چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۳
کد خبر: ۱۰۷۳۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده قم گفت: زنان در همه کشورها دارای نمادها و حساسیت‌های فرهنگی هستند.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ زهرا داور پناه دوشنبه شب در نشست تخصصی حجاب و چالش‌های آن که در قم برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش‌هایی از جهات مختلف در مورد حجاب در پژوهشکده زن و خانواده انجام می‌شود ولی با این وجود در مورد گفت‌وگوی خوب و علمی حجاب کمبود وجود دارد.
وی با بیان اینکه گفت‌وگوها در زمینه حجاب آمیخته و سطحی بوده و دارای زمینه بحث مشخص نیست گفت: علم به معنای طبقه‌بندی است تا دانش جدیدی شکل بگیرد و فهم افزایش پیدا کند. در زمینه حجاب مشخص نیست، افراد کدام بخش بحث قرار دارند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده قم خاطرنشان کرد: حجاب به مثابه نسبت با حاکمیت یکی از زمینه‌های بحث است که شامل نسبت مردم با حکومت و حکومت با مردم است.

وی با اشاره به نسبت حجاب با جامعه عنوان کرد: آرامش خانواده و سلامت روان جامعه در این بخش مطرح می‌شود و اگر فواید را به هر طریقی زیر سؤال ببرید، اصل حکم نیز زیر سوال می‌رود.

داورپناه با بیان اینکه حجاب به مثابه یک لباس، یک پدیده فرهنگی و عرفی است، گفت: حجاب نشان از فرهنگ، قومیت و تجربه زیسته از حیث ارزش‌های اخلاقی دارد و حجاب به معنای نسبت با خدا زمینه فقهی، قرآنی و حدیثی دارد و برخی از نظر احکام وارد می‌شوند و می‌گویند حکمی مانند نماز است.

وی عنوان کرد: شبکه معنایی حجاب شامل عفاف، ارتباط با نامحرم، آرایش داشتن و عکس پروفایل است که به بحث نیاز دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه زمانی که با پدیده‌های پیچیده مواجه هستیم به راحتی نباید تجویز کنیم، گفت: گفت‌وگوهایی در زمینه حجاب صورت می‌گیرد و به قیل و قال تبدیل می‌شود و در زمینه حجاب تجویزهایی بدون ظرافت صورت می‌گیرد که تبعات به همراه دارد.

 وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات گفتمان رسمی به چادر تأکید و تجویز کرده در حالی که پوشش‌ در نقاط سردسیر، گرمسیر و روستاها متفاوت است.

داور پناه با اشاره به پیشنهاد برخی افراد در زمینه مخالفت با الزام حجاب، گفت: باید به این امر توجه داشت جامعه ما جامعه‌ای است که ارزش‌های خانوادگی در آن مهم است و انسان‌ها فرد نیستند و در ارتباط با هم تعریف می‌شوند.

وی حجاب را امر جدایی ناپذیر از جهان عنوان کرد و افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مردم هر روز ظاهرگراتر می‌شوند و تنوع تبلیغ بیشتر می‌شود و این جهان در آخر به ما حجاب استایل می‌دهد که از حجاب به مثابه امر دینی و معنوی و مسطور کننده دور است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده خاطرنشان کرد: برای تبلیغ حجاب از هنر پیشه استفاده می‌کنیم که ممکن است خوب و محجبه باشد ولی ذات هنر پیشگی ظهور، بروز و نمایش دادن است در حالی که حجاب دارای ذات مستوری است.

وی با بیان اینکه دعواهای امروزی سنگین است، گفت: رهبری فرمودند حجاب را ما مسئله نکردیم بلکه دشمنان مسئله کردند. در بسیاری از اوقات دعوا سر حکم شرعی نیست بلکه به رسمیت شناخته شدن و کسب تأیید است.

داور پناه خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد گناه است ولی زمانی که در ملأ عام انجام دادید مجازات دارد. 

وی با بیان اینکه زنان در همه کشورها نمادهای فرهنگی هستند، گفت: زنان و لباس‌ها همه مکان‌ها دارای حساسیت فرهنگی هستند و این قضیه به طور ذاتی دشوار و نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده خاطرنشان کرد: اگر در زمینه تقویت ایمان دینی، تقویت عبودیت و وفاداری به اصول و فروع دین کار شود بسیار مفید است.

 وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز دلسوز و دلواپس مسئله زنان نداریم، گفت: بسیاری از طرف‌های بحث حجاب دلواپس موارد دیگر هستند؛ اکنون با کرونا بسیاری از زنان آسیب‌پذیر و سرپرست خانوار مشاغل خود را از دست دادند در حالی که آنها هیچ اقدامی نکردند.

داورپناه خاطرنشان کرد: اگر دلواپس زنان بودند و دل می‌سوزاندند هزار مسئله وجود داشت؛ پیش از اینکه فکر کنیم حق زنان با این حجاب‌ها نقض شده در حالی که حق زنان ما در جاهای دیگر گرفته می‌شود.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی قم فردا
برچسب ها: زنان ، فرهنگ ، حجاب ، عفاف
نظر شما