پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۵۷۲
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
رایزن فرهنگی ایران در لبنان در آیین گشایش نمایشگاه مجازی عکس «از اَمل تا عمل» یکی از ویژگی های شهید چمران را تکیه بر قدرت مردم معرفی کرد و افزود: شهید چمران تکیه بر مردم را به عنوان یکی از محورهای اساسی کار خودشان به جای تکیه بر قدرت‌های زر و زور قرار داده بود.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر، آیین گشایش نمایشگاه مجازی عکس «از اَمل تا عمل» همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران روز یکشنبه یکم تیر ماه با حضور مهدی چمران، حسین امیرعبداللهیان مدیرکل بین الملل مجلس شورای اسلامی و با حضور آنلاین عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان و حاج خلیل حمدان رییس جنبش امل در لبنان و مدیران فرهنگی هنری در خانه موزه شهید چمران برگزار شد. 

در این برنامه مهدی چمران برادر شهید چمران گفت: دیروز سالروز شهادت شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران بود. سال‌ها قبل در ۳۱ خردادماه او در منطقه‌ای به نام دهلاویه در ۱۰ کیلومتری غرب سوسنگرد در حالی که روی خاکریز همراه دو نفر از یارانش ایستاده بود و فرمانده جدید منطقه را به نام شهید سید احمد مقدم پور توجیه نظامی می‌کرد، با ترکش خمپاره ۶۰ دشمن حیات ظاهری او غروب کرد و به لقاءالله پیوست.

وی ادامه داد: شاید برای جامعه ایرانی ما و لبنان و در این شرایط کنونی بحث مقاومت اسلامی یکی از مباحثی است که امروز قابل توجه و دقت فراوان است. مقاومت اسلامی که هم‌اکنون و این سال‌ها در منطقه خاورمیانه شکل گرفت و همه رویاهای آمریکا و به ویژه اسرائیل را بر باد داد.

برادر شهید مصطفی چمران در این مراسم عنوان کرد: او در کشور لبنان و در کنار رهبری امام موسی صدر و لبنان آن روز که حزب‌اللهی نداشت، شیعه‌ای نداشت، توانست این حرکت را در لبنان بیافریند و شیعه اعلا را تأسیس کردند.

در ادامه حاج خلیل حمدان رییس جنبش امل در لبنان نیز در ارتباط تصویری گفت: سخن گفتن در مورد شهید چمران دشوار است، چرا که شهید چمران با جهادش و با مبارزاتش یک فرد جهانی است. چمران چه زمانی که در ایران دانشجو بود و چه زمانی که برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت، نقش مهمی در مقاومت داشت و حتی زمانی که ساواک بورسیه تحصیلی او را  قطع کرد، باز هم به تحصیل ادامه داد و در نهایت به اوج قله شهادت رسیدند.

رییس جنبش امل در لبنان اضافه کرد: افکار شهید چمران در این جهان فقط مبارزه بود و پرچم مبارزه با ظلم و طاغوت را برافراشت و با اینکه او درس حوزه و عرفان نخوانده بود، ولی یک عارف تمام‌عیار بود. شهید چمران یک سلوک عقلی داشت و این سلوک و رفتار را از حضرت علی(ع) الگو گرفته بود. او همیشه با فقرا بود و درباره سیره ابوذر غفاری صحبت می‌کرد.

وی در پایان گفت: شهید چمران زنده است و همچنان به ما آموزش می‌دهد که به مقاومت ادامه دهیم.

در ارتباط تصویری دیگر این مراسم، عباس خامه یار رایزن فرهنگی ایران در لبنان درباره شهید چمران گفت: من شهید چمران را نخستین بار در اول پیروزی انقلاب در دانشگاه آذربادگان آن روز و دانشگاه تبریز امروز دیدم. آن روزها شخصیت‌های بزرگی را برای تبیین مبانی انقلاب برای دانشجویان به دانشگاه تبریز دعوت می‌کردیم. به محض آغاز سخنرانی شهید چمران شعارهای غیر قابل فهمی را می‌دادند و این شعارهایی که علیه شهید چمران داده می‌شد، کاملاً مرتبط با اوضاع سیاسی و اعتقادی و فرهنگی آن روز لبنان و فلسطین بود و این شعارها برای ما جدید و ناشناخته و برای عموم دانشجویان خیلی گنگ و نامفهوم بود. بعد که من در سال‌های بعد افتخار نمایندگی نظام فرهنگی جمهوری اسلامی را در لبنان پیدا کردم و آمدم مستقر شدم، دقیقاً علت این مخالفت‌ها و علت این برخوردهای گروه‌های چپ آمریکایی را به خوبی درک می‌کنم.

