جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۰۷۰۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
در نشست دبیران اجرایی نمایندگی‌های استانی بنیاد عفاف و حجاب مطرح شد
پنجمین نشست دبیران اجرایی نمایندگی‌های استانی بنیاد عفاف و حجاب با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری، محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و اعضای بنیاد عفاف و حجاب، در فرهنگ‌سرای اشراق برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فرهنگسرای اشراق روز ۱۱ تیرماه میزبان پنجمین نشست دبیران اجرایی نمایندگی‌های استانی بنیاد عفاف و حجاب بود. در ابتدای این نشست محمدحسن اختری دبیرکل بنیاد عفاف و حجاب ضمن خیر مقدم گفت: یکی از اهدافی که این بنیاد دارد و امروز به خاطر آن در حضور شما هستیم، این است که ببینیم در هفته عفاف و حجاب و برای آن حادثه ۲۱ تیر، چه کاری در این ایام می‌شود انجام داد و چگونه می‌توان از این فرصت‌ها برای تحکیم موانع اخلاقی و خانواگی استفاده کرد. 

امرودی: عفاف و حجاب یک امر و قانون است، ضد آن عمل کردن خلاف قانون است

وی ضمن اشاره به اهمیت نماز و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان شعار اجتماعی، عمومی و مسئولیت شمولی جامعه گفت:  سالم سازی محیط و زدودن غبارهای انحرافات اخلاقی در میان جامعه، اصل مسلم خداوند است. لذا ما باید به این اتفاق‌ها و حوادث بپردازیم.

وی افزود: باید از همه شما عزیزان و دلسوزان که در امر مقدس عفاف و حجاب تلاش می‌کنید، تقدیر و تشکر کنم. ان‌شاالله زمینه عمل و وحدت بر اساس منویات والا و ارزشمند که مقام معظم رهبری ترسیم کرده‌اند، به خواست خداوند متعال با ایجاد وحدت، انسجام و به کارگیری ظرفیت‌ها بتوانیم این برنامه‌ها را در این برهه بهتر و بیشتر به پیش ببریم.

اختری در پایان گفت: اگر ما امروز از خدمتگزاران و قوای سه‌گانه کشور مطالبه می‌کنیم و خواستاریم که در این امر مقدس فعالیت کنند، برای این است که قانون  این وظایف را برعهده آن‌ها گذاشته و بر آن‌ها الزام کرده است که باید انجام دهند. لذا نظام جمهوری اسلامی ایران که برخواسته از قطرات خون شهداست، این مسئولیت را برعهده ما گذاشته که از خون شهدا تجاوز نکنیم و در امر حفاظت و حراست از ارزش‌های اسلامی و دینی کوشا باشیم و نگذاریم به سادگی مورد تمسخر یک عده افراد سودجو قرارگیرد و از دست ما برود و ایمان و عقیده و باور ما تضعیف شود. امیدوارم با هم بیشتر گفت‌وگو کنیم، راهکارهای بیشتری را پیدا کنیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و این فرهنگ را گسترش دهیم تا این مسئولیتی که خداوند بر عهده ما گذاشته را بتوانیم انجام دهیم.

امرودی: عفاف و حجاب یک امر و قانون است، ضد آن عمل کردن خلاف قانون است

عفاف و حجاب یک امر و قانون است، ضد آن عمل کردن خلاف قانون است

در ادامه مراسم حجت الاسلام میثم امرودی رییس سازمان فرهنگی هنری و عضو هیئت مدیره بنیاد عفاف و حجاب گفت: مسئله عفاف و حجاب هم قانون است، هم شرع، هم عقلانی، هم امر و هم فطرت است. مطالعات فراوانی نشان داده است که هرجا حیا، عفاف و حجاب وجود دارد، درصد فساد، فحشا و دزدی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: تنبلی و کوتاه آمدن در مسئله عفاف و حجاب جایز نیست، گفت: عفاف و حجاب یک امر و قانون است پس ضد آن عمل کردن خلاف قانون است.

امرودی در ادامه بیان کرد: باید در این جلسه برسی کنیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که در روز عفاف و حجاب موثر باشد تا بتوانیم بیرق عفاف و حجاب را در این روز بلند کنیم. من انتظار دارم برای ۵ تا میم متولی پیدا کنید. میم اول؛ موسسات مردمی. باید یک نفر به عنوان متولی این امر مشخص شود تا این موسسات مردمی که دوست دارند در حوزه عفاف و حجاب فعالیت کنند را شناسایی و پیدا کند و با آن‌ها در مسائل عفاف و حجاب مشورت و آسیب شناسی کند. دقت کنید متولی‌هایی که انتخاب می‌کنید باید دانش، توان، جرات، هدف، بردباری، شکیبایی، اهل برنامه و جهادی باشد.

وی در ادامه گفت: دومین مورد و میم بعدی مسجد است. از بدو اسلام مسجد محور بوده است. برای این موضوع باید یک روحانی فاضل که بتواند باقی روحانیان را دور هم جمع کند و برای این موضوع به نظرخواهی و بحث بنشینند، پیدا کنید. هرکاری که می‌خواهیم انجام دهیم باید از مسجد شروع کنیم. مسجد سنگر است. مورد سوم محله است. محله‌هایی که انسجام محلی در آن وجود دارد، خشنونت، بی اخلاقی و طلاق کم است. باید وارد محله‌ها شویم و در هر محله فعالیت کنیم. کار فرهنگی با سخنرانی نمی‌شود باید وارد عمل شد.

