جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۸
کد خبر: ۱۰۶۸۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
وبینارهای رضوی/ معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی:
حجت‌الاسلام حریزاوی هجرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به ایران را عامل شکل گیری تمدن ایرانی دانست و گفت: معنی دقیق کرامت را می‌توان در سبک زندگی حضرات معصومین(ع) جستجو کرد.
معنی دقیق کرامت در سبک زندگی معصومین(ع) تبلور دارد/ با هجرت امام رضا(ع) تمدن ایران تاسیس شد
سلسله ویبنارهای موضوعی با محوریت دهه کرامت هرشب ساعت 20 (به مدت 10 شب) از سوم تیرماه  با سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه و به همت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگوهنر، دومین وبینار از این مجموعه چهارم تیرماه با حضور حجت الاسلام «روح الله حریزاوی»، معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی و استاد حوزه و دانشگاه و دکتر «سید مجید امامی»، مدیر دانشکده ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
 حجت الاسلام «روح الله حریزاوی» دراین ویبنار با اشاره به کرامات انسانی ائمه(ع) گفت: نام بردن از حضرت معصومه(س) به عنوان کریمه اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) به عنوان امام رئوف مفهومی دقیقی است زیرا وقتی که به سراغ مکتب آنها می رویم آن حضرات(ع) را عامل شکل گیری تمدن ایران می توان دانست.
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: وقتی حضرت معصومه(س) بعد از امام رضا(ع) به ایران هجرت کردند، در واقع برای ایجاد تحول در آینده ایران به کشورمان آمدند و حضور حضرت در ایران مبدا تحولات بسیاری شد و نقشه حیات معنوی و متعالی بشری را ترسیم کردند.
حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به اینکه به برکت حضور حضرت معصومه(س) در قم تاسیس حوزه علمیه قم رقم خورد، ادامه داد: با تاسیس این حوزه علمیه عالمان، فرهیختگان، سیاسیون، اصولیون و کسانی که دغدغه دین داشتند، زیر پرچم حضرت معصومه(س) قرار گرفتند و این گونه است که می توان متوجه شد که کرامت انسانی چگونه پایه گذاری شده است.
وی به ویژگی های اخلاقی و سیره  و شخصیت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: ایشان به عنوان یک امامزاده و دختر پاکدامن شناخته شده اند و تازمانی که از دنیا رفتند، پاکدامنی ایشان زبانزد همگان بوده است. وقتی دختر یک امام معصومی موجب تاسیس یک تمدن شود و این همه انسان را به گرد خود جمع کند، می توان پی برد که نقش ائمه اطهار(ع) در تجلی اخلاق اسلامی چقدر تاثیرگذار است و می توان معنی دقیق کرامت را در سبک زندگی حضرات معصومین(ع) جستجو کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه یکی از اخلاق های کاربردی اهل بیت(ع) را مواسات دانست که در زندگی آنها بسیار پررنگ بوده است و تصریح کرد: در دین مبین اسلام به موضوع مواسات تاکید و توصیه های بسیاری شده است. مواسات به غیر از مساوات است. موضوع مواسات در بحران کرونا نیز در کشور ما بسیار نمود بارز داشته است.
وی اضافه کرد: در بحران کرونا شاهد آن بودیم که برخی کسب و کارهایشان را از دست دادند و دچار زیان مالی شدند و مردم با حضور در رزمایش مواسات و کمک های مومنانه اقدامات ارزشمندی انجام دادند و در حالی که غارت ماسک و مواد ضدعفونی کننده از فروشگاه های دیگر کشورها را در این بحران شاهد بودیم، کمک های مردم ما به همنوع قابل احترام و تقدیر است.
حجت الاسلام حریزاوی در ادامه زیارت را یکی از رفتارهای دینی برشمرد و گفت: برای دستیابی به اندیشه دینی باید برای زیارت اهمیت قائل بود. آیات قرآن کریم نیز مناسک، عبادت و زیارت را موجب ارتقای رفتار انسان برمی شمرد و رفتار دینی نام می برد که با ضریب فزاینده ای موجب رشد معنوی انسان می شود.
معاون راهبری استان‌ها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی به برکات زیارت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش استرس های فردی و اجتماعی، دل کندن از تعلقات، انفاق و همدلی از جمله برکات زیارت است. اگر اخلاق را براساس طراحی اهل بیت(ع) پیاده سازی کنیم، نیاز به علوم انسانی، روان شناسی و جامعه شناسی کم می شود، بنابراین الگویی اخلاقی ما باید سیره اهل بیت(ع)  و فرهنگ اسلامی باشد.
منبع: شبستان
نظر شما