جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۰۷۲۷۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران با بیان اینکه زیر بنای انقلاب اسلامی ایران، فرهنگ است؛ گفت: غرب و صهیونیسم از تفکر فرهنگی انقلاب اسلامی هراس دارند، بنابراین همیشه علیه آن هجمه می کنند.
جنبش «کمک های مومنانه» مصداق شکست تهاجم فرهنگی است/سبک زندگی را با زبان هنر ترویج کنیممهدی مصطفوی عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران و رئیس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما هم در عرصه فرهنگ و هم در عرصه سیاسی فعال هستید، اگر خاطرتان باشد رهبر معظم انقلاب ازابتدای زعامت‌شان  نسبت به موضوع هجمه های فرهنگی از سوی غرب هشدار می دادند و در مواقعی از تهاجم فرهنگی و در مقاطعی دیگر از شبیخون فرهنگی یاد کردند و توصیه‌هایی از ناحیه ایشان به دستگاه‌های فرهنگی صورت گرفت، در حال حاضر که دو سه دهه از این هشدارها گذشته جنابعالی به عنوان کارشناس فرهنگی وضعیت فرهنگی کشور را چگونه می بینید؟ آیا اساسا کاری برای مقابله با تهاجم یا شبیخون فرهنگی انجام داده ایم ؟ گفت:  زیر بنای انقلاب اسلامی ایران، فرهنگ است. مرحوم حضرت امام رحمت الله علیه  انقلاب را با سخنرانی، اعلامیه و بیانیه هایشان قوام دادند و بقیه شاگردان و همراهانشان هم با همین تبلیغ مبانی فکری و فرهنگی انقلاب را به پیروزی رساندند، و این یعنی انقلاب اسلامی اگر می خواهد کار اقتصادی، نظامی ،سیاسی کند و فکر نظامی و سیاسی و اقتصادی و امنیتی دارد مبتنی بر تفکر فرهنگی انقلاب است.

وی افزود: طبیعی است که با این تفکر؛ مخصوصا غرب و صهیونیسم مقابله کنند چون این تفکر مقابل آنها ایستاده است این تفکر حتما مورد شبیخون قرار می گیرد و ما هر روز شاهد این قضیه هستیم که چطور دارند در مقابل این تفکر هجمه می کنند. آیا انقلاب اسلامی ایران در مقابل این شبیخون ها شکست خورده یا عقب نشینی کرد یا تسلیم شد؟ اینطورنیست، ما وقتی در بحران ها قرار می گیریم متوجه می شویم که قدرت فرهنگی وجود دارد یا نه. در همین آخرین بحرانی یعنی بحران کرونا که با آن مواجه هستیم، دیدیم که همین مبنای فکری مردم ایران که مبتنی بر ایثار و مجاهدت بود چقدرتوانست به مقابله با این بحران کمک کند در حدی که دردنیا ایران جزء نمونه های مثال زدنی برای مقابله با بحران کرونا بود.

وی افزود: همه مردم ایثارگرانه خلاء ها را پر کرده و مجاهدت کردند و برای پر کردن خلاء ها،هرکس فقط دنبال منافع شخصی خود نبود و برای کسب منافع شخصی به هر کاری دست نزد، کاری که در دنیای غرب شاهد آن بودیم.

مصطفوی گفت: ما راه طولانی را در پیش داریم، تحقق تمدن نوین اسلامی رسیدن به آن جایگاه برجسته شکل گیری تمدن اسلامی، هدف غایی و ایده‌آلی است که ما باید تلاش و ایثار کنیم تا به آن برسیم برای تحقق تمدن نوین اسلامی  هم ایثار لازم است و هم می بایست از تمام ظرفیت های علمی استفاده کنیم و به توانمندی های تکنولوژیک مورد نیاز مجهز شویم و بتوانیم با تهاجمات و شبیخون هایی که نسبت به این فرهنگ صورت می گیرد مقابله کنیم.شبیخون هایی که می خواهند مبانی فکری این تمدن را از بین ببرند.

