه‌ای ۲۴ خرداد سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او نوازنده ایرانی کمانچه و ویولن است. این هنرمند هم‌اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است. داوود گنجه‌ای، ردیف کمانچه را نزد عبدالله جهان‌پناه و نواختن ویلن را نزد ولفگانگ والیش، استاد اتریشی، فرا گرفت.

او پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت و در این دوران از محضر اساتیدی چون نورعلی برومند و داریوش صفوت بهره برد. وی پس از دریافت مدرک لیسانس موسیقی، به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رفت و ضمن تحقیق و پژوهش در این مرکز، از محضر استادان بزرگ موسیقی ایران مانند سعید هرمزی، یوسف فروتن و محمود کریمی استفاده کرد. گنجه‌ای در مقطعی نواختن کمانچه را نزد علی‌اصغر بهاری ادامه داد و البته شاگردان بسیاری را در عرصه موسیقی کشور تربیت کرده است.

منبع: ایسنا
نظر شما