جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۰
کد خبر: ۱۰۷۶۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
داور مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌‌آهن» با اشاره به تاثیرگذاری این رویداد در جامعه و تجدید دوباره آرمان‌های دوران دفاع مقدس گفت: اجرای این رویداد، تجلیل و تشکر از زحمات و خون‌هایی است که ریخته شده و وظیفه شرعی و انسانی هر آدمی است که باید به آن توجه کرد.
هنر انقلاب و دفاع مقدس بالنده است/ تجلیل از شهدا با طراحی بنای یادبود
شاهین حیدری، رئیس پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و از اعضای هیات داوران مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» درباره تاثیر برگزاری این رویداد در جامعه و رویدادهای مشابه آن گفت: در این خصوص بهتر است که از اسم مسابقه شروع کنم که شهدا و ایثارگران راه‌آهن هستند، در واقع این رویداد، پاسداشتی برای ایثارگران و شهدای راه‌آهن است که در این راه جان خود را فدا کردند، مجروح شدند و یا خدمات خاص خود را در این راه انجام دادند.  
وی افزود: هیچ‌کدام از ما فراموش نمی‌کنیم که چه مسئولیتی بر دوش همکاران راه‌آهن جمهوری‌اسلامی ایران در دوران دفاع‌مقدس و طول جنگ بود. این ایثارگران در دو بعد فعالیت‌هایشان را انجام می‌دادند، آن‌هایی که به‌طور مستقیم وارد جبهه شدند و آن‌هایی که به‌طور غیر مستقیم به جبهه و جنگ کمک می‌کردند و ما به‌دنبال این هستیم که بتوانیم ذره‌ای از زحمات کوه‌مانند آن‌ها را تجلیل کنیم و بگوییم که همیشه ایام به‌یاد آن‌ها هستیم و خواهیم بود.
داور مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» با اشاره به تاثیرگذاری این رویداد در جامعه و تجدید دوباره آرمان‌های دوران دفاع مقدس بیان کرد: با اجرای این رویداد به دو محور خواهیم پرداخت، مورد اول که بسیار بااهمیت نیز هست، تجلیل و تشکر از زحمات و خون‌هایی است که ریخته‌شده‌است که وظیفه شرعی و انسانی هر آدمی است و باید به آن توجه کرد، مورد دوم نیز، تذکر به مردم جامعه است که اگر موقعیت امروز ما در صحنه جهانی، علمی به‌خوبی ظاهر شده‌ایم، مدیون آدم‌هایی هستیم که خون خود را در راه نظام اسلامی، وطن و مردم فدا کردند تا بتوانیم در این جامعه به‌راحتی زندگی کنیم.  
حیدری ادامه داد: این تذکر باید مداوم باشد و قرآن نیز بر این دو محور تاکید می‌کند تا محورهایی را که بقای جامعه را مدیون آن هستیم، فراموش نکنیم.
این داور درباره چشم‌انداز خود نسبت به مشارکت هنرمندان در این رویداد فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هنرمدان کشور چه در دوران انقلاب و جنگ و چه پس از آن، خوش درخشیدند و این تعداد غیرقابل شمارش است، چه آن‌هایی که به‌نوعی در کار هنری مشارکت دارند، خودشان را موظف می‌دادند که شعارهای انقلاب، توصیه‌ها و ... را در کارهای فرهنگی و هنری عرضه کنند و خداراشکر که هنر انقلاب و دفاع مقدس، ما یک هنر بالنده است.
وی افزود: این رویداد نیز، قطعا با مشارکت گسترده هنرمندان مواجه خواهد شد، البته اگر ویروس کرونا، حاشیه‌سازی نکند، قطعا هنرمندان مشارکت بیش از پیش در این حوزه خواهند داشت و خودشان همیشه به این مسائل و محورها توجه می‌کنند و خواستار کار هنری در این زمینه هستند. کار هنری، یک زبان گویا و مانا است و باید در خدمت مسائل سیاسی، عقیدتی و مذهبی قرار بگیرد.
حیدری در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم اینکه هنرمندان در این حوزه با تمام وجود فعالیت کردند، آثار بدیعی خلق کردند و در سطح جهانی شناخته شده‌ هستند؛ اما باید گفت که تا رسیدن به نتیجه ایده‌آل راه طولانی است چراکه میزان کاری که انجام شده و شهدا، ایثارگران و مفقودالاثرهایی که داشتیم، باید سالیان سال کار کرد تا گوشه‌ای از کارهایشان را نشان بدهیم.
داور مسابقه «طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه ناکافی است، گفت: اگر بقای یک سیستم و مملکت به انجام همین امور است و باید در بخش فرهنگی بنیه خود را بیش از پیش قوی کنیم؛ چراکه اگر جامعه در بعد فرهنگی قوی باشد، در سایر بخش‌ها نیز مشکلات خود را حل خواهد کرد. در نتیجه، علی‌رغم اینکه کار هنرمندان را در طول این ۴۱ سال ستایش می‌کنم، اما همچنان باید بیشتر در این حوزه کار کنیم.
وی با اشاره به ملاک داوری آثار مسابقه خاطرنشان کرد: محور داوری آثار، طبیعتا روح معنایی کار است، چراکه هنرمندی که روح قضیه و این محور را درک کرده‌باشد، اثری خوب خلق کرده‌است.
به گزارش فارس، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند که هنرمندان  فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند. اطلاعات بیشتر در نشانی isargaran.rai.ir موجود است.
نظر شما