جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۶۶۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
در نشست «حقوق بشر- بازیچه آمریکا و اسراییل» مطرح شد؛
نشست تخصصی "حقوق بشر، بازیچه آمریکا و اسرائیل" عصر روز سه شنبه سوم تیرماه با حضور کارشناسان داخلی و خارجی در فرهنگسرای سرو برگزار شد.
حقوق بشر بازیچه سیاسی اهداف آمریکا شده است
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ این نشست تخصصی با هدف بررسی و نقد مفهومی گفتمان حقوق بشر امریکایی و اقدامات و آسیب های آن و با مشارکت اتحادیه بین المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر حسین رویوران رئیس هیات امنای اتحادیه بین المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری اولین سخنران این نشست بود. وی در خصوص خاستگاه حقوق بشر و مصادیق نقض حقوق بشر از سوی آمریکا و اسراییل صحبت کرد و گفت : مقوله حقوق بشر مقوله انسانی و مقدسی است . ریشه های حقوق بشر و فرایند آغاز ان از شرق بوده است. ما در سنگ نوشته های حکومتهای گوناگون در شرق این را می بینیم . حالا چه در منشور حمورابی در بابل و چه در منشور  کوروش و این مساله(حقوق بشر) در شرق تکرار می شود و همواره انسان به عنوان موجود قابل احترام حقوقش تعریف و رعایت می شود.
با اسلام این مقوله ابعاد جدیدی پیدا کرد. اسلام بحث آزادی انتخاب و آزادی اعتقاد را مطرح کرده است. و ما می بینیم در اسلام این مقوله(حقوق بشر) ابعاد جدیدی به خود می گیرد آنهم در زمانی که غرب در توحش به سر می برد  همچون حقوق بشر در زمان جنگ ، حقوق اسرای جنگی ، حقوق خانواده بر هم در رساله حقوقی امام سجاد (ع) و ... .
وی در ادامه سخنان خود افزود : قطعا در بحث حقوق بشر شرق نقش اساسی در ایجاد  زیر بنای آن داشته چه در ابعاد فرهنگی و چه در ابعاد دینی. پس از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد پایه گذاری و تاسیس شد.در مقدمه زیبای منشور سازمان ملل چند مقوله مطرح می شود : مقوله اول نفی اشغال و حق مقاومت مشروع است . دوم طرح مقوله حقوق بشر دوستانه در کنار حقوق بشر است که حایز اهمیت است.
رویوران در بخش دیگری از صحبتهای خود به فرمایشات رهبری اشاره کرد و گفت : یکی از دلایل مخالفت جمهوری اسلامی رهبر انقلاب با بمب هسته ای آن است که این مساله برخلاف حقوق بشر است و در اسلام نباید انسانهای دیگر را کشت.
جالب است که هربار قانونی در مساله حقوق بشر تصویب می شود، آمریکا همواره استثنای آمریکایی را مطرح می کند و به تبع آن اسراییل از آن قاعده مستثنی می شود. هرگاه گزارش داده می شود آمریکا یا اسراییل فلان کار را کرده، از قاعده حقوق بشر مستثنی می شوند و حتی یکبار هم محکوم نمی شوند. با وجود اینهمه کشتار چرا نباید آمریکا و اسراییل محاکمه شوند؟!! این نشان می دهد متاسفانه از طرف غرب بحث حقوق بشر رعایت نمی شود اما به عنوان ابزار استفاده می شود.
سخنران دوم این نشست دکتر حقانی، پژوهشگر و فعال حقوق بشر بود که با موضوع اقدامات آمریکا و اسرائل در تغییر رویکردهای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کرد.
وی گفت: واژه حقوق بشر در جوامع جهانی غرب خصوصا در جوامع نظام سلطه و در راس آن آمریکا و رژیم اشغالگر قدس ، واژه پارادوکسیکال شده است.از طرفی دادها  و ادعاهای بسیار از طرف همین کشورها برای پیاده سازی حقوق بشر مطرح می شود و از طرفی بزرگترین ناقضان و  نافیان حقوق بشر هستند.
حقانی همچنین در ادامه با اشاره به مصادیق عینی نقض حقوق بشر از سوی نظام های سلطه (آمریکا و اسراییل) گفت : در سال 1390 شمسی مقام معظم رهبری سخنانی پیرامون حقوق بشر آمریکایی مطرح کردند و در سال 1394 این فرمایشات ایشان را بیشتر تبیین کردند و منجر شد به هفته ای به نام هفته حقوق بشر امریکایی که در تقویم کشور هم ثبت شده است. مقام معظم رهبری در سال 1390 فرمودند اگر بخواهیم جنایات آمریکا و جهانخواران در ایران و منطقه بشماریم ، بیش از 100 سند داریم که آبروی آمریکا را در ایران  و منطقه می بریم. در همین زمینه آمریکاییها اقدامات پیش دستی انجام دادند و در ایام UPR در ایران(بازدید دوره ای سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در کشورها)، کشورهای دیگر را در خصوص بازدید از ایران تهدید و تطمیع کرده بود. این سوال در اینجا مطرح می شود آیا روندهای اصلی و اساسی سازمان ملل باید دستخوش مطامع کشورهایی مثل آمریکا که ادعای پیاده سازی حقوق بشر دارد، باید باشد؟ مسلما این نیست. مسلما حقوق بشر یک بازی سیاسی و بهتر بگویم بازیچه سیاسی قرار گرفته است.


