سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۰۶۸۱۲
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
این روزها حرف و حدیث‌های بسیاری بر سرِ ادامه "پایتخت" وجود دارد، "نون.خ" که نگارش می‌شود، "افرا" گیلکی منتظر شروع دوباره و "۸۷ متر" احتمالاً از "پس از آزادی" سبقت می‌گیرد.
سریال‌هایی که در تلاشند خودشان را به آنتن برسند، برخی منتظر شروع دوباره‌اند و سریال‌هایی هم بخاطر فراهم نبودن شرایط تصویربرداری در اوج کرونا، هنوز قسمت‌های پایانی‌شان را نرسانده‌اند. مصداق بارز آن سریال "پایتخت" است که سیروس‌مقدم از مذاکره و تفاهم‌نامه جدید برای ادامه سریال و حتی ساخت "پایتخت 7" در سال 1400 خبر می‌دهد. اما هنوز خبری نیست و هیچ‌کدام از مسئولین مربوطه هم حاضر نیستند درباره ابعاد مختلف این اتفاق صحبت کنند. با تمام اتفاقاتی که در پایان سریال افتاد و داستانی که "پایتخت 6" محور قرار داده بود آیا آنقدر حائز اهمیت است که تلویزیون و مخاطبانش منتظرش بمانند؟


"پایتخت"؛ ساختن یا نساختن!

به نظر می‌رسد نوعی بازار گرمی و بازی جدیدی است که "پایتختی‌"ها با تلویزیون شروع کرده‌اند؛ زمانی در جریان ساخت "پایتخت6" دو تن از بازیگران مؤثر و کلیدی داستان، اعلام می‌کنند که دیگر با تلویزیون کار نخواهند کرد. محسن تنابنده نویسنده و بازیگر سریال "پایتخت" اعلام می‌کند که پس از پایان تصویربرداری "پایتخت 6" دیگر هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت نه تنها به عنوان بازیگر بلکه در قامتِ نویسنده هم هیچ همکاری با تلویزیون نخواهم داشت. و این جمله قابل تأمل که این روزها بیشتر به یادمان می‌آید: "هم‌اکنون هم چاره‌ای جز ادامه تصویربرداری "پایتخت 6" نداریم و گرنه می‌خواستم همین الان همکاری‌ام را با تلویزیون به اتمام برسانم."

احمد مهرانفر، بازیگر نقس ارسطو، نیز در واکنش به این موضوع اعلام کرد که «پایتخت6» آخرین حضور او در تلویزیون خواهد بود و دیگر به هیچ عنوان در سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های صداوسیما حاضر نخواهد شد.


گفت‌وگوی رادیویی و ماجرای تفاهم‌نامه‌ جدید

با این تفاسیر، این روزها بحث تفاهم‌نامه جدید، ادامه "پایتخت 6" و حتی ساخت "پایتخت 7" در سال 1400، موضوعاتی است که اخیراً سیروس‌مقدم در گفت‌وگوی رادیویی‌اش به آنها اشاره کرده است. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم هم نشان می‌دهد که تلویزیونی‌ها به دنبال احترام به مخاطب علاقه‌مند، در حال پیگیری‌اند تا قسمت‌های پایانی سریال و به نوعی فینال "پایتخت 6" به سرانجام برسد. اما هنوز خبر قطعی درباره "پایتخت" جدید نیست. به قولِ برخی از عوامل و مدیران تلویزیون، همه‌چیز منوط به مذاکره و همان تفاهم‌نامه جدید است.


"نون.خ3" و "زیرخاکی2" در حال نگارش

در این بین، سریال "زیرخاکی" دیگر مجموعه‌ای که به دلیل کرونا نتوانست به پایان برسد این روزها در حال نگارش برای شروع فصل مستقل و متفاوتی است که قصه بامزه‌ای خواهد داشت. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم مشخص می‌کند  سازندگان سریال چند ماه آینده جلوی دوربین می‌روند و فصل دوم امسال تولید می‌شود. از طرفی دیگر مهدی فرجی هم در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم  از روزهای نگارش فصل سوم "نون.خ" خبر داد که ادامه این سریال تلویزیونی در فصل سوم با قصه‌های جدید ساخته می‌شود. ما تلاشمان بر این است که ان‌شاءالله در همین تابستان سریال را کلید بزنیم.


"87 متر" جانشین احتمالی "دخترم نرگس"

سریال دیگر شبکه یک سیما که بعد از چند بار وقفه و مشکلات کرونایی، به آنتن نزدیک شده است. چند روز پیش "87 متر" کیانوش عیاری با اضافه شدن داریوش کاردان، علی انصاریان و مانی صدیقی، برای ضبط بخش‌هایی از سریال عازم کردستان شدند. در چند درصد باقیمانده، عوامل این مجموعه تلویزیونی در حوالی خیابان قنبرزاده و مصلی تهران فیلمبرداری‌شان را ادامه می‌دهند. سریالی است که گفته می‌شود شبکه یک سیما برای جانشینی "دخترم نرگس" که از امشب به آنتن می‌رسد، حساب باز کرده است.

دغدغه‌های آگاه‌سازی رسانه‌ای/ پرونده‌های قوه‌قضائیه

پیشتر کیانوش عیاری در خصوص این سریال به خبرنگار خبرگزاری تسنیم  گفته بود: زمانی که قرار بود تصویربرداری این کار شروع شود نظر مدیران وقت تلویزیون هم این بود که "87 متر" یکی از موضوعات مبتلابه جامعه را مطرح و بررسی کند، تصورشان این بود که قوه قضائیه از ساختن چنین کاری بسیار استقبال خواهد کرد؛ زیرا خیل عظیمی از پرونده‌های قوه قضائیه، به مستغلات و مسکن‌هایی برمی‌گردد که سر بسیاری به واسطه آگاه نبودن به مواردی، کلاه رفته است.

