پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۰۶۹۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
مرکزی فرماندار ساوه گفت: توسعه صنعتی در قطب صنعتی رنگرز این شهرستان متوقف شد.
یک ممنوعیت جدید؛ این‌بار به نفع محیط زیستعلی میرزایی از ساماندهی قطب صنعتی رنگرز ساوه خبر داد و افزود: در پنجمین جلسه کارگروه ساماندهی استقرار صنایع استان مرکزی که به درخواست فرمانداری ویژه ساوه و به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی و با حضور جمعی از مدیران کل و مسئولین ذیربط با موضوع ساماندهی قطب صنعتی رنگرز در مرکز استان برگزار شد، هرگونه ایجاد و توسعه صنعتی در این منطقه ممنوع اعلام شد.

وی به فعالیت بسیاری از واحدهای صنعتی آلاینده در منطقه صنعتی رنگرز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 25 واحد صنعتی و تولیدی در سه راهی رنگرز و ابتدای محور مواصلاتی ساوه به بوئین زهرا، موسوم به قطب صنعتی رنگرز مستقر هستند که از این تعداد 16 واحد صنعتی و تولیدی فعال و مابقی تعطیل هستند.

فرماندار ساوه با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از صنایع نظیر صنایع شیمیایی و صنایع ذاتا آلاینده درخواست احداث یا طرح توسعه در این منطقه را دارند، تصریح کرد: ضرورت ساماندهی این منطقه صنعتی به لحاظ ویژگی ژئوپولتیک و موقعیت منطقه صنعتی رنگرز، دسترسی مناسب و زیرساخت‌های فراهم شده، وجود داشت و درخواست‌های مکرری برای احداث و توسعه صنایع شیمیایی، ایزوگام و... مطرح شده است، اما به دلیل عدم لحاظ شدن پارامترها و شاخص‌های زیست محیطی در کارگروه استانی مصوب شد که با احداث یا توسعه هیچ طرح صنعتی موافقت نشود.

وی تصریح کرد: صنایعی که درخواست احداث یا توسعه در این منطقه صنعتی دارند، ذاتا آلاینده هستند و برای اکوسیستم شهر ساوه بویژه شهر صنعتی کاوه که در مسافتی نزدیک به این قطب صنعتی مستقر است، مخاطراتی را به همراه دارند که با پیگیری محیط زیست و فرمانداری شهرستان استقرار هرگونه صنعت آلاینده در این منطقه ممنوع اعلام شد.

میرزایی در خصوص نحوه فعالیت صنایع آلاینده و شیمیایی مستقر در این منطقه نیز گفت: صنایع آلاینده‌ای که در گذشته در این منطقه مجوز فعالیت اخذ کرده‌اند و هم اکنون فعال هستند باید با رعایت پارامترهای زیست محیطی و بروزرسانی ماشین آلات و تجهیزات، به فعالیت در چرخه تولید بپردازند و ایجاد هرگونه آلایندگی که قطعا مخاطراتی را برای منطقه و شهروندان به همراه خواهد داشت پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: هم اکنون اداره کل محیط زیست استان مرکزی به دلیل عدم رعایت پارامترهای زیست محیطی و آلایندگی برخی واحدهای فعال منطقه صنعتی رنگرز با تشکیل پرونده قضائی اقدام به شکایت از این واحدها کرده و در حال رسیدگی است.

به گفته فرماندار ساوه اصلاح و نوسازی و نیز استانداردسازی واحدهای صنعتی و تولیدی آلاینده این منطقه و عمل به تعهدات در شاخص هایی که محیط زیست برای فعالیت صنایع الزامی کرده است، ضروری است و با هرگونه تخلف برخورد قانونی خواهد شد.

وی دور شدن شهرستان صنعتی ساوه از هرگونه آلایندگی زیست محیطی متاثر از فعالیت صدها واحد صنعتی و تولیدی کوچک و بزرگ با استقرار بزرگترین شهر صنعتی کشور و شهرک ها و نواحی صنعتی دیگر را از اولویت‌های مجموعه مدیریتی استان و شهرستان دانست و افزود: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد اثرات اکوسیستمی و مخاطرات دیگر، متاثر از فعالیت صنایع در این شهرستان، گریبانگیر مردم شود.

میرزایی تصریح کرد: تصویب ممنوع شدن احداث یا توسعه صنعتی در منطقه رنگرز یک کار بزرگ و بی سابقه بود که کارگروه استانی مصوب کرد و فریز شدن این منطقه برای جلوگیری از آلایندگی آن یکی از دستاوردهای زیست محیطی به شمار می‌رود که بیانگر همگرایی کارگروه محیط زیست استان است.

ایسنا نیز پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان "رنگرز کلکسیونی از خطرناک ترین آلاینده ها؛ "اینجا انسان به دست خویش نابود می شود!" که در تاریخ 12 مهرماه 1395 بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت نوشت: منطقه رنگرز تنها محلی است که انسان و محیط هر دو تخریب می‌شوند، چرا که کلکسیونی از انواع خطرناک‌ترین آلاینده‌های زیست محیطی مستقر در شهرک صنعتی در این منطقه هر بیننده‌ای را متعجب و بوی ناشی از فعالیت این صنایع آلاینده که به اذعان مسئولان امروزی دسته گلی از عملکرد دهه 70 مدیران وقت است، برای مسافران و مردم این منطقه آزاردهنده است. رنگرز از مناطقی است که انسان توسط خودش نابود می‌شود".

با انتشار این گزارش که مشروح آن در ایسنا آمده است و پس از کش‌وقوس‌های فراوان و مقاومت برخی از مدیران صنایع بالاخره کارگروه ساماندهی صنایع و نیز محیط زیست استان تصمیم به ممنوعیت احداث و توسعه صنایع مستقر در این منطقه صنعتی گرفت.

منبع: ایسنا
نظر شما