حقوق بشر بازیچه سیاسی اهداف آمریکا تبدیل شده است

یکی دیگر از مکانیسمهای سازمان ملل تعیین گزارشگران ویژه برای بررسی حقوق بشر در کشورهاست که تاکنون برای ایران 6 گزارشگر مشخص شده است. اما سوال اینجاست آیا این مکانیسم برای همه کشورهاست یا کشورهای جهان سوم بیشتر است؟ اگر رصد دقیق تری انجام دهیم متوجه می شویم ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین گزارش را در این زمینه داشته است! متاسفانه برای فلسطینی همم که قربانی نقض حقوق بشر است همین کار را کرده اند.
حقانی در پایان سخنان خود به مساله مهم جنگهای هیبریدی اشاره کرد و گفت: این روزها با توجه به شرایط منطقه از سلاح و بمب به شکل قبل استفاده نمی شود . پخش اخبار جعلی و دروغ پراکنی و انتشار آنها به شدت فراوان، کلید واژه جنگهای هیبریدی است. آمریکا هم در زمینه حقوق بشر همین فریب هیبریدی را انجام می دهد.اما ما باید به مساله حقوق بشر در منطقه باید به صورت فرصت محور بنگریم و باید بدانیم برای ما و سایر کشورهای منطقه مهم است و باید بدانیم این موضوع می تواند مورد طمع و هجمه رژیم های سلطه جو باشد.
سخنران سوم این نشست خالد القدومی ، نایب رییس هیات امنای اتحادیه و نماینده جنبش مقاومت فلسطین بود که در زمینه نقض حقوق بشر در فلسطین و سرزمینهای اشغالی و نیز عادی سازی روابط با کشورهای سلطه جو از سوی برخی کشورهای اسلامی صحبت کرد.
القدومی گفت: انسان در هنگام سخن گفتن از حقوق بشر در برابر پاره ای از موضوعات و مفاهیم درنگ و تامل می کند همانند پیروزی حق، مجازات مجرمان و جهانی امن تر  و... که فرصت عدالت برای همگان پدید می آورد.
وی افزود: کمی پس از تصویب منشور حقوق بشر در سازمان ملل متحد ، متوجه می شویم بزرگترین جنایت که سلب آزادی سرزمین دیگران بود که به وقوع پیوست و آن اشغال سرزمین فلسطین اتفاق افتاد که با منشور حقوق بشر مغایرت داشت.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند : هرکسی می تواند در مورد حقوق بشر صحبت کند به جز  آمریکا و صهیونیستها، اینها حقی ندارند در این باره حرفی داشته باشند. چرا که اینان بیشترین نقض حقوق بشر را در این عهد نوین مرتکب شده اند.
قدومی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به عمل خلاف و ناقض حقوق بشر رانده شدن فلسطینیان از خانه و کاشانه خود در طی سالیان گذشته  افزود: سازمان ملل تاکنون از بازگرداندن این مردم به خانه هایشان عاجز مانده است و رژیم نژادپرست صهیونیستی نیز به عضویت دائم سازمان ملل درآمد و این در حالی است که از نظر آنان دیگر مردمان ، بشر نیستند و باید کشته شوند!
وی در بخش پایانی سخنانش از برخی کشورهای اسلامی که اقدام به عادی سازی روابط با صهیونیسم کرده اند، انتقاد کرد و گفت: متاسفانه علیرغم تمام اقدامات ضد بشری که در فلسطین اتفاق می افتد ، شاهد یک رفتار جدی و حمایت از سوی غالب کشورهای اسلامی نیستیم. ما مکلف به ادامه راه شهدایی هستیم که جان خود را در راه آزادی قدس فدا کردند.
پس از خالد قدومی، احمدرضا روح اله زاد عضو هیات امنای اتحادیه و کارشناسان مسائل سیاسی سخنرانی کرد. وی در آغاز سخنانش تصریح کرد: شکل گیری اسراییل مصداق نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است. در سال 1948 با اشغال فلسطین و آوارگی جمع کثیر فلسطینیان و قتل عام آنان، با کمک جریان سلطه رژیم اشغالگر قدس تاسیس می شود. تمام اقدامات رژیم اشغالگر قدس نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است. پایه های دولت اسراییل اساسا مبتنی بر ساختار نژادپرستانه است. شهروندی در جامعه صهیونیستی شهروندی نژادپرستانه است.
روح الله زاده در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به حمایت همه جانبه آمریکا از جنایتکاران و نظام سلطه در جهان گفت : آمریکا در تمام کشورهای منطقه پایگاه نظامی دارد تا به اسراییل کمک کند و بقای آن را تضمین نماید.
وی همچنین با اشاره به مصادیق عینی نقض حقوق بشر در سرزمینهای اشغالی ادامه داد: استقرار تعداد اندکی یهودی در منطقه الخلیل و بروز مشکلات بسیار برای ساکنان فلسطینی این منطقه ، محاصره غزه که چیزی در حدود 13 سال از آن می گذرد و نمونه هایی از این دست از رفتارهای ضد بشری اسراییل است که حامی اصلی آن ایالات متحده آمریکاست.
آخرین سخنران این نشست دکتر سروش نژاد مدیر مسئول موسسه تحقیقات و پژوهشی ندا بود که در سخنان کوتاه خود به مقوله فریب اشاره کرد و گفت : هسته اول سیاست ، قدرت است و در مقوله قدرت یک  نکته اصلی است که بشر همواره آن را با صور و شکلهای مختلف دیده است و آن فریب است. از زمان طرح بحث حقوق بشر تاکنون دیده شده که قدرتهای جهانی برای پیشبرد اهداف خود دست به فریب زده و با طرح مفاهیمی همچون حقوق بشر خود را علمدار آن معرفی اما در حقیقت رفتارهای متزورانه خود را با آن پوشش می دهند که خلاف حقوق بشر است.


مطالب مرتبط
برچسب ها: حقوق بشر
نظر شما