امرودی افزود: چهارمین میم؛ مدرسه است. بچه‌های ما بیشتر از اینکه در کنار پدر و مادر خود باشند، در مدرسه در کنار مربی و دوستان خود هستند. تک تک مربی‌های ما باید مروج عفاف و حجاب باشند. و آخرین موردی که باید برای آن یک متولی پیدا کرد منزل است. یک روانشانس خوب و یک نفری که خانواده‌ها حرفش را بشنوند را برای این بخش باید انتخاب کنیم. کوچکترین، موثر ترین، قوی‌ترین و بهترین جایی که می‌توانیم جلوی فساد را بگیریم، خانواده است. 

امرودی: عفاف و حجاب یک امر و قانون است، ضد آن عمل کردن خلاف قانون است

بی حجابی و برهنگی نشان تمدن غربی و جاهلیت آن‌هاست

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت مدیره بنیاد عفاف و حجاب گفت: شاخص‌ها و مولفه‌های تمدن اسلامی چند چیز است. یکی سیاست عادلانه است یعنی یک حاکمیت عدالت محور در عرصه‌های مختلف جامعه شکل بگیرد. حاکمیت عادلانه حکم کند، تبعیض‌ها در جامعه کنار رود. عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، تقسیم ظرفیت‌ها در جامعه برای اهل جامعه صورت بگیرد. مولفه بعدی گسترش علم، دانش و فناوری است. به اصطلاح امروز جامعه، جامعه علم پرور و دانش محور باشد. احاد این جامعه احاد علمی باشد و علم و دانش مبنا باشد. یکی دیگر از مولفه‌های تمدن اسلامی اخلاق و معنویت است. اگر جامعه اخلاق مدار باشد، دروغ در آن جامعه نباشد، امانتداری، معنویت، عفت، حجاب در جامعه نهادینه شود این نشانه یک جامعه اسلامی خواهد بود. اگر یک جامعه پیشرفته و توسعه یافته داشته باشیم اما وقتی مردم آن جامعه عفاف و حجاب نداشته باشند، می‌شود آن را جامعه اسلامی دانست؟ این بی حجابی و برهنگی شاخصه تمدن غربی است که نشان جاهلیت آن است.

وی افزود: پس اگر ما بخواهیم به آن تمدن اسلامی که مقام معظم رهبری بارها آن را وعده داده‌اند، برسیم، باید از الان جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهیم. در یک جامعه اسلامی که در آن تمدن اسلامی شکل گرفته است ظواهر آن هم از جهت اسلامیت و معنویت باید برجسته باشد.

امرودی: عفاف و حجاب یک امر و قانون است، ضد آن عمل کردن خلاف قانون است
 
عفاف و حجاب نیازمند نگاه تحول گرایانه است

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد به عنوان آخرین سخنران گفت: این بنیاد یکی از مهم‌ترین آرمان‌های خداوند و انبیای الهی را دارد. بحث عفاف و حجاب زیربنای ساخت یک جامعه اسلامی و یک جامعه اخلاقی و دینی است. اما راهی برای رسیدن به یک جامعه مطلوب نداریم مگر اینکه نهاد خانواده در جامعه از انسجام و استحکام مطلوبی برخوردار باشند و ظاهرا بدون هیچ تردیدی می‌توان گفت:  اگر مسئله عفاف و حجاب در جامعه اسلامی نهادینه نشود، نهاد خانواده در معرض فروپاشی و تهدید جدی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس فطرت و آفرینش انسان و اصل غریزه و غریزه جنسی که بعضی از بزرگان کارکرد آن را بقای نسل می‌دانند، بر اساس این غریزه این اصل در معرض اسیب قرار دارد. جالب است که این غریزه هم رمز شکل گیری، ماندگاری و بقای خانواده  و هم تهدیدی برای خانواده است. اگر مدیریت و هدایت شود رمز تعالی است.

ابوترابی بیان کرد: هرچیزی که گوهر گران‌بها می‌شود، به همان میزانی که فرصت است تهدید نیز می‌شود. علم بالاترین گوهر و فرصت است اما پرخطرترین تهدید هم هست. انبیای الهی آمدند به کمک عقل این نعمت را به یک فرصت جدی تبدیل کنند و تهدیدهای آن را به حداقل کاهش دهند. امروز با همه آسیب‌ها و چالش‌ها، فرصت‌های بسیار جدی را نظام خلق کرده است. موضوع مهم عفاف و حجاب باید با یک نگاه تحول‌گرایانه دقیقا متناسب با شرایط امروز، تهدید‌ها، فرصت‌ها، فضای واقعی که ما باهاش روبه رو هستیم، مورد بحث قرار گیرد. با توجه به این شرایط، فرصت‌ها و تهدید‌ها نقشه راهی طراحی شود و تقسیم کاری صورت بگیرد. با یک هماهنگی و انسجام در این قدم گام برداشته شود. ظرفیت‌هایی که نظام در اختیار دارد، ظرفیت‌های فراوانی است. اگر با یک نگاه هماهنگ، دغدغه مشترک و تقسیم کار قدم‌ها برداشته شود، امیدوارم در این فضا امید و نشاط مطلوبی را خلق و راه را برای آینده هموارتر کند. باید فکر کرد و نقاط آسیب را شناخت و جاهایی که نیاز است با نقاط آسیب برخورد شود را بررسی کنیم. برخوردهای اصلاحی که باید انجام شود ببینم کجا و چگونه می‌توان آن را انجام داد. این اقدام نیازمند به یک نگاه تحول گرایانه است. باید در روش‌های گذشته به طور جدی تجدید نظر کنیم و با یک نگاه روزآمد تحلیل درست شرایط امروز و با برنامه قدم برداریم.

نظر شما