وی اظهار داشت: به هرحال در یک مبارزه و جنگ بین حق و باطل قرار داریم. این جنگ بین حق و باطل از خلقت حضرت آدم شروع شده و تا انتهای این جهان ادامه دارد ما در این برهه ای که هستیم پس از انقلاب اسلامی، ساختارهای بسیار ارزشمندی برای شکل گیری تمدن اسلامی صورت گرفته ، این ساختارها را باید محکم کنیم و نهالی که روییده را با دقت حفظ کنیم و اجازه بدهیم تنومند شود وسایه این درخت بزرگ تمدن اسلامی بر سر همه مردم جهان ان شاء الله گسترده شود.

وی با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی شهری در جهانی شدن سبک زندگی اسلامی و تاثیرگذار بودن آنها گفت:  تهران به عنوان ام القراء جمهوری اسلامی ایران و جهان تشیع و جهان اسلام می تواند یک تریبون ارزشمند از ظرفیت های مردم خوب این شهر باشد و از متدینین و انقلابیون این شهر استفاده کند تا پیام انقلاب اسلامی، معارف اهل بیت علیهم السلام و پیام ارزش های انقلاب را به جهانیان عرضه کند.الحمد الله شهر تهران با توجه به کلان شهر بودن و حضور اقشار مختلفی که نمونه هایی از مناطق مختلف ایران در این شهر جمع هستند می تواند پیام رسان خوبی برای اقشار مختلف مردم در دنیا باشد.

زبان هنر در گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی نقش بسزایی دارد 

رییس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقش تاثیرگذار هنر در گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی افزود: در مقابل قدرتهای بزرگ مخصوصا غرب که فعلا در دنیا سعی می کند سبک زندگی و ارزشهای خود را با هدف قالب کردن فرهنگ و تولیدات فرهنگی غرب به مردم دنیا تلقین کند ما سبک زندگی ایرانی اسلامی را داریم که یک سبک زندگی سالم، منطبق بر فطرت و مبتنی بر ارزشهای الهی است و بسیاری از مردم جهان با آن آشنا بوده و علاقمند به این مبانی هستند وما اگر بتوانیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را با زبان هنر و رشته های مختلف هنری چه سمعی بصری چه عرصه های مکتوب ارائه بدهیم می توانیم نقش برجسته ای را که به آن معتقد هستیم ایفا کنیم.

فضای مجازی باعث دوجهانی شدن فعالیت های فرهنگی شده است

وی در بخش دیگری  از سخنان خود  با اشاره به شرایط کنونی گفت: کرونا به عنوان یک ابتلاء جهانی دریچه‌ای جدیدی را برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی ایجاد کرده است و شاید جمهوری اسلامی ایران می بایست خیلی زودتر از اینها از ظرفیت فضای مجازی استفاده می کرد که البته کرونا باعث شد ما کمی از عقب افتادگی هایمان را جبران کنیم.

وی در خصوص فعالیت فرهنگی در فضای مجازی افزود: اقدامات فرهنگی همانطور که در فضای فیزیکی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر مخاطب بگذارد در فضای مجازی هم بعضا همان تاثیرات و شاید بیش از تاثیرات فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد : فضای مجازی باعث دوجهانی شدن فعالیت های فرهنگی (هم در جهان فیزیک و هم در جهان مجازی) شده است. کرونا باعث شد که ارتباطات چهره به چهره و فیزیکی ما محدود باشد اما مردم و مسئولان ما، گروه های مردمی و دستگاه های رسمی کشور به فضای مجازی روی آوردند و از این ظرفیت استفاده کنند و خوشبختانه قدم‌های ارزشمندی برداشته شد.

مصطفوی افزود: در حال حاضر خیلی از نشست ها، جلسات علمی - فرهنگی، نمایشگاه ها، مسابقات، تولیدات فرهنگی و عرضه تولیدات فرهنگی که پیش از این در فضای فیزیکی انجام می شد در فضای مجازی ارائه می‌شود، و خیلی از علاقمندان فرهنگ که به صورت آتش به اختیارعمل می کردند امروز در فضای مجازی تولیدات خود را توزیع می کنند.

