جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۰۶۵۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
برندگان جشنواره ادبی «ما ام اس داریم» پس از دو مرحله داوری تعیین و معرفی شدند.

برگزیدگان جشنواره ادبی «ما ام اس داریم» معرفی شدنددبیر جشنواره ادبی «ما ام‌اس داریم» با اعلام پایان مراحل داوری این جشنواره گفت: برندگان این جشنواره پس از دو مرحله داوری مشخص شده‌اند و آثار راه‌یافته به مرحله نخست داوری در کتابی با همین نام منتشر خواهند شد. 

مریم پیمان افزود: این جشنواره که به صورت مشترک توسط انجمن ام اس ایران و انتشارات هزاره ققنوس برگزار می‌شود با استقبال روبرو شد به گونه‌ای که این دبیرخانه در مهلت اعلام شده بیش از ۹۰ اثر دریافت کرد و داوران در دو مرحله آثار را انتخاب کرده‌اند. 
وی درباره روند داوری توضیح داد: در مرحله نخست، ۲۷ اثر و در مرحله دوم ۱۰ اثر برای بررسی نهایی تعیین شدند و از میان ۱۰ اثر منتخب سه اثر رتبه‌های نخست تا سوم را کسب کردند و یک اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

پیمان گفت: برگزیدگان به ترتیب نفر اول تا سوم؛ میترا شاهسونی، کیمیا کریمی و فریبا فقیهی هستند و راضیه مهدی‌زاده نیز شایسته تقدیر دانسته شد. هیات داوران همچنین از علیرضا فتحیان و نسرین امامی زاده بخاطر ارسال شعرهای زیبا در باره بیماری ام.اس تقدیر می‌کند.

وی افزود: در میان آثار ارسالی به جشنواره نوشته‌هایی از مبتلایان به بیماری ام‌اس و خانواده‌های آنها و نیز نویسندگان و اهالی ادبیات دیده می‌شد و نسبت حضور زنان به مردان سه به یک بود که مشابه میزان ابتلای به بیماری در زنان و مردان است. باید گفت آثار نویسندگان حرفه‌ای عموماً تصویری نادرست از مبتلایان ارائه می‌کرد و به این دلیل این دسته آثار حائز رتبه نشدند زیرا جشنواره به دنبال ترسیم چهره‌ای واقعی از بیماری است. آثار ارسالی نشان می‌دهد که اکثریت نویسندگان با جست‌وجوهای شتابزده در فضای مجازی به اطلاعاتی نادرست درباره بیماری دست یافته بودند و تصویر اغراق شده‌ای از بیماری را ارائه کرده‌اند و بیماران بر اساس تجربه شخصی واقعیت‌های آن را نگاشته بودند.

دبیر جشنواره علت برگزار نشدن مراسم اختتامیه را شیوع بیماری کرونا اعلام و بیان کرد: هیات داوران منتظر اعلام نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری مراسم اختتامیه بود و به همین دلیل نتایج را دیرتر از زمان موعود اعلام کردند. اما در نهایت به دلیل شیوع بالای بیماری و نگرانی از شرایط ویژه بیماران مبتلای علاقه‌مند از برگزاری حضوری این برنامه منصرف شد. از این رو با اعلام اسامی برندگان، واریز وجه جوایز آنها به حساب سه برنده و ارسال لوح تقدیر به نشانی آنها به کار خود در این مرحله از سوی انجمن ام‌اس، دوماهنامه پیام ام‌اس و انتشارات هزاره ققنوس پایان می‌دهد.

گفتنی است انتشارات سفیر اردهال ۲۷ اثر برگزیده و برخی از آثار درخشان منتشر شده در بخش «ما ام‌اسی‌ها» دوماهنامه‌ی پیام ام.اس را در کتاب جشنواره به چاپ خواهد رساند. نویسندگان این آثار به ترتیب الفبا عبارتند از: الهه آقابیگلو، نسرین امامی‌زاد، معصومه امیری، میثمه پرآور، مهدی پیرهادی، ریحانه حاجی‌محمدی، محسن حسینخانی، رؤیا خلجی، زهرا خوش‌زبان، سمیرا رجایی، نوید رحمانیان، میترا شاهسونی، الهام شهرابی‌فراهانی، مرتضی صارمی، سیده سهیلا صفری، فاطمه صفری، علیرضا فتحیان، معصومه فرمانی، فریبا فقیهی، کیمیا کریمی، معصومه کلهر، محمدجلیل مظفری، راضیه مهدی‌زاده، بارانا میرعزتی و گلچهر یاوری.

این جشنواره در بخش آثاری در قالب های نثر ادبی، یادداشت روزانه و داستان کوتاه کوتاه درباره بیماری ام اس برگزار شد.

منبع: ایرنا
نظر شما