پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۵
کد خبر: ۱۰۷۵۶۶
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به کمبود یا گرانی مواد اولیه تولید ماسک، علت گران شدن ماسک در داروخانه‌ها را توضیح داد.
دکتر محمدرضا دری با اشاره به برخی اخبار مبنی بر گران فروشی ماسک در داروخانه ها، گفت: این جمله از اساس اشتباه است. زیرا اصولا محوریت داروخانه  محل عرضه اقلامی است که تولیدکنندگان، تولید کرده و در داروخانه ها توزیع می کنند. بر این اساس اگر ارزش ریالی یک جنس ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند، نمی توان گفت که فروشنده آن جنس گرانفروشی می کند. بحث ماسک هم مانند سایر کالاهاست.

وی افزود: اصولا در اقتصاد وقتی رابطه عرضه با تولید بهم می خورد، در این میان عده ای می توانند یک کالا را دچار چالش کنند و این همان مطلبی است که درباره ماسک اتفاق افتاده است. در فصل دوم مبارزه با کرونا که اخیرا آغاز شده، ستاد مبارزه با کرونا، برای ادامه حیات اقتصادی مردم پروتکل های خاصی را ارائه کرد. در مرحله اول مبارزه با کرونا بحث تعطیلی ها مطرح شد، اما در فصل دوم متوجه شدند که اگر تعطیلی ها تداوم یابد، حیات اقتصادی مملکت دچار چالش می شود. بنابراین پروتکل ها تغییر کرد و به سمت اقدامات پیشگیرانه حرکت شد که یکی از این اقدامات اجباری شدن استفاده از ماسک بود که اقدام بسیار خوبی است؛ چراکه در صورت استفاده از ماسک درصد زیادی از سرایت ها کاهش می یابد.

دری ادامه داد: در عین حال معنای این دستور و پروتکل این نبود که تولید ما متناسب با نیازمان است. باید توجه کرد که اگر درصدی از مردم را که در مناطق سفید قرار دارند، از جمعیت ۸۰ میلیونی کشور خارج کنیم، حداقل نیمی از جمعیت نیاز دارند که برای پیشگیری از آلودگی به کرونا، از ماسک استفاده کنند. این در حالیست که متاسفانه تولید ماسک کفاف این میزان را نمی دهد.

دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در ماه های گذشته با توجه به اینکه نیاز کشور به این حد نرسیده بود و پروتکل استفاده ازماسک برای همه افراد وجود نداشت و  اعلام می شد که فقط در بیمارستان ها و مراکز درمانی از ماسک استفاده شود، نیاز کشور مرتفع می شد، اما اکنون چالش اصلی ما در قضیه ماسک این است که تولیدکنندگان ما از مواد اولیه کافی برای تولید برخوردار نیستند یا اینکه باید مواد اولیه تولید ماسک را بر اساس تغییرات نرخ ارز و از بازاری بسیار پرنوسان، تهیه کنند.

دری همچنین گفت: یکی از مواد اولیه تولید ماسک شامل پارچه ماسک است که کارخانجاتی که برای تولید این پارچه وجود دارند، کفاف مصرف را برای تولیدکنندگان ماسک نمی دهند و اکنون پارچه را به صورت سهمیه ای به تولیدکنندگان عرضه می کنند. یکی دیگر از مواد اولیه تولید ماسک، کش و تیغه فولادی است که در حال حاضر هر سه این مواد دچار مشکل بوده و قیمت عرضه و خریدی که تولیدکننده ماسک‌ از بازار می خرد، با قیمتی که به تولیدکننده جهت عرضه ماسک ارائه می دهند،   همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد: در واقع این وضعیت، تولید کننده ماسک را به گونه ای از ادامه تولید دلسرد کرده است. بنابراین متاسفانه قیمت تمام شده تولید ماسک بیش از قیمت مصوب آن است. از طرفی هم دائما در جراید و رسانه ها اعلام می شود که ماسک با قیمت ۱۵۰۰ تومان در داروخانه ها موجود است. در حالیکه مسوولان ذیربط اگر برای یک داروخانه بخش خصوصی فاکتوری زده اند که در آن درج شده که ماسک را تحویل داده اند و داروخانه باید آن را با قیمت عرضه ۱۵۰۰ تومان بفروشد و آن داروخانه از این قیمت تخطی کرده باشد، آن را نشان دهند. آن زمان اگر داروخانه تخطی کرده باشد، می توان نام گرانفروشی بر آن گذاشت. در حالیکه صراحتا اعلام می کنم که در هیچ داروخانه ای، هیچ ماسکی با قیمت تمام شده ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ تومان عرضه نشده، بلکه با قیمت های بیش از این عرضه شده است.