او تأکید کرد: ما با ساخت این مجموعه تلویزیونی و پرداختن به چنین سوژه‌ای، دنبال این بوده‌ایم که حداقل با آگاه‌سازی رسانه‌ای، چند درصد از این مسئله و مشکلات کاسته شود و از این جهت می‌تواند کاملاً کاربردی باشد. البته در دوران فراز و نشیب و تعطیلی و توقف فیلمبرداری‌ها به علت مشکلات مالی، کمک زیادی می‌شد حتی به ارتقای کیفیت کار کمک می‌کرد؛ چرا که در این مواقع اولین تأثیر منفی را روی کیفیت می‌گذارد.


"87 متر" در خیابان قنبرزاده

سریالی که درام اجتماعی است و داستان آن به دو خانواده به نام‌های پوردوانی و خلیلی برمی‌گردد. علی‌رضا پوردورانی به همراه همسر، دو دختر و پسرش خانه‌ای را از فروشنده‌ای به نام فرج ناصری خریداری می‌کنند. اما روز اسباب‌کشی متوجه می‌شوند که خانه به فرد دیگری به نام رجب خلیلی فروخته شده است. رجب به همراه پسر، همسر و دو دخترش صبح زودتر از پوردورانی‌ها به خانه رسیده‌اند و وسایل‌شان را در خانه گذاشته‌اند اما با رسیدن خانواده پوردورانی، ماجرای کلاهبرداری مشخص می‌شود.

این خلاصه داستان سریال شبکه یک سیما است که لوکیشن‌های متعددی را به خود دید؛ حتی خانواده‌ها برای تعقیب کلاهبردار به خارج از کشور (گرجستان) می‌روند. تصویربرداری‌ "87 متر" چندین‌بار به دلیل مشکلات مالی متوقف شد اما با پیگیری‌های مدیران و فراز و نشیب‌هایی که عوامل کار سپری کردند بالأخره روزهای پایانی تصویربرداری را دنبال می‌کند. سریالی که قرار بود پایان سال گذشته به پایان برسد اما کرونا مانع شد و حالا در تلاش است هرچه زودتر مهیای آنتن شود.

علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، حسین سلیمانی، علی سلیمانی، محمد بحرانی، دیبا زاهدی، غزل شجاعی، مهدی دانایی مقدم، رضا مسعودی، فریده سپاه منصور، سعید پیردوست، زنده‌یاد حسین محب اهری، شهین تسلیمی، سونیا سنجری، هانا وارسته، عرفان آصفی، الهه خادمی، ملیکا نصیری، مریم سلطانی و نیما نوری‌زاده از بازیگران این سریال تلویزیونی‌اند.

مجموعه تلویزیونی "87 متر" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در 40 قسمت 45 دقیقه‌ای در حال تولید است.

"پس از آزادی" به محرم و صفر می‌رسد؟

"پس از آزادی" مجموعه‌ای دیگر است که احتمالاً سریال محرم و صفری شبکه یک سیما باشد. بخاطر نمایش مشکلات اقتصادی و فضای پس از آزادی از زندان، گرفتاری‌های اشتغال و خیلی از دغدغه‌های دیگر گزینه مناسبی برای این ایام باشد. سعید سعدی پیش از این خبر از تمام شدن تصویربرداری این مجموعه تلویزیونی و تدوین همزمان داده بود. البته که چندی پیش به دنبال ساخت تیتراژ و چند مرحله پساتولید بودند.

البته مراحل فنی "پس از آزادی" مانند تدوین، صداگذاری و جلوه‌های ویژه که به ترتیب برعهده حمید باشه آهنگر، آرش قاسمی و حسن پیله‌ور است، همزمان با تصویربرداری جلو رفت.

رضا داودنژاد، اندیشه فولادوند، مرتضی اسماعیل کاشی، اصغر همت، قاسم زارع، خسرو شهراز، سام کبودوند، امید روحانی، حسین باشه‌آهنگر، رویا جاویدنیا، رامین سیار دشتی، المیرا دهقان و… از بازیگران اصلی سریال "پس از آزادی"‌اند.

سریالی که 12 ماه در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین قرار گرفت. سریال "پس از آزادی" اعلام شده بود در 35 قسمت تولید می‌شود با اضافه شدن پنج قسمت دیگر به 40 قسمت 42 دقیقه‌ای رسید.

"افرا" منتظر شروعِ دوباره

سریال دیگری که این روزها در شبکه یک به جریان افتاده نامش "افرا" است که تهیه‌کننده‌اش مجید مولایی است. مسعود کرامتی، وحید رهبانی، خاطره‌ اسدی، مریم سرمدی، بهادر مالکی،‌ مریم بوبانی و بسیاری از بازیگران دیگر سال گذشته جلوی دوربین رفتند و به خاطر کرونا متوقف شد. "افرا" هم این روزها در انتظار شروع دوباره است؛ سریالی که بر توجه به بومی‌گرایی و لوکیشن‌های متنوع، تأکید دارد و به سراغ قوم گیلک (گیلانی‌ها) رفته است.
منبع: تسنیم
برچسب ها: سریال ، تلویزیون
نظر شما