شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۰۶۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
خاطرات سرتیم حفاظت امام(ره) در برنامه «انعکاس»
حمیدرضا نقاشیان سرتیم حفاظت امام(ره) به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیر ماه در گفت‌وگوی تصویری با برنامه «انعکاس» فرهنگ‌سرای امام(ره) عنوان کرد: امام(ره) شرایط سیاسی اجتماعی کشور را با تحلیل واقعه هفتم تیر تغییر داد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر، «انعکاس» عنوان برنامه تاریخ شفاهی جماران است که از سوی فرهنگ‌سرای امام(ره) با حضور اهالی جماران و اشخاص غیرسیاسی، همسایگان و همراهان امام(ره) ضبط و در قالب فیلم نیمه کوتاه و گزارش‌های کوتاه در فضای مجازی منتشر می‌شود.

حمیدرضا نقاشیان سرتیم حفاظت امام(ره) به مناسبت سالروز واقعه هفتم تیر ماه در گفت‌وگوی تصویری با برنامه «انعکاس» فرهنگ‌سرای امام(ره) عنوان کرد: واقعه ترور مقام معظم رهبری در ۶ تیر ماه ۱۳۶۰، واقعه‌ای بسیار عجیب است و در دوره‌ای اتفاق افتاد که  انقلاب، ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ را پشت سر گذاشته بود. آن زمان جنایات متعدد و اعلام مبارزه مسلحانه مجاهدین خلق با نظام شروع شد و ما در خیابان‌ها کشته‌های متعدد و جنایت‌های مردم بی‌گناه را شاهد بودیم. یعنی از ۳۰ خرداد تا ۶ تیر ماه ۱۳۶۰، در این فاصله یک هفته‌ای تنها کاری که می‌توانستیم بکنیم این بود که امنیت را به شهرها برگردانیم. به نوعی مواجهه جدی با جنایت‌های عظیم بشری این گروه‌ها بود. 

مأمور رسیدگی به گروه فرقان با تاکید بر اینکه ۶ تیر منافقان نیستند که تصمیم می‌گیرند که آقا را ترور کنند، بلکه گروه فرقان بود که این تفکر شوم را در پیش گرفت، افزود: آنها تصور می‌کردند که اگر سران کشور ترور شوند و دستشان از اداره کشور کوتاه شود، آنها به مقاصدشان می‌رسند.

این فعال انقلابی گفت: اینها جزو کسانی نبودند که ما دنبال دستگیری‌شان باشیم. جمعیتی که شاید ۱۰ نفر بیشتر نبوده‌اند. آنها به عنوان رهروان فرقان اعلامیه درست کرده بودند و آن بمبی هم که در ضبط صوت کار گذاشته بودند را با این تصور در کنار سخنرانی آقا در مسجد ابوذر گذاشتند که آقا را شهید کنند. من معتقدم رابطه‌ای بین فرقانی‌ها و مجاهدین خلق یا منافقین بود. 

وی تصریح کرد: شک ندارم که اگر آقا این سوءقصد به جانش نشده بود، حتماً در جلسه هفت تیر شرکت می‌کردند، چون جلسه هفت تیر با سه منظر از دیدگاه شهید بزرگوار بهشتی اداره می‌شد. یکی نگاه به شرایط امنیتی کشور با توجه به گذر از زمان ۳۰ خرداد، دوم از منظر شرایط سیاسی اجتماعی کشور و انقلاب و سوم جایگاه حزب. با این سه منظر مرحوم شهید بهشتی جلسه را اداره می‌کردند که تقریباً همه سران حضور داشته باشند.

نقاشیان عنوان کرد: واقعه هفتم تیر، تیر آخر را به تابوت منافقین زد. قبل از واقعه هفتم تیر منافقین در این کشور به عنوان مجاهدین خلق به اعتبار اولیه سازمان مجاهدین خلق، اعتبار نسبی در جامعه داشتند. اما جریان هفتم تیر واقعاً اینها را به معنای مطلق کلمه از نظام جدا کرد، اگر چه از منظر سیاسی تحلیل این خواهد بود که ۳۰ خرداد اینها جدا شده‌اند.

وی درباره روز واقعه هفتم تیر گفت: به محض اینکه به من خبر دادند به سرعت خودمان را به حزب رساندیم. هنوز جرثقیل نیامده بود و چراغ‌ها خاموش بود. هنوز گرد و غبار در هوا بود. بنده به دلیل همراهی حضرت امام(ره) چهره معرفی شده‌ای داشتم، این معرفی کمک می‌کرد تا عده‌ای بگذارند تا شرایط به‌هم‌ریخته مدیریت شود. اغلب کسانی که در جلسه حضور داشتند به شهادت رسیدند. من همان لحظه خروج پیکر مرحوم شهید بهشتی، ایشان را از لباس شناسایی کردم و متوجه شدم.

وی در پایان تصریح کرد: واقعه هفتم تیر یک واقعه بسیار عجیب است. از این جهت که امام(ره) شرایط سیاسی اجتماعی کشور را با تحلیل این واقعه تغییر داد. نگاه ما با این توصیف که بهشتی یک ملت بود، برای ملت کاملاً شرایط را عوض کرد.

«انعکاس» در پلاتویی در فرهنگ‌سرای امام(ره) با حضور اهالی جماران تصویربرداری و تدوین می‌شود و به صورت فیلم بلند مستند، ویژه‌نامه مکتوب و کلیپ‌های کوتاه در فضای مجازی منتشر و به صورت یک بانک اطلاعاتی در آرشیو فرهنگ‌سرا نگهداری می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدمهدی جمارانی، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، عباس عرفاتی، سیدمحمد هاشمی، آیت‌الله یاقوتی، ابراهیم ایمانی، و شعبان رفائی از جمله افرادی هستند که در انعکاس حضور داشتند.

برای مشاهده برنامه «انعکاس» و سایر برنامه‌های فرهنگ‌سرای امام(ره) به مناسبت سالروز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران می‌توانید به صفحه این فرهنگ‌سرا در اینستاگرام imam.farhangsara مراجعه کنید.
مطالب مرتبط
نظر شما