چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۲۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۵
روز هجدهم تیرماه و در سالروز درگذشت مهدی آذریزدی آیین بزرگداشت «روز ادبیات کودک و نوجوان» با حضور مسئولان منطقه‌ای، مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و چهره‌های شاخص فرهنگی در کتابخانه مصطفی رحماندوست برگزار شد.
تبدیل کتابخانه مصطفی رحماندوست به پایگاه تخصصی ادبیات و شعر کودک و نوجوانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین بزرگداشت «روز ادبیات کودک و نوجوان» در کتابخانه مصطفی رحماندوست، بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متولی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری است که در شرایط شیوع کرونا در کشور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی دغدغه پرداختن به اولویت‌های فرهنگی خانواده‌ها را دارد. ما در سازمان شوراهای اندیشه‌ورز مختلفی داریم که یکی از مهم‌ترین این شوراها به حوزه کتاب و کتابخوانی تعلق دارد. در شورای کتاب افراد سرشناسی از جمله علی‌اکبر اشعری، محسن چینی‌فروشان، نیلی، شاهانی و مصطفی رحماندوست حضور دارند که هر دو هفته یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۱۱۰ کتابخانه فعال دارد، عنوان کرد: رواج کتاب و کتابخوانی بویژه در بین کودکان و نوجوانان اهمیت بالایی دارد و زمینه‌ساز ایجاد گفتمان و منظومه راهبردهای سازمان است. چرا که روز ادبیات کودک و نوجوان یادآور نگاه ما به آینده فرهنگی نسل‌های آینده‌‌ساز کشور است و پرداختن به این حوزه برای ما الویت خاصی دارد.

در این آیین فرهنگی محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ضمن بازدید از کتابخانه مصطفی رحماندوست، گفت: روز ادبیات کودک و نوجوان با نام و یاد مهدی آذریزدی گره خورده که در این حوزه زحمات زیادی کشیده است. مصطفی رحماندوست نیز از افراد دغدغه‌مند و صاحب‌نام در این حوزه است و امروز کتابخانه‌ای که مزین به نام اوست ۱۹۵۰ مخاطب دارد که ۳۰۰ تن از آن‌ها مخاطبان کودک و نوجوان هستند. امیدواریم با باز شدن مدارس و پایان گرفتن شیوع کرونا در کشور تعداد اعضای کودک و نوجوان این مرکز به بالاترین حد ممکن برسد. 
وی ابراز امیدواری کرد که این مجموعه با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به یک کتابخانه تخصصی در حوزه ادبیات و شعر کودک و نوجوان تبدیل شود و درضمن بر افزایش متراژ و گسترش فضای فیزیکی این مجموعه تا مهرماه سال جاری تاکید کرد.
مصطفی رحماندوست نیز ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت: در صورت محقق شدن فضای فیزیکی لازم برای تبدیل این کتابخانه به یک پایگاه تخصصی شعر و ادبیات کودک و نوجوان تمام تندیس‌ها و کتاب‌های کتابخانه شخصی خود را به این مجموعه اهدا خواهم کرد. 
همچنین مقرر شد با از بین رفتن ویروس کرونا در کشور در هر ماه جلسه‌ای با حضور مصطفی رحماندوست در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و با حضور کودکان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شود.
مدیر کتابخانه مصطفی رحماندوست نیز ضمن استقبال از گسترش مساحت این مرکز و تبدیل شدن بخشی از این کتابخانه به موزه، اشاره کرد: بنا داریم در آینده این کتابخانه را به پاتوق نویسندگان جوان تبدیل کنیم تا فعالانه در این عرصه حضور داشته باشیم. پژوهش در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و برگزاری مراسم یاد بود فعالان این عرصه از دیگر برنامه‌های آتی این مرکز خواهد بود. 
کتابخانه مصطفی رحماندوست واقع در منطقه ۳ تهران از سال ۹۳ تحت مدیریت معاونت امور اجتماعی شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۹۵ پس از الحاق کتابخانه‌های معاونت اجتماعی شهرداری به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این کتابخانه به شبکه کتابخانه‌های عمومی شهر تهران پیوست. این کتابخانه به شیوه مخزن باز، مدیریت می‌شود که دارای قریب به شش هزار نسخه کتاب در موضوعات عمومی است.
کتابخانه رحماندوست با داشتن سالن مطالعه‌ای با ظرفیت ۵۰ نفر، محیطی آرام برای مطالعه شهروندان فراهم کرده و با داشتن بخش کودکی زیبا و مجهز دارای جاذبه‌ای ویژه برای خردسالان است.
مصطفی رحماندوست، شاعر، قصه‌نویس و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است. او پس از سال ۱۳۵۷ با عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان مشغول به کار شد. از آن پس تا به امروز در سمت مدیر برنامه‌ کودک‌ سیما، سردبیر نشریه‌ پویه‌، مدیر مسئول نشریات رشد، مدیر کل دفتر مجامع و فعالیت‌های فرهنگی، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیرسروش‌ کودکان و داور جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان (اصفهان) فعالیت کرده است.
از او بیش از ۱۱۶ اثر به صورت مجموعه داستان و مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
نظر شما