پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۶
کد خبر: ۱۰۷۵۱۷
|
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
برنامه‌ها و سریال‌های متنوع تلویزیون در روز‌های کرونایی نه تنها مخاطبان خود را از دست ندادند، بلکه بر تعداد آن‌ها افزودند.
تلاش رسانه ملی برای فعالیت در روز‌های کروناییبه گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر؛ وقتی روز‌های سخت کرونایی رسید، همه به قرنطینه رفتند و تنها تفریح هم شد، فیلم دیدن و چرخیدن در فضای مجازی. روز‌های سخت رسانه‌ها شروع شد. آن‌هایی که ادمین کانال در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بودند، کار سختی نداشتند. اما رسانه‌هایی پویا مثل رادیو و تلویزیون در سراسر دنیا برای تهیه گزارش، به ثمر نشاندن فعالیت‌های قبلی رسانه ای و تولید محتوا‌های نوین، با مشکلات فراوان مواجه شدند.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هم، مانند بسیاری از رسانه‌های بزرگ دنیا با چالش سخت کرونا مواجه شد. چالشی که ممکن بود تا به گل نشستن بزرگترین رسانه‌های دنیا هم پیش برود. رسانه ملی اما، تلاش کرد با محدودیت‌های جدید به وجود آمده مبارزه کند و بهترین برنامه‌ها را تقدیم مردم ایران و تمام فارسی زبانان دنیا کند. سریال‌هایی که قرار بود از شبکه‌های مختلف سیما پخش شوند، طبق روال به روی آنتن رفتند و برنامه‌هایی که پیش از شیوع کرونا با حضور مردم ضبط می‌شدند، با تغییراتی ادامه پیدا کردند.

در خرداد ۹۹ شبکه نسیم عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه صدا و سیما را به خود اختصاص داد. این شبکه با میانگین مخاطب ۳۲٫۵ درصدی سه برنامه «دورهمی»، تکرار «خندوانه» و «کودک شو» توانست عنوان شبکه برتر خرداد را از آن خود کند.

البته در تابستان ۹۹ شبکه سه سیما مجدد گوی رقابت را از شبکه نسیم ربود و با ۵۱٫۸ درصد مخاطب در رتبه اول شبکه‌ها قرار گرفت. بعد از آن شبکه یک سیما با ۴۹٫۱ درصد، شبکه خبر معاونت سیاسی با ۴۵٫۲ درصد و شبکه آی‌فیلم معاونت برون‌مرزی با ۴۳٫۱ درصد در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار گرفتند.


یکی از برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون «دورهمی» بود؛ برنامه‌ای که با اجرای مهران مدیری آخر هفته‌ها از شبکه نسیم به روی آنتن تلویزیون می‌رود. با وجود اینکه یکی از اِلمان‌های «دورهمی» حضور مردم در برنامه بود، با شیوع ویروس کرونا ابتدا این برنامه بدون حضور تماشاگران و سپس با رعایت فاصله اجتماعی ضبط شد و پخش آن ادامه پیدا کرد. ضمن اینکه خود ویروس کرونا نیز به یکی از سوژه‌های طنز «دورهمی» تبدیل شد.

در کنار برنامه‌های متنوع شبکه نسیم از جمله «دورهمی»، شبکه سه نیز مخاطبان فراوانی را معطوف به قاب جادویی کرده است. طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها که بازه زمانی خرداد ماه را تحت پوشش خود دارد، «عصر جدید ۲» با جذب ۵۲٫۳ درصد بیننده پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه ملی بوده است. این برنامه با اجرای احسان علیخانی، ابتدای هر هفته مهمان خانه‌های مردم است.

البته باید سریال‌ها را هم به فهرست بخش‌های پربیننده تلویزیون اضافه کرد؛ سریال «دخترم نرگس» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود با ۲۶٫۵ درصد، پربیننده‌ترین سریال سیما در نیمه دوم تیرماه بوده است. سریال «آخر خط» با ۱۸٫۹ درصد در رتبه دوم پربیننده‌ترین سریال‌ها قرار دارد؛ این سریال از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. سریال‌های «شاهرگ» شبکه دو سیما و «افسانه هزارپایان» شبکه نسیم نیز با ۸٫۲ درصد و ۵٫۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سریال‌های ماه رمضانی مانند «زیرخاکی» و سریال‌هایی چون «نون خ» هم از محصولات پرطرفدار صدا و سیما در زمان پخششان بودند.

به نظر می‌رسد، نه تنها کرونا مانع تولید برنامه‌های تلویزیونی نشده است، بلکه انگیزه دو چندان به برنامه سازان و تهیه کنندگان فیلم و سریال داده است که این روز‌های نسبتاً تلخ را به کام مردم شیرین کنند.
نظر شما