پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۸
کد خبر: ۱۰۷۴۵۴
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
دستور رهبر انقلاب برای تشکیل «نهضت خاطره‌گویی» محقق شد
«فرماندهان نبرد» عنوان جلد نخست از کارگروه ویژه «نهضت خاطره‌گویی» است که به دستو ررهبر انقلاب و تحت نظارت سرلشکر پاسدار سید یحیی رحیم صفوی تشکیل شده تا خاطرات فرماندهان جوان کشور را ثبت کند.
جلد اول: «فرماندهان نبرد» به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، ساسان ناطق درباره تازه‌ترین اثر خود اظهار داشت: «فرماندهان نبرد» نخستین جلد از خاطرات فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس است که این کار به واسطه تدبیر رهبر انقلاب به آقای سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی مشاور و دستیار ویژه ایشان سپرده شد.

وی افزود: رهبر انقلاب خطاب به این فرمانده فرموده بودند: خاطرات خودتان و سایر فرماندهان را روایت کنید و آنها را دعوت کنید تا خاطرات خود از دوران دفاع مقدس را برای آیندگان بازگو کنند.

این مولف با تاکید بر اینکه فرماندهان حاضر در خط مقدم اغلب خاطراتی دارند که جزئیات وقایع دست اول و دست نخورده و بکر را شامل می‌شود و این امر، موضوع را جذاب می‌کند، ابراز داشت: از این رو گروه ویژه «نهضت خاطره گویی» ایجاد شد. در این گروه ویژه فرماندهان جوان دوران دفاع مقدس به بیان خاطرات خود می‌پردازند. مجموعه نخست از این خاطرات با عنوان «فرماندهان نبرد» طی هفته جاری منتشر خواهد شد و در این اثر خاطراتی از  محسن رفیق دوست، سیدیحیی رحیم صفوی، محمدنبی رودکی، حسن رستگارپناه، فتح‌الله جعفری، سیدمحمد کسائیان و... آمده است. هر یک از فرماندهان خاطرات خود را از کردستان و نخستین خطوط دفاعی کشور بیان کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ۱۲ ساعت مصاحبه برای جلد نخست صورت گرفت، گفت: ۱۲ ساعت مصاحبه انجام شد، ولی تمام آنها را در کنار سخنرانی‌ها تکمیل کردیم. از این رو فکر می‌کنم به لحاظ اینکه برخی رویدادها تا امروز بازگو نشده، خاطرات مندرج می‌تواند کتاب را جذاب‌تر کند.

ناطق با بیان اینکه در این اثر به فرماندهانی اشاره می‌شود که در سال‌های دفاع مقدس جوان بوده‌اند و در برابر ژنرال‌های جبهه دشمن ایستادند، ابراز داشت: تدابیر فرماندهان جوان ایرانی در برابر ژنرال‌های دشمن و حملات آنها برای مخاطب بسیار جذاب خواهد بود.

به گفته نویسنده کتاب «هنوز مرا نشناخته ای؟»، این اثر در ۲۰۰ صفحه به همراه عکس همان مقطع تاریخی به زودی از سوی سوره مهر منتشر می‌شود. جلد دوم نیز در دست انجام است و با توجه به نوع سال‌ها عکس‌های دیگری استفاده می‌شود. برخی عکس‌ها البته در این مجموعه‌ها برای نخستین بار منتشر می‌شود.

این نویسنده در پاسخ به اینکه این اثر چند جلد خواهد بود، گفت: به دلیل شیوع کرونا و مشغله فرماندهان به مرور در حال انجام جلد دوم هستیم؛ اما فرماندهان زیرمجموعه خاطره‌گویی شامل کل کشور می‌شوند. این سری کتاب‌ها قصد دارد آنچه را دیده نشده بیان کند. از این رو به واسطه اینکه تعداد فرماندهان دوران دفاع مقدس و سال‌های ابتدای جنگ بسیار است، برای همین ابتدا خاطرات فرماندهان سال‌های اول جنگ پس از آن خاطرات فرماندهان بعد از شروع جنگ و خاطرات فرماندهان سال‌های اواخر جنگ که هریک تدابیر ویژه داشته‌اند، اخذ می‌شود.

نویسنده «سیاه، سفید، خاکستری» در پایان یادآور شد: این کتاب برای دانشجویان، محققان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های افسری به واسطه انتقال تجربه مفید و قابل استفاده خواهد بود.
نظر شما