جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۰۷۹۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
پیوند عاطفه و اندیشه؛ ویژگی اشعار سازگار
تازه‌ترین سروده‌های غلامرضا سازگار، پیرغلام حسینی، در آستانه ماه محرم در اثری با عنوان «یک ماه خون گرفته ۱۴» منتشر می‌شود.
«یک ماه خون گرفته ۱۴» در آستانه انتشار
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر،تازه‌ترین سروده‌ها و مراثی غلامرضا سازگار، پیرغلام حسینی و از پیشکسوتان شعر آیینی، مطابق سنت چند ساله در آستانه ماه محرم در اثری با عنوان «یک ماه خون گرفته» منتشر می‌شود. این چهاردهمین جلد از مجموعه مراثی محرم این شاعر آیینی است که با این عنوان در دسترس علاقه‌مندان به شعر آیینی قرار می‌گیرد.

«یک ماه خون گرفته 14» شامل سروده‌های منتشر نشده سازگار درباره ایام مختلف در ماه‌های محرم و صفر است. سروده‌های سازگار در این مجموعه طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی هیئات مذهبی و مداحان مواجه شده است.

این مجلد از «یک ماه خون گرفته» در بردارنده مراثی و سروده‌هایی در رثای خاندان اهل بیت(ع) و وقایع پس از کربلا است. از جمله این موارد می‌توان به مصائب شام، حضرت رقیه(س)، ورود به مدینه، دفن ابدان مطهر در خاک کربلا، امام سجاد(ع) و ... اشاره کرد.

شعرهای آیینی سازگار از چند وجه حانز اهمیت است؛ نخست آنکه شاعر کوشیده تا ادب شاعری اهل بیت(ع) را رعایت کرده و پایبند به حقایق تاریخی باشد. از این منظر، شعر سازگار را می‌توان از جمله سروده‌هایی برشمرد که پایبند به احادیث و روایات معتبر تاریخی در خصوص اهل بیت(ع) و واقعه عاشورا است که با زبانی ساده اما تأثیرگذار به نظم درآمده است.

سلامت زبان از دیگر ویژگی‌ سروده‌های سازگار است. شعر او در عین سادگی و فارغ از پیچیدگی‌های لفظی، توانسته در سال‌های اخیر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.

دور بودن اشعار آیینی از ساحت اندیشه و نزدیک شدن به عاطفه از جمله آسیب‌های عمده در سال‌های اخیر در خلال سروده‌های آیینی به ویژه عاشورایی است که بارها کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند. اشعار سازگار از این جهت نمونه‌ای موفق از اشعار عاشورایی در سال‌های پس از انقلاب است که به گفته رهبر معظم انقلاب عرش و فرش را به هم گره می‌زند.

منبع: تسنیم
نظر شما