جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۹۵
|
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
وجود مساجد تاریخی شاهکار معماری ایرانی اسلامی است که کمتر این ظرفیت‌ها شناخته شده و پیوند هدفمندی با کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای گسترش فرهنگ و هنر اسلامی از بستر معماری و گردشگری نداشته است.
گسترش فرهنگ و هنر اسلامی با پیوند کانون‌های مساجد و معماری مساجد تاریخیبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ مساجد زیادی در کشور دارای ماهیت و معماری تاریخی هستند که تعدادی از آن ها در فهرست آثار تاریخی ملی و جهانی به ثبت رسیده اند و همه این مراکز دینی علاوه بر جایگاه مذهبی از ظرفیت تاریخی و گردشگری نیز برخوردار هستند و برای بسیاری از مردم کشورمان و کشورهای دیگر جذابیت دارند.
 
شناسایی، مرمت ومعرفی این دسته از ظرفیت های میراثی کشور فرصتی برای توسعه اقتصادی و فرهنگی هستند چرا که مدل های معماری آن ها برای کل دنیا ارزشمند و جایگاه ویژه ای دارند و الگودهی به مسئولان فرهنگی کشورها و همچنین حضور معماران ایرانی برای اجرای پروژه از اهمیت خاصی برخوردار است.

 
پیوند فعالیت های فرهنگی با معماری مساجد تاریخی جذابیت و تنوع برنامه ها را چند برابر خواهد کرد و قادر به جذب نسل جدید برای حضور در این مراکز هستند اما باید متولیان امر همراه با فعالان فرهنگی بسترسازی لازم را انجام و به تاسیس مراکز فرهنگی و به صورت خاص کانون های فرهنگی و هنری مساجد در این مکان ها اهتمام داشته باشند.

 
تبلیغات مجازی و ارائه خدمات فرهنگی از بستر مساجد تاریخی بسیار جذاب و در شرایط قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا، جذابیت خاصی را ایجاد می کند.

 
استان اصفهان دارای بیش از ۳​ هزار مسجد تاریخی می باشد که تعداد ۲۴۳ مسجد تاریخی در فهرست آثار ملی ایران و  سه مسجد شیخ لطف اله، مسجد امام (ره) و مسجد جامع عتیق اصفهان ثبت شده اند.

 
* مرمت مساجد تاریخی اصفهان انجام می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه مساجد تاریخی اصفهان جز میراث فرهنگی و از جمله آثار فاخر ملی و بین المللی هستند، گفت: مرمت مساجد تاریخی انجام می شود.

 
فریدون الهیاری افزود: در مدت پنج ساله  گذشته  ۱۴۷ کارگاه  مرمت و بازسازی این مراکز دینی در استان اصفهان ایجاد شده است.

 

وی کاشی کاری های، کف فرش ایوان ها، مرمت دیوارها و مناره ها و مسیرهای تردد از جمله اقداماتی است که در حوزه مرمت مساجد تاریخی اصفهان انجام می شود.

 

* توسعه گردشگری مذهبی در اصفهان نیاز است

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: اصفهان با داشتن ظرفیت های تاریخی و گردشگری متنوع مثل مراکز دینی و مذهبی، توسعه همه جانبه گردشگری این شهر لازم است.

 

محمد عیدی با اشاره به مراکز دینی و مذهبی قدیمی و تاریخی که معماری های شاهکاری دارند، افزود: مساجد تاریخی اصفهان نوع تفکر، فرهنگ مردم و مدل موفق معماری اسلامی را در دنیا نشان داده که امکان الگودهی و ترویج آن ها وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری برگردشگری مذهبی ودینی در راستای توسعه صنعت گردشگری موثر است، تصریح کرد: بسیاری از افراد از داخل و خارج از کشور به بازدید و مطالعه و تحقیق در خصوص معماری تاریخی مساجد و کارکرد این مراکز علاقه مند هستند.

 

معاون فرهنگی شهردار اصفهان اضافه کرد: مراکز فرهنگی و دینی تاریخی و قدیمی با نوع معماری و صداقت و نوع نگاه در احداث در ایجاد آرامش و امید کارآمد بوده و توجه به آن مهم است.

 

* گردشگری دینی و مذهبی کمتر مورد توجه قرار گفته است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: گردشگری دینی و مذهبی با وجود ظرفیت و قابلیت های گسترده و متنوع کمتر مورد توجه قرار گفته است.

 

ندا ترابی با بیان اینکه شاهکار معماری، تنوع در ساختار و نگاه همه جانبه به موضوعات دینی درمساجد جذابیت خاصی دارد، خاطرنشان کرد: این قابلیت و جایگاه باید برای مردم دنیا تشریح و بیان شود.

 

وی ادامه داد: مراکز فرهنگی، متولیان امر و افراد خلاق در این حوزه با تهیه وب سایت، بروشور و مجموعه های تبلیغی ظرفیت مساجد تاریخی را به مردم دنیا نشان دهند.

 

این استاد دانشگاه یادآورشد: اجرای برنامه، تهیه برنامه در مساجد و یا اتفاقات فرهنگی موجب گرایش علاقمندان به حوزه گردشگری دینی و همچنین سایر توریست های داخلی و خارجی خواهد شد.
منبع: شبستان
نظر شما