جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۷
کد خبر: ۱۰۷۴۰۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
توصیه‌‌های تربیتی به والدین برای آموزش عفاف و حجاب فرزندان
حجت‌الاسلام و المسلمین درانی به تشریح نکاتی پرداخت که والدین در تشویق فرزندان خود به حجاب باید مدنظر قرار دهند. او نقش فرهنگ‌سراها را در ترویج این فرهنگ پس از خانواده بسیار مهم و حیاتی دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا درانی در گفتگو با روابط عمومی فرهنگ‌سرای رسانه با اشاره به نقش خانواده در آموزش حجاب از زمان کودکی گفت: جریان آموزش حجاب، جریانی آهسته اما پیوسته باید باشد و نقطه شروع آن از خانواده بوده و در این بین نقش مادر بسیار مهم و حیاتی است. به نظرم نکته مهمی که وجود دارد این است که باید بین حجاب و پوشش تفکیک قائل شویم و برای کودکان در سنین پایین باید مفهوم پوشش را به خوبی جا بیندازیم. برای مثال باید کودکان را متوجه کنیم که تفاوت بین دختر و پسر در نوع پوشش آنان است. با این تعریف می‌توان گفت که انگیزه‌های داشتن حجاب باید از سن 6-5 سالگی در کودکان آغاز شود که البته توجه به زبان مخصوص آن سن بسیار مهم است.

وی افزود: موضوع مهم دیگر تاثیرگذاری حجاب شرعی مادر، خانم‌های نزدیک به کودک نظیر عمه و خاله و البته محیط آموزشی کودک است. به نظرم تعهد به رعایت صحیح پوشش باید در درون خود خانواده شروع شود. همواره تاکید می‌شود که حتی پوشش خود مادر در خانواده، مرزبندی‌هایی است که به صورت غیرمستقیم آموزش می‌دهد. فرض کنید که قرار است مهمانی نامحرم وارد خانه ما شود، انتخاب پوششی متفاوت نسبت به قبل از ورود این مهمان، پیام دقیق و روشن به فرزند است که او را متوجه می‌کند در برابر نامحرم چگونه باید باشد. علاوه بر این، باید به موضوع تشویق توجه ویژه‌ای داشت. تشویق وسیله‌ای برای تقویت یک رفتار مثبت در کودکان است. دقت کنید که شما نمی‌توانید برای کودک ۵ ساله توضیح دهید که فلسفه پوشش، حیا و حجاب چیست اما می‌توان با تشویق کردن او را مجاب به انتخاب پوشش درست کرد.

این کارشناس تربیتی توجه به تشویق به‌جا را عاملی مهم برای ترغیب به حجاب دانست و گفت: متاسفانه بعضی‌ها در مواجهه با بد لباس پوشیدن کودکان، این جمله را به کار می‌برند که «بچه است؛ ایرادی ندارد» اما همین جمله مرزها را برای او می‌شکند. باید به نوعی او را متوجه کنیم که در جمع خانواده می‌تواند هر لباسی بپوشد اما وقتی قرار است از درب خانه بیرون برود باید مرزی را در نظر گیرد. دقت کنید که پدر و مادرها برای اینکه بخواهند رفتار مثبتی را در کودکشان ایجاد کنند، چند کار انجام می‌دهند، یا تطمیع می‌کنند، گاهی تهدید می‌کنند و گاهی تشویق. در این بین اگر رفتار مثبتی بدون تهدید و تطمیع باشد قطعا ماندگارتر است. البته در تشویق کردن باید 3 عنصر را رعایت کنیم؛ به‌جا باشد، ساده باشد و حکیمانه باشد. بنابراین تشویق نابه‌جا هم غلط است.

درانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: یک موضوع خیلی مهم وجود دارد که نباید نسبت بدان بی‌توجه باشیم و آن هم توجه به حس زیبایی‌دوستی کودکان به ویژه دختران است. دختران طبیعتا میل به زیبایی و خودآرایی و خودنمایی دارند. نباید این امیال را مورد بی‌توجهی قرار دهیم. در انتخاب نوع پوشش بچه‌ها باید از رنگ‌های شاد و جذاب استفاده کنیم تا آن میل‌ها مورد توجه قرار گیرد. باید بگویم بنده با لفظ جشن تکلیف مشکل دارم چرا که این نام با نوعی تکلف و سختی همراه است‌؛ استاد جوادی آملی می‌گفتند به جای این نام لفظ از لغت تشرف استفاد کنید و جشن تشرف بگیرید.

او به نقش مهم نهادهای فرهنگی به ویژه فرهنگ‌سراها به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: طبیعتا بعد از خانواده، مهمترین جایی که نقش ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را دارد، نهادهای فرهنگی و فرهنگ‌سراها هستند؛ در حقیقت هر جایی که بتواند فرهنگ سازی کند باید کاری برای این موضوع انجام دهد؛ نهادهای فرهنگی، رسانه‌ها، صداوسیما، مدرسه و ... از جمله ارگان‌هایی هستند که می‌توانند نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشته باشند. البته این تاثیرگذاری زمانی خودش را نشان می‌دهد که عالمانه باشد. فلذا باید از کارشناسان مجرب حوزه عفاف و حجاب دعوت کرد تا در نهادهای فرهنگی فعال مشغول شده و گروه‌های سنی مختلف را به امر حجاب تشویق کنند. علاوه بر این تهیه و توزیع محصولات فرهنگی به روز امری کلیدی است. ما بارها از تاثیرگذاری کتاب صحبت کرده‌ایم اما این مهم زمانی تاثیرگذار می‌شود که به روز و متناسب با ذهن و فکر کودکان امروزی باشد. در کنار اینها باید به تقویت بنیان خانواده نیز توجه داشت. پس می‌توان گفت که هم رسانه‌ها و هم نهادهای فرهنگی نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین درانی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم برای حفظ صیانت خانواده اقدامات مقابله‌ای در برابر فرهنگ‌های منحط است که بر ما وارد می‌شود. برای مثال یکی از چیزهایی که بچه‌های ما  درگیرش هستند، بازی‌های رایانه‌‌ای است که به صورت ناخودآگاه هجمه‌ای علیه پوشش بر کودکان و نوجوانان ما وارد می‌کند. برای مقابله با این موضوع چه کرده‌ایم. همچنین تعارضات فرهنگی که بعضا به وجود می‌آید باعث شده است که جوانان ما نتوانند بسیاری از چیزها را در خود حل کنند. 

این کارشناس فرهنگی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به تاثیرگذاری فضای مجازی در موضوع عفاف و حجاب گفت: امروزه فضای مجازی تبدیل به رقیب خانواده‌ها شده است. متاسفانه عناصر فرهنگی نامناسبی که در فضای مجازی عرضه می‌شود وارد تربیت کودکان و نوجوانان ما شده است. امروز فضای مجازی، فضایی رهاشده در کشورمان است و متولی دقیقی هم ندارد. به نظرم در استفاده از فضای مجازی در کودکان خود باید حساس باشیم و دقت بیشتری به خرج دهیم چرا که این فضا تبدیل به فضایی زرد شده است.
نظر شما