پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۰۶۵۸۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
مدیر فرهنگی و هنری منطقه 19 عنوان کرد:
مدیر فرهنگی و هنری منطقه 19 ضمن اشاره به تنوع مسایل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف کلان شهر تهران،گفت : ضرورت برنامه‌ریزی و فعالیت بر اساس پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی یکی از ضروریات مدیریت فرهنگی است.
فرهنگ، عامل مؤثر در توسعه پایدار شهر تهران است
امیر ناصر مرادیان مدیر فرهنگی و هنری منطقه 19 و رئیس فرهنگسرای مهر دانش آموخته رشته مدیریت از سال 1376 همکاری خود را با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز کرد. وی تا به امروز مسوولیت های گوناگونی چون مدیر فرهنگی هنری مناطق 21 و 22 و رئیس فرهنگسرای تهران و... را برعهده داشته است.

 مرادیان در دوران تصدی خود به عنوان رئیس فرهنگسرای تهران برنامه‌های شاخصی همچون تمبر یادبود یکصدمین سال تأسیس بلدیه تهران را منتشر و توزیع کرد. همچنین طراحی و تولید پازل سه بعدی برج میلاد و تولید مجموعه تصاویر قدیم و جدید شهر تهران که با هدف معرفی مراکز فرهنگی، تاریخی و گردشگری انجام شد، از دیگر فعالیت‌های وی در این دوران بوده است.

این مدیر فرهنگی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی فرهنگ و هنر دربارۀ مولفه‌های مدیریت فرهنگی در شهر تهران گفت: مدیریت فرهنگی کلان شهر تهران مستلزم مولفه‌هایی چون تبادلات فرهنگی، همسوسازی فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی، آموزش‌های فرهنگی، افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی میان شهروندان و رفع موانع مدیریتی است. بر این اساس، مجموع مولفه‌های فرهنگی بر توسعه پایدار شهر تهران مؤثرند و هویت، همبستگی اجتماعی و بازده اقتصادی فرهنگ از عوامل مؤثر بر توسعه اقتصادی و اجتماعی‌اند و البته ارزیابی وضعیت توسعۀ پایدار و بهبود شاخص‌های  فرهنگی منوط به میزان رضایتمندی شهروندان شهر تهران است.

مرادیان در ادامه ضمن اشاره به تنوع مسایل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف کلان شهر تهران،گفت : ضرورت برنامه‌ریزی و فعالیت بر اساس پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی یکی از ضروریات مدیریت فرهنگی است.

وی با استناد به پژوهش‌ها و مطالعات اجتماعی انجام‌شده، حاشیه‌نشینی را یکی از عوامل موثر بر آسیب‌های اجتماعی درمنطقه 19 می‌داند و معتقد است: بدون توجه به پژوهش‌های اجتماعی و درک نیازهای مردم مناطق مختلف شهر تهران، فعالیت فرهنگی کم‌اثر خواهد ماند. بیکاری، وجود کودکان کار و بد سرپرست و اعتیاد از آسیب‌های مهم این منطقه است که می‌بایست برای کاهش آن، توجه ویژه نشان داد.

مدیر فرهنگی و هنری منطقه 19 گفت: با توجه به وسعت و پراکندگی جمعیت در این منطقه، برای ارائه خدمات فرهنگی عادلانه به تمامی محلات منطقه، احتیاج به افزایش سرانه فضاهای فرهنگی با جانمایی مناسب است.

مرادیان در ادامه با بیان فعالیت‎ها و اقدامات فرهنگی صورت گرفته در سال‌های گذشته و اینکه این دست فعالیت‌ها برای رفع نیازهای فرهنگی، آموزشی و آسیب‌های موجود منطقه ناکافی است و توجه بیشتر مدیران شهری و نهادهای مردمی برای حمایت و پشتیبانی از این اقدامات ضروری است تصریح کرد: در این راستا برنامه «جوانه هنر»  با هدف برنامه‌ریزی در امر آموزش فرهنگی و هنری و کارآفرینی اقشار نیازمند به خصوص کودکان و نوجوانان در معرض آسیب یکی از برنامه های اجرا شده در سال گذشته است. در این برنامه کارگاه‌های متنوع فرهنگی و هنری در رشته‌های نقاشی، تصویرسازی، طراحی، نمایشنامه‌خوانی و  شرکت در دوره‌های ورزشی در فرهنگسرای مهر به برگزار شد و یکی از دستاوردهای کوتاه مدت این برنامه آن بود که تعدادی از این کودکان در مسابقات کاراته کشوری موفق به کسب عناوین قهرمانی شدند.

وی در ادامه گفت: اجرای برنامه »کتاب برای همه» در سال گذشته با مشارکت نهادهای فعال در حوزۀ ترویج کتابخوانی در محلات و مدارس روستایی محروم، تلاشی کوچک برای دسترسی کودکان به کتاب و ترویج خواندن بود. در این برنامه کتب مناسب تهیه و به مدارس فاقدکتابخانه، اهدا و آموزش‌های لازم جهت راه‌اندازی کتابخانۀ مدارس به ابن عزیزان داده شد. اجرای برنامه «جعبه سلامتی» یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگسرای مهر بود. این برنامه با مشارکت آموزش و پرورش و اداره سلامت شهرداری و خیّرین در محلات محروم منطقه اجرا شد. در این برنامه ضمن انجام معاینه پزشکی، اقلام بهداشتی به همراه پیام‌های آموزش بهداشت در بین کودکان مناطق محروم منطقه توزیع شد.