دبیر انجمن داروسازان تهران اعلام کرد: انجمن داروسازان تهران راسا با همکاری بسیج اصناف کشور و با کمک دکتر حسن پور اشک ذری، موفق شد که در اواخر اردیبهشت ماه ماسک هایی را که به صورت نیمه صنعتی از سوی اصناف کشور تولید شده بود، با قیمت نازل تری که بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان است، با نظارت خود انجمن در برخی داروخانه ها به صورت کم توزیع کند تا بتوانیم‌ قیمت های موجود در بازار را بشکنیم. متاسفانه در حال حاضر به واسطه نبود مواد اولیه کافی برای کارگاه های نیمه صنعتی و گران شدن مواد اولیه، این موضوع هم دارد از بین می رود و دیگر به ما هم ماسکی برای توزیع در داروخانه ها نمی دهند و به گونه ای که جلو این آب باریکه هم گرفته شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین مواد اولیه کافی باید به دست کارگاه های نیمه صنعتی تولید کننده ماسک برسد و با قیمت مناسب هم باید این مواد را دریافت کنند. برخی از این کارگاه ها اعلام می کنند که دیگر واقعا تولید ماسک برایمان نمی صرفد و نمی توانیم ادامه حیات دهیم. به هر حال چالش های ارزی هم وجود دارد و مواد اولیه به شدت گران شده است. بنابراین وقتی تولیدکننده نمی تواند ماسک را به قیمت ارائه دهد، باید قیمتش را افزایش دهد و یا اینکه در شرکتش را ببندد و سپس در اختیار داروخانه ها قرار دهد.

دبیر انجمن داروسازان تهران افزود: البته انجمن دیگر زیر بار این توزیع نرفت. اما اگر می بینید که امروز داروخانه ای ماسک را با قیمت ۲۰۰۰ یا ۲۵۰۰ تومان می فروشد، تقصیر داروخانه نیست. داروخانه ماسک را گران تر می خرد و با سود ۱۰ تا ۱۵ درصد مجاز، ماسک را عرضه می کند.

دری تاکید کرد:  در حال حاضر برخی توزیع کنندگان به دلیل آشوب بازار فاکتور رسمی صادر نمی کنند و اقلام را بدون فاکتور به داروخانه ها می فروشند. البته تاکید می کنم که به نظر من داروخانه ها به هیچ وجه حق ندارند که حتی به بهانه خدمت رسانی به بیمار، بدون فاکتور رسمی ماسک را خریداری و عرضه کنند. زیرا در این صورت مشمول تعزیر قرار می گیرند.

دبیر انجمن داروسازان تهران گفت: در عین‌حال ما برای توزیع ماسک پیگیر هستیم، اما فرایند ما، فرایند نظارتی بر سیستم توزیع بوده‌ است. متاسفانه در ابتدای بحبوحه کرونا دستورالعملی از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ شد که فروش ماسک در داروخانه ها ممنوع شد. حال آنکه بهترین جایگاه فروش کالاهای سلامت محور داروخانه است. متاسفانه با این اقدام جایگاه عرضه را به سمت بقالی، سوپر مارکت و کنار خیابان بردند. در آن زمان ماسک هایی فروخته شد که عمدتا غیراستاندارد بودند.
منبع: ایسنا
نظر شما