شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۱۴
کد خبر: ۱۰۷۸۶۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر مهم‌ترین و جدی‌ترین راهکار پیشگیری از اعتیاد را اصلاح رویکردهای کلان کشور دانست و گفت: نهاد خانواده و مراکز آموزشی باید در حوزه پیشگیری به صورت استراتژیک هدف‌گیری شوند و برای این امر نیاز است چهار کار بزرگ فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی، توجه به ورزش و توسعه صنعت اوقات فراغت انجام شود.
جدی‌ترین راهکار پیشگیری از اعتیاد؛ اصلاح رویکردهای کلان کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، علی هاشمی درباره «راهکارهای پیشگیری از مواد مخدر میان جوانان و نوجوانان» بیان کرد: از اعتیاد در سطح جهانی به عنوان یکی از چهار بحران بزرگ یاد می‌شود. اعتیاد و مواد مخدر بسیار خطرناکتر از بمب هسته‌ای است زیرا هر روز در حال انفجار است. اعتیاد معلول کمبود و نیازهای اساسی است و باید تحولات بزرگی در اولویت‌های کشور ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی که از نرخ اعتیاد داده شده عدد ۵.۵ درصد است، گفت: پیشگیری باید به عنوان رویکرد ملی در همه حوزه‌ها انجام شود؛ مهم‌ترین و جدی‌ترین راهکار برای پیشگیری از اعتیاد اصلاح کل رویکردهای کلان کشور است، به طوریکه حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع را به سمت کارهای پیشگیرانه حرکت دهیم.

به گفته هاشمی، در حوزه اعتیاد برای کارهای پیشگیرانه باید تحولات اساسی و رویکردی و گفتمانی در مبانی نظری کشور داشت که البته این موضوع به سیاستگذاران و رهبران جامعه و سازمان‌ها برمی‌گردد.

دبیر کل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر موضوع پیشگیری از اعتیاد را به شیوع ویروس کرونا و تاثیر اقدامات پیشگیرانه در کاهش خسارات تشبیه کرد و افزود: زحمت و جهادی که پرسنل درمانی و بهداشتی در موضوع کرونا دارند حقیقتا اگر بیشتر از جهاد با دشمن نباشد کمتر نیست، اما اگر ما در شروع می‌توانستیم به خوبی تشخیص دهیم که این ویروس چه زمانی و از کجا وارد شده است یقینا اکنون با این حجم سنگین خسارت مادی و معنوی مواجه نمی‌شدیم.

وی با تاکید به اینکه پیشگیری دارای دو اولویت بنیادین است، تصریح کرد: نهاد خانواده و مراکز آموزشی باید در حوزه پیشگیری، هدفگیری استراتژیک شوند و برای هر دو هدف نیاز است چهار کار بزرگ فرهنگ‌سازی، آموزش، توجه به ورزش و اوقات فراغت انجام شود؛ ما در صنعت اوقات فراغت عقب افتاده‌ایم، در دنیا به طور مداوم این صنعت به روز می‌شود. سبک زندگی با نشاط در جامعه هم هدف این صنعت است و در کشور نیز ظرفیت بزرگی داریم.

هاشمی با اشاره به آمارهای میلیونی استفاده از گوشی‌های تلفن همراه تصریح کرد: این موضوع را می‌توان به دو صورت نگاه کرد؛ اینکه آن را تهدید بدانیم و یا به صورت فرصت به آن نگاه کنیم، این بهترین فرصت است که از شبکه مجازی و میلیونها تلفن هوشمند برای فرهنگ سازی و آگاه بخشی بهره گیریم، لذا باید با روش‌های نوین، جدید و با استفاده از برنامه‌های جذاب در زمینه پیشگیری، فعالیت‌ها را توسعه بخشیم.

دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: زمانی که دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بودم، با وجود آن که تعداد دستگاه‌ها زیاد و میزان بودجه این حوزه کم بود، اما ۱۰ درصد بودجه سالانه را در اختیار سازمان تربیت بدنی که در آن دوران دکتر مهرعلیزاده ریاست آن را بر عهده داشتند قرار می‌دادم، زیرا معتقدم که با هر امکان ورزشی که در اختیار یک جوان قرار دهیم، ۱۰ها برابر از خسارت‌های ناشی از اعتیاد و آسیبهای اجتماعی جلوگیری می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از کشورهای توسعه یافته ۵۰ درصد معضل اعتیاد توسط نهادهای ورزشی مدیریت و کنترل می‌شود، افزود: اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حوزه اعتیاد با استفاده از روش مدیریت کاهش آسیب در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه بودجه‌ریزی نیز باید اصلاحاتی انجام شود، تاکید کرد: براساس آمار چهار سال گذشته نیم دلار سرانه برای پیشگیری خرج می‌کنیم در حالی که در دنیا ۲۵-۲۴ دلار برای پیشگیری هزینه می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۰ به طور جدی استراتژی و راهبرد کاهش تقاضا را با کمک اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر  دنبال کردیم، تصریح کرد: اکنون یکی از کارهای ستاد مبارزه مواد مخدر اجتماعی شدن بحث پیشگیری و کاهش تقاضا است. مسیر اجتماعی شدن باید با کمک تمامی سازمان‌ها و نهادهای مدنی دنبال شود، البته باید با دید توانمندسازی و صیانت پیش برویم. متاسفانه بعضی ها هنوز نگاهشان به نهادهای مدنی نگاه امنیتی است و این نگاه خودش باعث کاهش ضریب امنیتی در جامعه می‌شود.

دبیرکل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه درباره جلساتی که با حضور مسئولان مختلف و سران قوا نزد رهبر معظم انقلاب درباره موضوع اعتیاد  و آسیبها برگزار شد اشاره کرد و گفت: در این جلسات رهبر انقلاب به صورت جدی  اعتیاد و آسیبهای اجتمایی  را در کنار اقتصاد و تحول اقتصادی جز اولویت اول قرار دادند که نشان می‌دهد ایشان نگاه راهبردی دارند.
منبع: ایسنا
نظر شما