جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۰۶۶۴۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
رییس دادسرای ارشاد استان تهران در نشست شورای اندیشه‌ورز عفاف و حجاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که با حضور اعضای این شورا برگزار شد، عنوان کرد: برای ضابط قضایی ساده‌ترین کار صدور حکم و مجازات است، اما اقدامات فرهنگی، اثرگذاری بیشتری دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست شورای اندیشه‌ورز عفاف و حجاب سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز چهارشنبه چهارم تیرماه با حضور اعضای این شورا در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. حجت‌الاسلام محمدحسن اختری به عنوان رییس شورا و حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس و سید علیرضا فاطمیان پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، حجت‌الاسلام سید مهدی سیدمحمدی مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب، حامد محسن پور رییس دادسرای ارشاد استان تهران، رؤیا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و حجت‌الاسلام زینعلیان نماینده قرارگاه خاتم‌الاوصیا(عج) به عنوان اعضای شورای اندیشه‌ورز در این نشست حضور داشتند. 

رییس دادسرای ارشاد تهران: اقدامات فرهنگی موثرتر از صدور حکم و مجازات است

حامد محسن پور رییس دادسرای ارشاد استان تهران در این نشست بیان کرد: دادسرای ناحیه ۳۸ یا امنیت اخلاقی به جرائم روز اجتماعی رسیدگی می‌کند و برخوردهایی که در این حوزه انجام می‌شود، می‌تواند بازتاب‌های اجتماعی فراوانی داشته باشد. سعی دادسرا این است که برخوردمان مجازات محور و سلبی نباشد و برای این منظور نیازمند همیاری دستگاه‌های فرهنگی هستیم.

وی افزود: برای ضابط قضایی ساده‌ترین کار صدور حکم و مجازات است، اما اقدامات فرهنگی، اثرگذاری بیشتری دارد. به عنوان مثال برای جرمی مانند شرب خمر، یک واحد فرصت ایجاد کرده‌ایم که با فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی، از تکرار این جرم جلوگیری می‌شود. اگر مشکلاتی در جامعه می‌بینیم، ما به عنوان نهاد متولی کوتاهی کرده‌ایم. ما فقط وقتی حق داریم افراد را مجازات کنیم که قبلاً فرهنگ‌سازی کرده باشیم. هدفمان از حضور در این شورا نیز دستیابی به راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع جرم است. 

رییس دادسرای ارشاد تهران: اقدامات فرهنگی موثرتر از صدور حکم و مجازات است/ در انتظار تایید

در ادامه حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری عنوان کرد: مقام معظم رهبری ۳۶ راهبرد کلی برای بحث عفاف و حجاب تعیین کرده‌اند که بخشی از این راهبردها توسط بنیاد ملی عفاف و حجاب دنبال می‌شود. باید از امکانات موجود مانند سینماها، فرهنگ‌سراها، موزه‌ها و... برای ترویج حجاب استفاده کنیم و این شورا می‌تواند در این زمینه ایده پردازی کند. 

وی ادامه داد: در این شورا آسیب‌شناسی می‌کنیم و با طرح پیشنهاد برای فعالیت فرهنگی هنری، به مرحله عملیاتی می‌رسیم. این شورا می‌تواند با استفاده از امکانات سازمان فرهنگی هنری در حوزه عفاف و حجاب نقش‌آفرینی کند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری به برگزاری برنامه‌های متنوع در هفته عفاف و حجاب نیز اشاره کرد و گفت: یکی از این برنامه‌ها، برگزاری بزرگداشت زنان انقلابی مانند مرحوم دباغ است که در زندان حجاب داشتند و باغ‌موزه قصر می‌تواند محل مناسبی برای این برنامه باشد. تولید یک قطعه موسیقی و تعدادی کلیپ اثرگذار در حوزه عفاف و حجاب برای انتشار در صداوسیما و فضای مجازی نیز در دستور کار است.

حجت‌الاسلام محمدحسن اختری رییس شورای اندیشه‌ورز عفاف و حجاب سخنران بعدی نشست بود که با تبریک دهه کرامت بیان کرد: یکی از درس‌هایی که حضرت امام(ره) به ما دادند، عنوان «ادای تکلیف» است. ایشان دنبال این نبودند که چه خواهد شد و بر انجام تکلیف و وظیفه تاکید داشتند. باید ببینیم چقدر می‌توانیم از فرصتمان بهره ببریم و تکلیفمان را ادا کنیم. 

وی ادامه داد: مسئله پیشگیری و ایجاد بستر مناسب خیلی مهم است و ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری در این مسیر راهگشا خواهد بود. 

برگزاری برنامه‌های متنوع به مناسبت هفته عفاف و حجاب

در ادامه رؤیا فتحی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ گزارشی از نشست‌ها و فعالیت‌های شورای اندیشه‌ورز عفاف و حجاب ارائه کرد و در ادامه به تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای اجرا در هفته عفاف و حجاب پرداخت و گفت: «حجاب به روایت پوشش محلی اقوام ایرانی»، اجرای «تئاترهای خیابانی با موضوع عفاف و حجاب»، جشنواره ادبی هنری «سرّ وجود»، کارگاه آموزشی «زینت»، نشست‌های «اخلاق‌مداری و خانواده سالم»، «پرنیان»، تهیه مستند و پادکست «عفیفه»، کارگاه‌های هنری با موضوع عفاف و حجاب با عنوان «میراث کهن» و «سرمشق» تعدادی از این برنامه‌ها هستند.

وی اضافه کرد: «دختران سرزمین من»، تولید مستند گزارشی «تلنگر»، «پدران دانا، دختران توانا»، «زن از نگاه مقام معظم رهبری»، «برادر مهربان، خواهر شاد»، اجرای نمایش «من یک زن ایرانی هستم»، تولید محصول «نگاره‌های پوشش اقوام بر روی شهر»، «کتاب‌شناسی توصیفی عفاف و حجاب»، رونمایی از پنج کتاب در زمینه عفاف و حجاب، کرسی بحث و گفت‌وگو پیرامون حجاب و تولید مجموعه چکیده مقالات دانشگاهی عفاف و حجاب دیگر برنامه‌های هفته عفاف و حجاب خواهد بود. 

فتحی تاکید کرد: در طراحی این برنامه‌ها با بنیاد عفاف و حجاب نیز هماهنگ هستیم و به پیشنهادهای این بنیاد برای تدوین برنامه‌های عفاف و حجاب توجه داشته‌ایم و این پیشنهادها به استان‌ها هم ابلاغ شده است. 

در ادامه اعضای شورای اندیشه‌ورز عفاف و حجاب به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره برنامه‌های ویژه هفته عفاف و حجاب پرداختند تا بازنگری‌های لازم در طراحی برنامه‌ها انجام شود.

نظر شما