جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
بسته پیشنهادی این هفته برای علاقمندان به کتاب و کتاب خوانی شامل چهار داستان برای گذراندن آخر هفته است.

آخر هفته با کتاببه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ هنر ؛ کتاب یک عاشقانه آرام به نویسندگی نادر ابراهیمی که توسط نشر روز بهان منتشر شده است.

 این کتاب که داستانی از قبل از انقلاب سال ۵۷ در ایران جریان دارد را بیان می کند.  گیله‌مرد معلمی که فعالیت‌های سیاسی هم دارد در یکی از سفر‌های خود با همسرش عسل که آذری هست آشنا میشود و ازدواج می‌کند.

در جریان داستان، مشکل‌ها و چالش‌های فراوانی مانند تبعید شدن گیله مرد، آزار سربازان حکومتی، مشکلات مالی و غیره بر سر راه این زوج ظاهر می‌شوند. ولی آن‌ دو با کمک هم و هم‌دلی مردمی که دوستشان می‌دارند از پس همه مشکلات بر می آیند. چیزی که داستان را قشنگ می‌کند این است که این زوج با وجود همه مشکلات زندگی، در کنار هم خوشبخت هستند  و هر روز عشقشان به هم را به گونه‌ای متفاوت ابراز می‌کنند و تصمیم گرفتند که این عشق هیچ‌وقت دچار روزمرگی نشود.

برش کوتاهی از کتاب

زندگي را با چيزهاي بسيار ساده،پر بايد كرد. ساده ها سطحي نيستند.

خريد چند سيب ترش مي تواند به عمق فلسفه ملاصدرا باشد. مشكل ما اين نيست كه براي شيرين كردن زندگي،معجزه نمي كنيم،مشكل ما اين است كه همان قدر كه ويران مي كنيم،نمي سازيم، همان قدر كه كهنه مي كنيم،تازگي نمي بخشيم،همان قدر كه دور مي شويم،باز نمي گرديم،همان قدر كه آلوده مي كنيم،پاك نمي كنيم،همان قدر كه تعهدات و پيمان هاي نخستين خود را فراموش مي كنيم،آن ها را به ياد نمي آوريم،همان قدر كه از رونق مي اندازيم،رونق نمي بخشيم. مشكل اين است كه از همه روياهاي خوش آغاز دور مي شويم و اين دور شدن به معناي قبول سلطه ي بي رحمانه ي زمان است.

دومین کتاب رمان «دوران کوران» نوشته سیدحسام‌الدین رایگانی توسط انتشارات کتابستان معرفت منتشر شد.

«دوران کوران»رمانی ا‌ست عاشقانه و اجتماعی در بستر روزگار کرونایی. در طول مطالعه کتاب، به روایت‌هایی حقیقی از کادر درمان و فضای بیمارستان‌ها برمی‌خوریم که با تخیل تلفیق شده‌اند تا یک ملودرام کم‌نظیر رقم بخورد.

برشی از کتاب

با سرعت به ‌سمتِ سردر بیمارستان حرکت می‌کنم. تا برسم، چند بار لیز می‌خورم ولی تعادلم را حفظ می‌کنم. زیر سقفِ سر در قرار می‌گیرم و نگاهی به‌ دور و برم می‌اندازم. دانه‌های برف، به واسطه‌ نور چراغ‌گردان آمبولانس‌ها، گاهی قرمز‌اند و گاهی سفید. همه‌ ماسک به صورتشان زده‌اند و دستکش پوشیده‌اند جز من. از صحبت‌های نگهبان و راننده آمبولانس متوجه می‌شوم که پذیرش آمبولانس‌ها هماهنگ نشده ‌است. کسی از پشت سرم صدا می‌زند:

معرفی کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان

سومین کتاب مجموعه کتاب‌های تاریخ ادبیات کودکان ایران ویژه نوجوانان نویسنده  محمدهادی محمدی، زهره قایینی از سوی نشر چیستا منتشر شده است.

 تاریخ ادبیات كودكان ایران مجموعه ای است كه شما در آن می توانید: با تاریخ كهن سرزمین ایران آشنا شوید. سیر فرهنگ این سرزمین را بشناسید. به دیدار كودكان ایرانی تا كهن ترین روزگاران بروید. مهمتر از همه با ادبیات كودكان ایران از روزگار باستان تا روزگار معاصر آشنا شوید.

 در این مجموعه متن اصلی به همراه سندهای برگزیده آورده شده است تا شما بهتر با تاریخ و ادبیات ایران آشنا کنید. شما به تاریخ ادبیات كودكان ایران نیاز دارید: اگر استاد و آموزگار هستید به كار آموختن شما می آید و شما را با روند آموزش و پرورش نو و پیشروان آن در ایران آشنا می كند. اگر دانشجو هستید، به بسیاری از پرسش های شما در زمینه تاریخ ادبیات و آموزش و پرورش كودكان و زنان در پایه های گوناگون، پاسخ می دهد. اگر نویسنده، روزنامه نگار یا كتابدار هستید شما را با تاریخ و فرهنگ ایران آشنا می كند و نخستین روزنامه نگاران و نشریات كودكان را به شما می شناساند. اگر دانش آموز هستید، این كتاب شما را در كار های پژوهشی یاری می دهد و با گنجینه ادبیات شفاهی آشنا می كند.

تاریخ ادبیات كودكان ایران مجموعه ای ۱۰ جلدی است كه نگارش آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد. برای درک جایگاه  آموزش و پرورش، فرهنگ کودکی و ادبیات کودکان ایران مطالعه مجموعه کتاب های تاریخ ادبیات کودکان به ویژه سه جلد پایانی یک امر ضروری است.

 

کتاب«یک آدم نقاشی کن!»، نویسنده  فریبا کلهر که از سوی نشر کانون پرورشی فکری منتشر شده است.

کتاب «یک آدم نقاشی کن!»، این کتاب داستان عمو نقاش و دختر کوچکی به نام صبا است که گفت‌وگوهای آن‌ها شکل دهنده‌ی بدنه‌ی اصلی داستان است. عمو نقاش قرار است برای صبا یک آدم بکشد اما به جای آن یک موش می‌کشد، از همین‌ جای داستان چالش‌های صبا با تعریف انسان و ماهیت و هویت او آغاز می‌شود.

قهرمان اصلی داستان در ادامه خواستار تغییر در نقاشی است، اما مرد نقاش باز هم برای او موش می‌کشد، موش‌هایی که رفتارهای انسانی دارند اما در نهایت در نگاه صبا نمی‌توانند شبیه انسان‌ها باشند. در ادامه مرد نقاش و صبا درباره‌ی این ویژگی‌ها صحبت می‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «عمو نقاش موش دیگری کشید. موشی که در لانه‌اش یخچال بزرگی داشت که درش باز بود. عمو نقاش گفت: «این موش چیزهای دیگری هم می‌خورد. ببین یخچالش پر از سوسیس و هندوانه و نوشابه‌ی گازدار است.» صبا گفت: اما باز هم او یک موش است و با آدم فرق دارد. برایم یک آدم نقاشی بکش

این کشمکش‌ها و گفت‌وگوها مخاطب را به سوی سوال‌هایی مفهومی درباره‌ی خود سوق می‌دهد، اما نویسنده هوشمندانه عمل می‌کند و برای داستان، پایان‌بندی متفاوتی در نظر گرفته است. مخاطبان بالای ۱۱ سال قرار است در پایان با چالش جدیدی روبرو شوند و با بستن کتاب به سراغ یافتن پاسخ سوال‌های‌شان بروند.

 

 

 

مطالب مرتبط
نظر شما