پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۵۳
کد خبر: ۱۰۷۱۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
نمایشگاه مجازی «ضامن آهو» به مناسبت فرارسيدن سالروز ولادت امام رضا (ع) به همت باغ موزه هنر ایرانی، ۱۲ تیر به‌ نمایش گذاشته شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، به مناسبت ولادت امام رضا(ع) نمایشگاه مجازی «ضامن آهو» با هدف معرفی مفاخر پیشکسوت حوزه هنر از جمله منصور تامسون هنرمند طراحی‌های سنتی، به همت با غ موزه هنر ایرانی ۱۲ تیر برگزار شد.

طراحی فرش با عنوان «ضامن آهو»، طراحی سقف ضریح و طراحی نقش پارچه زربفت مقبره امام رضا(ع) از جمله آثار برجسته مذهبی این استاد است.

منصور تامسن درسال ۱۳۲۴ در شهر اصفهان متولد شد و پس از گذراندن دوران ابتدايی به هنرستان اصفهان رفت و در رشته نقش قالی به تحصیل پرداخت. با بهره برداری از محضر استادانی چون؛ عيسی بهادری، جزیزاده در هنرستان اصفهان و حسین اسلامیان، احمد رائض، محمد طريقی و دهنوی به ترتيب با تذهيب، مينا، طراحی پارچه، زری و طراحی قلمزنی آشنا شد و به رموز و زیبایی آن پی برد. 

وی هنر سرامیک را زير نظر حسين موسوی زاده آموخت. تامسن و دیگر هم‌شاگردی‌های هنرستانی‌اش اولین گروهی بودند که در رشته طراحی موفق به اخذ مدرک شدند. تامسن درسال ١٣٤٤ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر سابق درآمد و در اداره کارگاه‌های هنری به طراحی فرش، زری، سفال و معرق و منبت مشغول شد و مدتی نیز سرپرستی اداره کـل هنـرهای سنتی را به عهده گرفت.

تامسن در زمینه طراحی قالی از شیوه استاد بهادری پیروی می‌کند و رنگ آبی و لاجوردی کـه اصـولا ریشه اسلامی دارد در تمامی کارهایش مشهود است. همچنین در زمینه معرق و منبت نیز فعـالیت چشمگیـری داشته که این فنون نیز به نوبه خود احتیاج به ذوق و علاقه فراوان دارند. 

این هنرمند علاوه بر فعالیـت در بخش هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور به مدت سی‌و پنج سال و از ابتدای تاسيس رشته‌های مختلف هنری در دانشگاه‌های مختلف از مقطع كاردانی تا ارشد به تدریس طراحی (نقش قالی و تذهیب) در دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه هنر و مرکز آموزش هنرهای سنتی تهران مشغول است و تاکـنون هنرجویان زیادی را بـرای ادامـه و اعتلای این هنر اصیل آموزش داده است.

از جمله آثار این هنرمند با مضمون مذهبی می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد؛

طراحی فرش «ضامن آهو» نقش این فرش بر اساس پیش طرحی از استاد محمود فرشچیان به انجام رسید. طرح پس از نهایی و رنگ و نقطه شدن، توسط استاد جداری در کارگاه بافت سازمان میراث فرهنگی بافته شد. این اثر در دهه شصت خورشیدی و به دعوت دولت ایتالیا، در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در شهر فلورانس به نمایش درآمد.

طراحی سقف ضریح امام رضا (ع) و همزمان با طراحی ضریح امام رضا(ع)، به پیشنهاد محمود فرشچیان و درخواست آستان قدس رضوی، طراحی سقف داخلی ضریح، به منصور تامسن سپرده شد. این سقف، گنبدی مقرنس و بیضی شکل دارد. ترنج مقرنس قرار گرفته در این بیضی، بر اساس ساختاری شعاعی طراحی شده که ده‌ها ترنج هم مرکز را در خود جای داده است. هر ترنج، متبرک به یکی از اسماء الله است و فضای میان آنها با تزیینات گل و برگ آراسته شده است. اجرای این طرح توسط استادان، طاهر امامی، روزی طلب و صفری به صورت ترکیبی از معرق و خاتم به انجام رسیده است.

طراحی نقش پارچه زربفت مقبرة امام رضا(ع) دیگر طرح مرتبط با آستان قدس رضوی، طراحی پارچه زربفت برای پوشش سنگ مرقد حضرت امام رضا (ع)است. بافت این پارچه نیز به درخواست آستان قدس رضوی و با همکاری کارگاه زری بافی سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرفت. طرح الگویی صفوی دارد که از ترنج‌های متداخل، بر پایه نقوش هندس تشکیل شده است. به درخواست آستان قدس رضوی، زمینه ترنج‌ها با آیه تطهیر زینت یافته است. خوشنویسی این کار، اثر استاد باستان فر، از اساتید خوشنویسی سازمان میراث فرهنگی است. طرح دارای دو حاشیه کوچک و بزرگ است. آرم آستان قدس، در حاشیه بزرگتر قرار داده شده و تکرار نام حضرت امام رضا(ع) حاشیه کوچکتر را متبرک کرده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این پارچه زربفت، خوانایی آن از چهار جهت است. این طرح پس از پیاده شدن بر الگوی شطرنجی، توسط عنایتی در کارگاه سازمان میراث فرهنگی بافته شد.

نمونه‌های ذکر شده و مرتبط با آستان قدس رضوی، تنها بخشی کوچک از آثار منصور تامسن با مضمون مذهبی است.

برای بازدید از آثار این هنرمند می‌توانید به اينستاگرام باغ موزه هنر ایرانی به آدرس iamg_ir مراجعه کنید.
نظر شما