جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۳
کد خبر: ۱۰۷۲۰۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
مدیر عامل باغ کتاب گفت: بررسی‌ها و نظر سنجی‌هایی که به صورت مستمر در این مرکز به اجرا گذاشته شده نشان داده که 60درصد افرادی که به باغ کتاب می‌آیند به خرید کتاب تشویق شده‌اند و تنها 20درصد مراجعه کنندگان به باغ کتاب از ابتدا با هدف خرید کتاب وارد مرکز می‌شوند.
مدیر باغ کتاب محسن جلالی فراهانی کرونا را علت رکود در کتاب فروشی‌ها دانست و گفت: بیماری کرونا بر همه ارکان جامعه تاثیر گذاشته این امر تاثیر قابل توجه‌تری نیز بر مراکز فرهنگی و بخش‌های فروش کتاب داشته حتی باغ کتاب به عنوان یکی از مراکز بزرگ فرهنگی تنها یک پنجم مخاطبان خود را نسبت گذشته دارد.

وی لزوم حضور کتاب فروشی‌های بزرگ و مجهز در جامعه را ضروری دانست و بیان کرد: حضور کتابفروشی‌های بزرگ در کنار مراکز تفریحی و سرگرمی برای کودکان و نوجوان عاملی تاثیرگذار برای حضور خانواده‌ها در مراکز فروش کتاب بوده در عین حال معرفی کتاب نقشی موثر در جذب مخاطب داشته و دارد، جذابیت ایجاد شده امکان خرید کتاب را بالا می‌برد و این مهم باعث می‌شود ناشران کتاب‌های بیشتر و به روزتری را عرضه و به فروش برسانند.

جلالی فراهانی در همین راستا تصریح کرد: امکانات فراوانی برای مخاطبان و علاقمندان به کتاب و مطالعه در باغ کتاب در نظر گرفته شده است و این امر سبب شده تا خانواد‌ه‌هایی که برای استفاده از خدمات دیگر به این مرکز مراجعه می‌کنند از بخش کتاب فروشی نیز استفاده کنند، بررسی‌ها و نظر سنجی‌هایی که به صورت مستمر در این مرکز به اجرا گذاشته شده نشان داده که 60درصد افرادی که به باغ کتاب می‌آیند به خرید کتاب تشویق شده‌اند و تنها 20درصد مراجعه کنندگان به باغ کتاب از ابتدا با هدف خرید کتاب وارد مرکز می‌شوند، ولی بقیه با دیدن فروشگاه‌های بزرگ و بروز کتاب به خرید این کالای فرهنگی ارزشمند ترغیب می‌شوند.

وی نقش کتاب فروشی‌های بزرگ را در جذب مخاطب قابل توجه دانست و اظهار کرد: کتاب فروشی‌های بزرگ امتیازاتی دارند که می‌توانند نسبت به سایر کتاب فروشی‌ها از آن استفاده کرده و از اقبال بیشتری در جذب مخاطب بهره ببرند و در عین حال برای مخاطبان جذاب‌تر و وسوسه برانگیز‌تر باشند. فضایی که در آن علاقمندان کتاب مورد نظر خود را انتخاب و در فضای کتاب فروشی به دور از هر گونه دغدغه کتاب را مطالعه می‌کنند قائدتا جذاب است و نقشی موثری در تشویق جامعه به مطالعه دارد، این مهم فعالیتی ارزشمند را در راستای جذب مخاطب به کتاب و مطالعه ایجاد می‌کند.

جلالی فراهانی پیرامون برنامه باغ کتاب برای جذب مخاطب به مطالعه به ویژه در شرایط حساس کرونایی خاطرنشان کرد: در مجموعه باغ کتاب برای فرهنگ‌سازی بیشتر، بخش‌های تخصصی کتاب به ویژه در بخش کتاب کودک و نوجوانو بزرگسالان به صورت کامل در اختیار علاقمندان قرار داده شده است و برای جذب مخاطب و بالا بردن سرانه مطالعه تمهیداتی در نظر گرفته شده است، حضور و ورود با توجه به تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی امکان پذیر است و در عین حال فروش تلفنی آثار و کتاب‌ها از ابتدای تیر ماه بر روی سایت باغ کتاب در دستور کار قرار داده شده، حتی خدماتی که در قالب مدرسه تابستانی ارائه می‌شد امسال به صورت آنلاین و در فضای مجازی برگزار می‌شود.

 فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون علل لغو جشنواره تخفیف کتاب در باغ کتاب گفت: جشنواره تخفیف کتاب به علت وجود بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری لغو و به زمانی دیگر موکول شد.

وی پیرامون ایجاد انگیزه برای تشویق افکار عمومی به مطالعه بیان کرد: تخفیفات ارائه شده به معنای رقابت با کتابفروشی‌ها نیست بلکه تنها به منظور گسترش و توسعه فرهنگ مطالعه و افزایش سرانه مطالعه است، متاسفانه آمار مطالعه در کشور ما نسبت به سایر کشور‌ها در شرایط مناسبی قرار ندارد و همه برای رفع این نقیصه باید تلاش کنیم.

منبع: میزان
برچسب ها: باغ کتاب ، نظرسنجی
نظر شما