وی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را یک محور مقتدر در حوزه فضای مجازی دانست و افزود: این سازمان قادر است نیروهای علاقمند و متدین و انقلابی را که عموما آتش به اختیار هم عمل می کردند سازمان دهی و تجمیع کرده و به هم افزایی ظرفیت هایشان کمک کرده و جوی های کوچک را تبدیل به رودخانه پرخروشی از ارائه مبانی فکری اهل بیت علیهم السلام و انقلاب اسلامی کند.

غربی‌ها از تفکر فرهنگ انقلابی هراس دارند/ فضای مجازی باعث دوجهانی شدن فعالیت‌های فرهنگی شده است

حضور در فضای مجازی ما را جهانی می کند
وی تصریح کرد: فضای مجازی می تواند حتی نسبت به عملیات فیزیکی مخاطبان بیشتری را با هزینه کمتر جذب کند. یکی از نکات بسیار مهم حضور در فضای مجازی این است که تولیدات فرهنگی ما و ارتباطات فرهنگی ما را جهانی و بین المللی می کند. یک سازمان دهی مناسب می‌تواند با شناسایی نیاز مخاطبان در مناطق مختلف جهان تولیدات متناسب با آنها را به راحتی از طریق فضای مجازی به آنها ارائه دهد.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی افزود: سازمان دهی خوب می تواند مقابله مناسبی با تهاجمات فرهنگی که نسبت به انقلاب و ارزشهای اسلامی می شود انجام دهد و بسیاری از شبهات، جو سازی ها و جریان سازی هایی که توسط دشمنان مطرح می شود را خنثی کند.  

نجات مردم دنیا با گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی
وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران می‌تواند نقش موثری در سازمان دهی تولیدات فضای مجازی داشته باشد گفت: فضای مجازی عرصه بسیار گسترده ای است و سبک زندگی نیز یکی از عرصه های زیبای ارائه مطالب برای مخاطبان بین المللی در این فضاست که امروزه مردم دنیا علاقمند هستند با دانستن آن از دامی که غرب برایشان گسترده تا آنها را لابه لای چرخ دنده های سبک زندگی غربی لِه کند رها شوند. 

مصطفوی افزود: استفاده از ظرفیت فضای مجازی دست ما را باز می کند که ان شاء الله بتوانیم از امکانات گسترده ای که در بین مردم و مسئولان در شهر تهران موجود دارد بیش از پیش استفاده کنیم.

نقطه قوت شهرداری تهران
وی در پاسخ به این سوال که الزام ورود و اقدامات شهرداری ها در حوزه بین‌المل را چطور ارزیابی می‌کنید در حالیکه بسیاری ماموریت شهرداری ها را در ارایه خدمات شهری و عمرانی تعریف می‌کنند؛ گفت:  به هر حال دنیا نظاره گر شهر تهران است چه بخواهیم چه نخواهیم؛ ما باید پاسخ مناسب به دنیا داشته باشیم و بتوانیم  ارزشهای خود را به دنیا ارائه دهیم . تهران یک شهر سکولار نیست، تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران است. هم جمهوریت را باید در دنیا تبلیغ کند و هم اسلامیت را، بنابراین این جزو وظایف اصلی یک شهرداری اسلامی است که بتواند فعالیت ها و خدماتش را مبتنی بر ارزشهای اعتقادی‌اش ارائه دهد.
وی اضافه کرد: خدمات ارائه شده از طرف شهرداری تهران یک خدمات سکولار نیست، خدماتی مبتنی بر ارزش های الهی است و اتفاقا این نقطه قوت شهرداری تهران است که در دنیا نشان دهد خدمات شهری آن مبتنی بر ارزش های الهی، اسلامی و انقلابی است.

