پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۶۷۰۸
|
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
فرهنگ‌سرای گلستان برنامه «در کوی نیکنامان» را با تجلیل از خانواده شهیدان سیستانه‌ای برگزار کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگ‌سرای گلستان برنامه «در کوی نیکنامان» را پنجشنبه پنجم تیر ماه با تجلیل از خانواده برادران شهید سیستانه‌ای و با سخنرانی حجت‌الاسلام وحیدی برگزار کرد. 

حجت‌الاسلام وحیدی در این ویژه‌برنامه اظهار کرد: ماه ذی‌القعده یادآور یک حادثه تاریخی است و در این ماه حضرت موسی(ع) برای دریافت کتاب تورات عازم کوه طور شد و به مدت ۳۰ روز در آنجا اقامت داشت و همان طور که در روایات آمده این ۳۰ روز ماه ذی‌القعده بوده و بعد از یک ماه خداوند ۱۰ روز دیگر به  آن اضافه کرد. این مطلب در قرآن کریم در آیه ۱۴۲ سوره مبارکه اعراف آمده است. «و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ۱۰ شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به ۴۰ شب تکمیل شد. و موسی به برادر خود هارون گفت: تو اکنون جانشین من در قوم من باش و راه صلاح پیش گیر و پیرو راه اهل فساد مباش.»

وی ادامه داد: در دهه اول ذی‌الحجه بنی‌اسرائیل دیدند حضرت موسی(ع) نیامد. سامری فردی از بنی‌اسرائیل بود که عالم و دانشمند بود و هم دین و هم بی‌دینی را خوب می‌شناخت. سامری طلاهای مردم را جمع کرد و مجسمه گوساله‌ای درست کرد و مردم را دعوت به گوساله‌پرستی کرد. هارون برادر حضرت موسی(ع) هر تلاشی کرد نتوانست جلوی اینها را بگیرد. در روز عید قربان حضرت از کوه برگشت و مشاهده کرد که همه گوساله‌پرست شده‌اند و به برادرش به خاطر مراقبت نکردن پرخاش کرد. هارون گفت من خواستم جلوی آنها بایستم، اما دیدم اگر زیاد اصرار کنم در جامعه تفرقه ایجاد می‌شود و اگر یکدست بت‌پرست باشند بهتر از چنددستگی است. 

حجت‌الاسلام وحیدی افزود: روز قیامت گناهی بدتر از اختلاف نیست. حتی اگر امر به معروف و نهی از منکر باعث جدایی شود، بزرگ‌ترین منکر و عین ضلالت و گمراهی  است. این ۴۰ روز معروف به ایام کلیمیه است و سعی کنیم در این ایام کارهای خیر بیشتری انجام دهیم.

در ادامه خواهر شهیدان محمدحسن و محمدرضا سیستانه‌ای خاطرات خود را از برادران شهیدش بیان کرد.

این خواهر شهید عنوان کرد: در دوران جنگ هر ۶ برادر من در جبهه حضور داشتند که دو تا از آنها شهید و یکی جانباز شد. محمدحسن و محمدرضا از کودکی با همدیگر دوست بودند و در وصیت‌نامه‌شان نوشته‌اند ما خواهر برادرها این‌قدر همدیگر را دوست داریم که حتی تحمل اینکه یکی سرش درد بگیرد را نداریم. اینها انتخاب شده بودند و آگاهانه رفتند.

وی ادامه داد: محمدرضا فرمانده بود و خواب عروسی خودش را دیده بود که در عروسی او شهیدان رجایی و بهشتی هم حضور دارند و خطبه عقد او را شهید بهشتی خوانده و بعد به همرزمانش گفت من فردا شهید می‌شوم و از بچه‌ها خواست بروند و شیرینی بخرند و آن موقع به علت درگیری‌ها در بوکان شیرینی پیدا نکردند و شهید از همرزمانش با آلو پذیرایی کرد و همیشه به آنها می‌گفت اگر من شهید شوم حتماً از پشت سر شهید می‌شوم. بعد از شروع حمله برای پاک‌سازی شهر بوکان به علت عدم به موقع رسیدن پشتیبانی، محاصره می‌شوند و به گندم‌زار می‌روند و رزمنده‌ها قصد داشتند که آرپی‌جی بزنند ولی محمدرضا مانع شد و گفت این باعث آتش گرفتن گندم‌زار می‌شود و سرانجام از پشت تیری به قلب او اصابت کرد و شهید شد. 

خواهر شهید بیان کرد: هر دو برادرم قبل از شهادت از ناحیه پا مجروح شده بودند. محمدحسن هم در شب شهادت خواب شهادت خود را دیده بود. شهید محمدحسن سیستانه‌ای متولد ۱۴ آبان ماه ۱۳۴۵ بود و در تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۶۶ در جریان عملیات کربلای ۸ در شلمچه به شهادت رسید. شهید محمدرضا سیستانه ای نیز در ۲۳ تیر ماه ۱۳۳۹ متولد شد و در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۶۱ در جریان پاک‌سازی بوکان به درجه شهادت نائل شد. 

در پایان حجت‌الاسلام وحیدی هدیه‌ای به رسم یادبود از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸ به خانواده مکرم شهیدان سیستانه‌ای اهدا کرد.

خواندن دعای توسل و زیارت پرفیض عاشورا توسط مداح اهل بیت جهانبخش رفیعی از بخش‌های دیگر این برنامه بود.  

برنامه در کوی نیکنامان از سال ۱۳۸۴ با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و تجلیل از مقام والای خانواده‌های شهدای منطقه ۸ در فرهنگ‌سرای گلستان و مراکز منطقه ۸ برگزار می‌شود. 
نظر شما