پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۴
کد خبر: ۱۰۶۹۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
مسجد «امام رضا(ع)» در کشور نیوزیلند، نخستین مسجد شیعیان در قاره اقیانوسیه است که به مناسبت سالروز میلاد حضرت امام رضا(ع) به معرفی آن می پردازیم.
در کشور نیوزیلند 45 هزار مسلمان زندگی می کنند که 15 هزار نفر آنان را شیعیان تشکیل می دهند، شیعیان این کشور تا سال 1393 شمسی مرکزی برای تجمعات مذهبی خود مانند نماز عید فطر، شب های قدر، تاسوعا و عاشورای حسینی نداشتند و همین امر باعث شد تا با کمک مسلمانان مسجدی برای شیعیان در این کشور بنا شود.

 

مسجد «امام رضا(ع)» در شهر «اوکلند» نیوزیلند در مساحت یک هزار و 771 متر مربع ساخته شده است.

 

زمین این مسجد با حمایت مالی مسلمانان جهان خریداری شد و با کمک مجمع جهانی اهل بیت(ع) و دفتر مقام معظم رهبری ساخته شد.

 



 

این مسجد با سبک معماری اصیل اسلامی ایرانی در دو طبقه  بنا شده است که 95 درصد از معماری مسجد بزرگ امام رضا (ع) معماری اسلامی-ایرانی است 5  درصد معماری آن، معماری مدرن است.

 مسجدی مزین به نام «امام رضا(ع) در نیوزیلند

مسجد امام رضا(ع) دارای اتاقی برای امام جماعت، کتابخانه امام رضا (ع)، مرکز اسلامی و مرکز پژوهش‌های امام رضا (ع)، اتاق نگه داری کودکان زیر ۷ سال به هنگام برگزاری مراسم، شبستان، دفتر مسجد و ۳۰ پارکینگ اختصاصی است.

 

«فریدون صالحی»، بانی این مسجد گفت: ساخت مسجد امام رضا(ع)، یک و نیم میلیون دلار هزینه در برداشت.

 

 



 

وی افزود: کار ساخت این مسجد شیعی از سال ۱۳۸۶ آغاز و در سال ۱۳۹۳شمسی در روز ولادت امام رضا (ع) افتتاح شد.

 مسجدی مزین به نام «امام رضا(ع) در نیوزیلند

بنا به گفته بانی مسجد امام رضا (ع) این مسجد اولین و تنها مسجد شیعیان قاره اقیانوسیه است که در ساخت گنبد و مناره آن از معماری سنتی اسلامی استفاده شده است.

 

بنابراین گزارش، مسلمانان اولین بار در سال ۱۸۶۸ از چین به نیوزیلند آمدند و اولین بار در سرشماری سال ۱۸۷۴ آماری از مسلمانان ساکن این سرزمین منتشر شد.

 مسجدی مزین به نام «امام رضا(ع) در نیوزیلند

یک بار دیگر در سال 1910 میلادی، مسلمانان به این کشور وارد شدند، ولی جمعیت مسلمان این کشور از سال 1950 میلادی به بعد در این کشور افزایش یافت و مراکز اسلامی، مساجد و انجمنه ای اسلامی در شهرهای مختلف تأسیس شدند که اولین انجمن تحت نام انجمن مسلمانان نیوزیلند (NZAMA) در سال ۱۹۵۰ در بزرگ ترین شهر کشور یعنی اوکلند تاسیس شد.

 
منبع: شبستان
نظر شما