جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۰۶۷۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
مهرناز ایمانی فوق تخصص غدد، درباره کمبود کلسیم و ارتباط آن با پوکی استخوان گفت: کمبود کلسیم در بانوان ایرانی به دلیل رژیم غذایی که داریم شایع است و علائم کلینیکی آن ناچیز است به دلیل اینکه کمبود کلسیم پنهان پیشرفت می‌کند و بیشترین اثر آن بر روی استخوان‌ها است.
فوق تخصص غدد گفت: کمبود کلسیم در بانوان ایرانی شایع شده است.

وی گفت: بدن در مقابل کمبود کلسیم، کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها دریافت می‌کند و آثار آن پس از انجام آزمایشات بر روی استخوان‌ها یا سایر اعضای بدن مشاده می‌شود، کمبود کلسیم در کم‌کاری غده پاراتیروئید ممکن است مشاهده شود.

ایمانی ادامه داد: در افراد نرمال کمبود کلسیم علامت‌دار کمتر مشاهده می‌شود، ولی عوارض آن از جمله پوکی استخوان به صورت شایع در افرادی که تحت درمان با کورتون هستند مشاهده می‌شود که این موضوع در بانوان پس از سن یائسگی بیشتر است.

وی درباره پیشگیری از بروز پوکی استخوان گفت: رژیم غذایی مناسب که حاوی مواد دارای کلسیم باشد از جمله لبنیات باید در روز به صورت شش واحد مصرف شود، تغذیه مناسب در سن بارداری نقش زیادی در پیشگیری دارد.  برخی افراد به صورت ژنتیکی کمبود ویتامین دی دارند که باید با دستور پزشک ویتامین دی مصرف کنند، و ما تلاش می‌کنیم کمبود ویتامین دی را با درمان‌های به موقع پیشگیری کنیم.

فوق تخصص غدد افزود: مهم‌ترین عامل پیشگیری، مصرف به موقع کلسیم است و در افرادی که نمی‌توانند به موقع لبنیات مصرف کنند مصرف مکمل‌های کلسیم توصیه می‌شود، محتوای کلسیم در شیر و سایر مواد لبنی متفاوت است، در واقع یک لیوان شیر مساوی است با یک قوطی کبریت پنیر کم چرب، دو لیوان دوغ و یک پیاله ماست. هرچه چربی لبنیات کمتر باشد کلسیم آن بهتر جذب می‌شود.

ایمانی خاطرنشان کرد: خانمی که در زمان بارداری و شیردهی تغذیه مناسب نداشته باشد، زمینه کمبود کلسیم را در بدن به وجود می‌آورد لذا لازم است این افراد از سنین جوانی منابع غذایی را با کلسیم غنی‌سازی کنند.

وی گفت: مصرف مکمل‌ها در افرادی که تغذیه سالم دارند ضروری نیست و افرادی که امکان تغذیه مناسب ندارند می‌توانند کلسیم مصرف کنند.

نظر شما