هر جامعه‌ای باید مبتنی بر ارزش های الهی حرکت کند

وی با تحلیل خبری که به تازگی مبنی بر ملحق شدن 10هزار شهروند انگلیسی به انسان های "سگ نما" منتشر شده است اشاره کرد:غرب سکولار زندگی بشر را مبتنی بر اومانیزم و خواسته های نفسانی افراد تعریف کرده و حق را آنچه که فرد تشخیص می دهد می داند. این تفکر حتما به ابتذال کشیده می شود و یکی از نشانه های این ابتذال این است که انسان ها در آن تفکر و قالب فکری به یک حالت پوچی می رسند و احساس می‌کنند که اگر مثل یک حیوان زندگی و رفتار کنند آزاد هستند و دیگر لازم نیست درقید و بند قانون و ضوابط شهری و مقررات اجتماعی باشند؛ کاملا می خواهند مثل یک حیوان یا سگ آزاد باشند. این یک ابتذال فکری است که اصلا قابل مقایسه با جامعه و فردی که تمام حرکاتش مبتنی بر کسب رضایت خداوند و مبتنی بر ارزشهای الهی است قابل مقایسه نخواهد بود.

رییس اسبق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: جامعه ای که مبتنی بر ارزش های الهی حرکت می کند یک سیر صعودی را در کسب حسنات فکری و رفتاری کسب می کند که انتها ندارد یعنی هرچه پیش برود درکسب ارزشهای الهی تمام شدنی نیست، اماکسی که مبتنی بر خواسته های نفسانی انسانی حرکت می کند کارش به جای می رسد که افتخار می کند از مرحله انسان بودن به مرحله حیوان بودن رسیده است. یک سیرنزولی ایده آل او می شود، در صورتیکه که ایده آل کسی که با سبک زندگی اسلامی، مبتنی برارزشهای الهی زندگی می کند رسیدن به تمام صفات حسنه الهی است که نامحدود است، این تفاوت بزرگی است بین این دو تفکر که ما وظیفه داریم در تهران این ارزشهای مثبت و سبک زندگی مبتنی بر معارف حقه اهل بیت علیهم السلام را به دنیا معرفی کنیم و از سویی دیگر ارزشهای منحط زندگی سکولار مبتنی بر ارزش های غربی را افشا کرده و با آن برخورد کنیم.

ارزشهای انقلاب اسلامی و مبانی مبانی فکری اهل بیت باید به دنیا معرفی شود

مهدی مصطفوی تشکیل هیاتهای اندیشه ورز در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را ارزشمند توصیف کرد و افزود:  به دلیل این که انقلاب اسلامی، مبانی فکری و ارزشهای انقلاب اسلامی و همچنین مبانی فکری اهل بیت علیهما السلام مبانی جهانی است و فقط متعلق به تهران یا جمهوری اسلامی نیست این اتقاق ارزشمند و مبارک است چراکه یکی از دلایل بین المللی بودن این مبانی، توجه وعلاقه ای است که مخاطبان مختلف در کشورهای گوناگون برای آشنایی با این مبانی و ارزش ها نشان می دهند.

وی افزود:  گرایش پیدا کردن مردم کشورهای مختلف نسبت به ارزش های انقلاب اسلامی و همچنین مبانی فکری اهل بیت نشان می دهد که این ارزشها در دل و ذهن مردم دنیا جا دارد.

وی با تاکید براین که مردم کشورهای مختلف جهان نسبت به این ارزش ها علاقمند هستند و این مبانی فکری جهانی شده است مثالی در بحث مقاومت و دفاع از مظلومان را بیان کرد و گفت: دفاع از مردم فلسطین علیرغم اینکه دنیای استکبار و صهیونیسم از همه ظرفیتهای خود برای مقابله با «تفکرِ حمایت از مقاومت» کارمی کنند، رو به افزایش است می بینیم که هرسال جمعیت کسانی که در کشورهای مختلف در روز قدس با حضور در خیابان ها تظاهرات کرده و ازمردم مظلوم فلسطین حمایت و جنایات صهیونیسم رامحکوم می کنند افزایش پیدا می یابد.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران تصریح کرد:  این نشان می‌دهد که این خواسته وعقیده، عقیده حقی است که انسان حق طلب به راحتی آن را می پذیرد. این نمونه ها در مبانی فکری و ارزشی ما متعدد وجود دارد و ما اگر بتوانیم به خوبی آن را به دنیا معرفی کنیم گرایش مردم دنیا به این مبانی قطعا افزایش پیدا می کند.

گفتگو از زینب السادات گرامی
نظر شما