مدیر فرهنگی و هنری منطقه 19 با اشاره به اینکه در پرداختن به نیازهای فرهنگی و هنری باید توازن فعالیت‌ها را مد نظر قرار داد و همۀ اقشار مختلف ساکنان منطقه باید بتوانند از این فعالیت‌ها بهره‌مند شوندگفت: در سال گذشته با مشارکت تولیدکنندگان بازی‌های فکری، مجموعۀ «کافه بازی» با هدف معرفی بازی‌های فکری مناسب برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و پیشنهاد جایگزینی این بازی‌ها به جای بازی‌های دیجیتال در فرهنگسرای مهر افتتاح شد و راه اندازی این مجموعه با مشارکت تولیدکنندگان داخلی گامی موثر در جهت حمایت از آنان و پشتیبانی از رونق تولید و حمایت از کالای داخلی است.

مرادیان با اشاره به برگزاری برنامه «تولد خورشید» که به مناسبت شب یلدا با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی در محلات محروم منطقه 19 گفت: درکنار برنامه‎های فرهنگی که تغییر رفتار و نگرش شهروندان را فراهم می کند توجه ویژه به برنامه‌های شاد و مفرح برای ساکنان، نباید مغفول واقع شود. به همین دلیل در جشن‌ها و اعیاد مختلف ملی و مذهبی تلاش می کنیم با اجرای برنامه‌های مناسب، نشاط اجتماعی ساکنان منطقه در دستورکار قرارگیرد.

وی افزود:: در کنار فعالیت‌های فرهنگی و هنری متمرکز در منطقه 19 می‌بایست توجه سایر بخش‌های جامعه شامل مدیران، نخبگان و اهالی فرهنگ و هنر را به این مناطق کم‌برخوردار جلب کرد. این مهم با اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری که می‌تواند اعتبار و تشخّص فرهنگی را برای جوانان و ساکنان این مناطق فراهم آورد، ممکن خواهد بود. برنامه‌های فرامنطقه‌ای و حضور نخبگان  فرهنگی و هنری شناخته‌شده می‌تواند باعث ارتباط بی‌واسطه جوانان با هنرمندان و ترغیب و تشویق آنان برای ورود به حوزه‌های فرهنگی و هنری مختلف شود. همچنین برگزاری اولین«جشنواره شعر نهال» در این منطقه با هدف ترویج شعر و ادبیات فارسی و کشف استعدادهای جوان در سطح کشور که تاکنون موفق به چاپ آثار خود نشده بودند از این دست برنامه‌ها بود که با مشارکت کانون ادبی منطقه و بنیاد شعر وادبیات داستانی ایرانیان و انتشارات نظری برگزار شد که زمینه حضور اساتید شعر و ادب فارسی را نیز فراهم ساخت.

رییس فرهنگسرای مهر درباره تغییر رویکرد و اجرای برنامه‌های میدانی به فعالیت‌های مجازی گفت: علی‌رغم مشکلات متعددی که شیوع بیماری کرونا در حوزه‌های فرهنگی هنری و آموزشی ایجاد و امکان برنامه‌های پیش‌بینی شده را در سال جاری از ما سلب کرد، از همان هفته‌های اول، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مجازی در این منطقه آغاز و در مرحله اول تلاش شد که آگاهی‌های لازم در خصوص بیماری کرونا به مخاطبان و اهالی منطقه داده شود.

در مرحله دوم برنامه های فرهنگی و هنری و آموزشی به شکل ویدئو کلیپ، موشن‌گرافی، اینفوگرافی، پادکست و....با کیفیت مناسب برای بهره‌مندی شهروندان تولید شد. در این مسیر نیز علی‌رغم مشکلات سخت‌افزاری، توانایی‌ها و استعداد نهفته نیروی انسانی موجود در منطقه به میدان آمد و تولیدآثار فاخر و ماندگاری رقم خورد. در این راستا با هدف ارتقاء سطح کمی و کیفی تولیدات فرهنگی هنری، «اتاق تولید محتوا» به‌صورت متمرکز تشکیل و کارشناسان منطقه در آن به کار گرفته شدند. خروجی آن تولیدات متنوع و مناسبی همچون «برنامه هنرگاه» بود که به موضوعاتی مانند عکاسی، موسیقی ایرانی و آشنایی با مقام‌های قرآنی و... اختصاص یافت.

مرادیان اضافه کرد: همچنین تولید اولین پادکست کتابخانه‌های عمومی کشور در این ایام توسط کتابخانه مهر انجام گرفت.در تولید این پادکست تلاش کردیم  با محتوای جذاب، آموزشی و تربیتی با محوریت قصه‌های ایرانی برای مخاطبانی که از دسترسی به منابع کتابخانه‌ای محروم شده بودند؛  آنان را با فرهنگ و ادب فارسی و ضرب‌المثل‌های ایرانی بیشتر آشنا کنبم.

او در پایان ضمن اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری (مد‌ظله العالی) در گام دوم انقلاب در خصوص اهمیت سبک زندگی و تلاش غرب برای ترویج زندگی غربی، یکی از اهداف آینده در برنامه‌های فرهنگی هنری منطقه را توجه ویژه به این موضوع می‌داند. همچنین با توجه به شعار امسال در خصوص جهش تولید، این منطقه در چارچوب رویکردها و اهداف کلان ابلاغی سازمان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری تلاش خود را مضاعف خواهد کرد.
نظر شما