خامه یار اظهار کرد: عظمت این شهید بزرگوار از همان روز تا به امروز برای عموم مردم ایران کاملاً روشن شد. شاید برای دانشجویان و برای مردمی که به هر حال در این راه قدم برداشتند، شهید چمران فراتر از زمان و مکان و جغرافیا و ملیت و قومیت بود. شهید چمران علت انتخاب لبنان را کاملاً به روشنی بیان می‌کند و به وضوح می‌گوید من در آمریکا زندگی خوشی داشتم و از همه نوع امکانات برخوردار بودم، ولی همه این لذات را سه‌طلاقه کردم تا در میان محرومان و مستضعفان زندگی کنم، به محرومیت آنها آغشته شوم و قلب خود را برای غم‌ها و دردهای این دل‌شکستگان باز کنم.

حسین امیرعبداللهیان مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: نکته اول هنر مشترک امام موسی صدر و شهید چمران در این بود که پیام حضرت امام خمینی(ره) را سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی دریافت کردند و در راستای تحقق پیام امام راحل از آمریکا به لبنان آمدند و دغدغه فلسطین را نیز داشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دغدغه مبارزه با ضدانقلاب در ایران را داشتند و با تجاوز رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران دغدغه دفاع از کیان و ام القرای اسلامی در قرن حاضر جمهوری اسلامی ایران را داشتند. در نهایت نیز در این مسیر ارج و مزد خود را دریافت کردند و به شهادت رسیدند.

وی افزود: ویژگی دیگر شهید چمران اعتقاد به رهبری و ولایت امام(ره) بود. حرکت ایشان در مسیر جلب رضایت الهی، جلب رضایت ولایت فقیه و تأمین نظرات امام راحل عظیم الشان بسیار بارز است. یکی دیگر از ویژگی‌های شهید چمران تکیه بر قدرت مردم بود؛ چیزی که بارها در سخنان مقام معظم رهبری به عنوان اعتقاد از آن یاد می‌شود. سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شهید چمران تکیه بر مردم را به عنوان یکی از محورهای اساسی کار خودشان به جای تکیه بر قدرت‌های زر و زور قرار داده بود.

مدیرکل بین‌الملل مجلس شورای اسلامی گفت: ویژگی دیگر شهید چمران دشمن‌شناسی بود و اینکه شهید چمران هیچ‌گاه در تله و دام عوام‌فریبانه دیگران گرفتار نشد و توانست با دشمن‌شناسی، هم رقبای داخلی را خوب بشناسد و هم رقبای منطقه‌ای و هم دشمنان منطقه‌ای و هم بین‌المللی. به راستی اگر امروز شهید چمران در بین ما بود چه می‌کرد؟ بدون تردید فعالانه در کنار محرومان و مظلومان فلسطین بود. اگر شهید چمران در بین ما بود، در یمن در کنار کودکان و زنان یمنی که بیش از پنج سال است که از جنگ ویرانگر و محاصره انسانی عربستان سعودی رنج می‌برند، حضور می‌یافت و به کودکان یمنی یاری می‌رساند. شهید چمران اگر در بین ما بود، به حاکمان عربستان سعودی، امارات و بحرین با صدای بلند اعلام می‌کرد که بهسازی روابط با اسرائیل هیچ کمکی به امنیت کشورهای شما و به امنیت منطقه نمی‌کند. اگر در بین ما بود با صدای بلند فریاد می‌زد که مثلث عربستان، امارات و بحرین باید به مثلث خدمت به اهداف آرمانی مردم مظلوم فلسطین تا آزادی قدس و تا برقراری دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین تاریخی فلسطین به پایتختی قدس تبدیل شود. 

وی در پایان گفت: شهید چمران اگر در بین ما بود، امروز نقش مهمی را در بازگشت حاکمیت و وحدت در گستره تمامیت ارضی کشور لیبی دنبال می‌کرد تا لیبی به مسیر امنیت و آرامش بازگردد. تردید نداریم اگر شهید چمران در بین ما بود، امروز در کنار سردار سلیمانی عزیز بود. اگر ایشان در بین ما بود، صدای سیاه‌پوستان آمریکایی قربانی آپارتاید نظام سلطه و سرمایه‌داری حاکم بر آمریکا می‌بود و صدای آنها را فریاد می‌زد و برای تحقق عدالت در آمریکا فریاد بر می‌آورد.

نمایشگاه عکس و نوشته‌های دکتر مصطفی چمران از جوانی در قالب بیش از ٢٠ فریم عکس در نگارخانه فرهنگ‌سرای ملل برپا شده و به مدت یک هفته به نمایش در می‌آید. 
نظر شما