پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۷۹۱
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
توجه سینماگران به کادر درمان در بحثی با کارشناسان:
چهره‌های فعال در حوزه سلامت معتقدند اهالی هنر باید مانند زمان دفاع‌مقدس، تا خط‌ مقدم مبارزه با کرونا پیش بروند و با پرداختن به ابعاد مختلف این مبارزه، ایثارگری‌ها و نقش‌آفرینی رزمندگان جبهه سلامت را به تصویر بکشند.
شیوع بیماری کرونا شبیه یک جنگ غیرمنتظره بود، جنگی که شبیه هیچ جنگی نبود؛ اما مانند هر جنگ دیگری ایثار و فداکاری متخصصان را می‌طلبید. متخصصانی که سلاح تعهد بر جان خود آویختند و یکبار دیگر خاطره‌های هشت سال مقدس را در ذهن جامعۀ ایرانی جاوید کردند، امری که پاسداشت ایثارگری‌های رزمندگان، سربازان و فرماندهان جبهه‌های سلامت را به رسالتی ضروری تبدیل کرد و مسئولان جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را بر آن داشت تا با اختصاص بخشی ویژه به مدافعان سلامت در دوره شانزدهم این رویداد هنری در راستای انعکاس رشادت‌های کادردرمانی در مقابله با ویروس مهاجم، اقدام کنند.

سینما ابعاد مختلف مبارزه با کرونا را منعکس کند

نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس‌شورای‌اسلامی، سینما را؛ از جمله مهمترین ابزارهای فرهنگی دانست و گفت: سینما با قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارد می‌تواند فرهنگ را به معنای عام آن، به خوبی اشاعه دهد؛ بنابراین اهمیت حضور فعال سینما در جبهه مبارزه با کرونا، ضرورتی انکارناپذیر است.

اصغر باقرزاده تصریح می‌کند: سینما باید مانند زمان دفاع‌مقدس، تا خط‌مقدم مبارزه با کرونا پیش برود و ابعاد مختلف این مبارزه را به تصویر بکشد تا مخاطب به‌خوبی در جریان ایثارگری‌ها و نقش‌آفرینی رزمندگان این جبهه قرار بگیرد.

وی اختصاص بخش ویژه مدافعان سلامت در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را تحسین‌برانگیز توصیف و خاطرنشان می‌کند: این اقدام نه‌تنها به لحاظ فرهنگی، بسیار مطلوب است بلکه می‌تواند حرکتی جریان‌ساز باشد.

سینما می‌تواند حس امنیت و سلامت اجتماعی را توسعه دهد

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز انعکاس ایثارگری‌ها و رشادت‌های کادر درمان در مقابله با کرونا ویروس را فعالیتی فرهنگی توصیف کرد و گفت: زبان هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم به جامعه است؛ به همین دلیل هنرمندان باید برای فرهنگ‌سازی و انعکاس رخدادهای جبهه کرونا مانند جنگ‌تحمیلی وارد عمل شوند و این رشادت‌ها را به تصویر بکشند.

مصطفی قانعی ادامه می‌دهد: امنیت و سلامت دو رکن اساسی هر کشوری است که در هر دو مورد سینما می‌تواند عملکرد کم‌نظیری در آگاهی‌بخشی به جامعه داشته باشد و با فرهنگسازی و نمایش واقعیت‎ها و ایثاگری‌ها در حوزه‌های امنیت و سلامت، حس خودباوری، اعتماد و به نوعی سرمایه اجتماعی را افزایش دهد.

وی با اشاره به موفقیت‌های کم‌نظیر کشور در مبارزه با کرونا، گفت: با حضور یافتن چهره‌های شاخص علمی و درمانی کشور در عرصه مقابله با این ویروس و نگاه صحیح این افراد مبنی بر جهاد علمی، کشور خیلی زود توانست در تولید علم و چاپ مقالات کاربردی با محوریت مقابله با ویروس کرونا به جایگاه مطلوب برسد و خود را با آخرین یافته‌های علمی منطبق کند. انتظار می‌رود، اهالی سینما و تلویزیون نیز در حوزه جبهه خدمت مانند جنگ‌تحمیلی نقش‌آفرینی کرده و تصویری شفاف از ایثارگری‌های مدافعان سلامت ارائه کنند.

سینما، سربازان سلامت را رزمندگان دفاع‌مقدس بداند

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز ساختار نظام سلامت را از نقاط افتخارآمیز کشور در سال‌های بعد از انقلاب می‌داند و با جهادی توصیف کردن فعالیت‌های کادر درمانی گفت: حضور در عرصه مواجه با ویروس کرونا اقدامی مانند جهاد در سال‌های دفاع‌مقدس است.

حسین عرفانی با اشاره به شهادت سربازان خدمت در بخش‌های مختلف، یادآور شد: سرباز در جبهه جنگ با دشمن روبرو می‌جنگد و حفظ سلامت خانواده خود را یک انگیزه می‌داند اما در جبهه سلامت، سربازان سلامت خود و خانواده‌شان را به خطر می‌اندازند و با دشمنی مبارزه می‌کنند که هر آن ممکن است از داخل سنگر آنان را هدف بگیرد؛ به همین دلیل پرداختن به رشادت‌های این افراد در آثار سینمایی و نمایشی مانند سینمای دفاع‌مقدس از اهمیت برخوردار است.

نهادینه‌شدن فرهنگ ایثار 
همچنین عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران به ضرورت تکریم شهدای خدمت و تقدیر از خانواده‌های آنان اشاره کرد و گفت: این افراد در خط‌مقدم مبارزه قرار دارند و سربازان و فرماندهان سلامت کشور هستند؛ بنابراین باید آنان را مانند شهدای جنگ‌تحمیلی و ایثارگران دوران دفاع‌مقدس مورد تکریم قرار داد.

محمدرضا محبوب‌فر یادآور شد: فعالیت فرهنگی با محوریت ایثار و فداکاری در حوزه سلامت، امری ضروری برای نهادینه شدن فرهنگ ازخودگذشتگی در جامعه است. در این بین، هنرمندان و خاصه سینماگران می‌توانند و باید این حوزه را همچون جنگ‌تحمیلی و انقلاب به عنوان یک حوزه فعالیتی در اولویت قرار دهند.

عضو انجمن علمی بهداشت محیط ایران در ادامه تولید آثار نمایشی با محوریت کرونا و سربازان خدمت را اقدامی مهم در نهادینه‌کردن فرهنگ ایثار می‌داند و اعتقاد دارد: صداوسیما و سینما به عنوان دو رکن مهم در فرهنگ‌سازی باید به صورت جدی به این عرصه وارد شوند و ایثارگری‌های کادر درمان و پزشکی را در قالب نمایش، مستند و یا فیلم داستانی منعکس کنند تا جامعه بومی بیش از گذشته خود را با مفاهیمی مانند فداکاری و ایثار مأنوس ببیند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.
منبع: ایرنا
نظر شما