شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۷۴۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
زمینه‌های همکاری‏‌ هنری بنیاد نمایش کودک و سازمان فرهنگی هنری بررسی شد
استفاده از ظرفیت فرهنگسراها برای توسعه و تقویت تئاتر کودک، برپایی سمینارهای پژوهشی، آموزش و مسابقه نمایشنامه نویسی با عنوان «کودک و شهر» از جمله موضوعاتی بود که در نشست همکاری‏‌های هنری سازمان فرهنگی هنری و هیأت مدیره بنیاد نمایش کودک مطرح شد.
تاکید بر استفاده از ظرفیت فرهنگسراها برای توسعه تئاتر کودکبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری طی نشستی با هیأت مدیره بنیاد نمایش کودک پیرامون همکاری‌‏های مشترک هنری به گفتگو نشستند. 

در این نشست منصور خلج و سیدحسین فدای حسین از اعضای هیأت مدیره بنیاد نمایش کودک یکی از اهداف این بنیاد را توسعه و تقویت تئاتر کودک عنوان کردند که مورد غفلت واقع شده است. در این نشست یکی از مشکلات زیرساخت‏ی تئاتر کودک کمبود فضاهای مناسب برای اجرا عنوان شد و به ظرفیت‌‏های خوب سازمان فرهنگی هنری در این خصوص اشاره شد. 

دو طرف در این نشست درباره بعضی برنامه‌ها و اهداف مشترک برای سه مقطع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به گفت و گو نشستند. تولید نمایش‏‌های مناسبتی، برگزاری دوره‏‌های آموزشی برای کودکان و بزرگسالان در مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان فعالیت کوتاه مدت، راه اندازی موزه تئاتر کودک، تاسیس کتابخانه تئاتر کودک، راه اندازی سایت تئاتر کودک و ارتباط با مراکز بین‌المللی تئاتر کودک به عنوان اهداف بلند مدت در نظر گرفته شد که نقش سازمان فرهنگی هنری در انجام این چشم اندازِ بلند مدت، برجسته عنوان شد. 

در این نشست علی عطایی مدیر هنرهای نمایشی با اشاره به ظرفیت مراکز ۲۲ گانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اجرای تئاتر کودک، بر لزوم ارتقای سطح نمایش کودک با حضور کارشناسان متخصص تأکید کرد و گفت: به منظور ارتقاء سطح کیفی نمایشنامه‌های کودک در نظر است مسابقه نمایشنامه نویسی با عنوان «کودک و شهر» برگزار شود که در اجرای مطلوب آن می‌توان از همکاری بنیاد نمایش کودک بهره برد. امید ما این است که نمایشنامه‌های خوبی تولید شود تا با حمایت سازمان فرهنگی هنری، آثار برگزیده تولید و به صورت چرخشی در مراکز سازمان اجرا شوند. همچنین آموزش مربیان نمایش خلاق و ترویج آموزش از طریق هنرهای نمایشی برای بالابردن سطح بهره‌وری، ارتقای سطح کیفی آموزش در مقطع پیش‌دبستانی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی نمایش برای مربیان این مقطع در مراکز سازمان، از جمله برنامه‌هایی است که به زودی با همکاری این بنیاد نمایشی و موسسه آموزش شهر برنامه‌ریزی‌ و اجرا خواهد شد. 

اسماعیل فلاح خیر مشاور معاون هنری سازمان نیز در ادامه، بخش اعظم فعالیت‌های مراکز سازمان فرهنگی هنری را تئاتر کودک عنوان کرد و گفت: این سازمان شاید متولی اصلی برپایی موزه تئاتر کودک نباشد ولی می‏‌تواند متولی حمایت کننده و بخش تسهیل کننده در برپایی موزه تئاتر کودک باشد. وی سازمان را در برگزاری سمینارهای پژوهشی مؤثر دانست. فلاح خیر با اشاره به اینکه بیشتر تئاترها ویژه کودکان است توجه به تئاتر نوجوانان را ضعیف دانست و گفت: به تفکیک مقاطع سنی کودکان و نوجوانان مربیانی آموزش داده شوند و از آنها در مدارس استفاده شود و می توان این کار را از فرهنگ‌سراها شروع کرد و به مدارس تعمیم داد. 

در ادامه علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری با اشاره به منابع سخت افزاری و نیروی انسانی غنی و قوی سازمان بر لزوم حمایت از خانواده، کودک، نوجوانان و آینده سازان کشور تأکید کرد و گفت: وظیفه ماست که کمک کنیم تا این اتفاق رقم بخورد و در خصوص در اختیار گذاشتن فضاهای مناسب برای برگزاری چنین رویدادهای هنری بویژه تئاتر کودک قول مساعد داد.

نظر شما