جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۰۸۰۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
نشست خبری برنامه «دوربرگردون» با حضور عبدالله روا؛مجری و تهیه‌کننده و سلیم ثنائی؛ تهیه‌کننده در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. این برنامه با معرفی نقاط حادثه خیز جاده‌ای سعی در کاهش تلفات دارد.
مردم نقاط حادثه خیز جاده‌ها را به برنامه دوربرگردون معرفی کنندبه گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست خبری برنامه «دوربرگردون» با حضور عبدالله روا؛ مجری و تهیه‌کننده و سلیم ثنائی؛ تهیه‌کننده در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. برنامه «دوربرگردون» با نگاهی طنز به مقوله رانندگی و فرهنگ روزهای ، پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از شبکه ۳ پخش می‌شود.

این برنامه در پی اصلاح نقاط حادثه‌خیز کشور است. عوامل تولید کننده این برنامه با مشارکت مخاطبان پیچ‌ها و تقاطع‌های پرتصادف نقاط کشور شناسایی می‌کند و با همراهی و کمک مردم، مسئولان و خیرین نسبت به اصلاح این نقاط اقدام می کنند. تا کنون 18 قسمت این برنامه روی آنتن رفته است.

عبدالله روا در ابتدای این نشست بیان کرد: شاید توضیح زیادی لازم نباشد و یا جسته گریخته چشمتان به این برنامه خورده باشد و فرق زیادی با دیگر برنامه‌هایی که از نظر استاندارد شرایط اولیه و تعدادی مخاطب را دارند ندارد جز یک نکته که آن را متمایز می کند و امروز به خاطرش جمع شدیم.

مجری برنامه  افزود: اولین تولید در یک برنامه مقوله فرهنگ‌سازی و تاثیر گذاشتن و انتظار کشیدن برای فرهنگ سازی و صحبت هایی که نتیجه بدهد است. علاوه بر این می‌توانیم یک نتیجه واقعی که ملموس باشد از این داستان بگیریم و برای این که کشته‌ها را کم کنیم لازم نیست فقط روی فرهنگ مردم کار کنیم و باید یک کار عملی هم انجام دهیم. چه می شود که افراد کشته می شوند؟

روا ادامه داد: در بررسی‌ها به این رسیدیم که حل مشکل بسیاری از این نقاط نیاز به هزینه زیادی ندارد و می‌شود بسیاری از این نقاط را امن کرد. بنابراین سعی کردیم در این جهت عمل کنیم. از مردم می‌خواهیم که این نقاط خطرآفرین را به ما معرفی کنند تا بتوانیم در کنار اطلاع‌رسانی مشکل را نیز تا حد امکان حل کنیم.

سلیم ثنائی تهیه‌کننده برنامه در ادامه این نشست بیان کرد: هدف ابتدایی ما در این برنامه این بود که کاری کنیم یک نفر در جاده‌ها کمتر کشته شوند.  بحث جاده‌ها یک دغدغه ملی است.

ثنائی اضافه کرد: تعدادی از نقاطی را با کمک مردم شناسایی کردیم و چیزی که ثبت کردیم حدودا 1585 نقطه در کشور بود که 500 نقطه از این نقاط در حالت قرمز قرار داشتند که هر ماه در هر کدام از این نقاط بیش از پنج کشته می‌دادیم. به همین خاطر تعدادی از این نقاط را که داشتند با کمک شبکه سه سیما و گروه برنامه انتخاب کردیم و به سراغشان رفتیم و گروه مستندساز درباره آنها مطلب تهیه کرد و مشکلاتی که داشتند با مردم صحبت کرد.

وی همچنین بیان کرد: اساس آمار رسمی ۱۵۸۵ تابلوی قبل و بعد نقاط خطرآفرین و حادثه ساز با همکاری سازمان راهداری و جاده سازی نصب شده است تا مردم متوجه شوند یک نقطه حادثه خیز است.

ثنائی افزود: این که 65% از حادثه‌های کشور در سه سال اخیر در همین 1585 نقطه داشتیم و اگر این نقاط را ایمن سازی کنیم و کاری کنیم که در آن کمتر حادثه ایجاد شود و کمتر کشته دهیم می توانیم سهم بسیاری از تصادفات کشور را کاهش دهیم. 

روا در ادامه افزود: بسیاری از نقاط خطرآفرینی که در شهرهای مختلف باقی مانده به خاطر عدم هماهنگی برخی مسئولان محلی با یکدیگر است که موجب کشته شدن بسیاری از هم‌وطنان می‌شود. همچنین برخی مسئولان نیز بیشتر راغب هستند که برای رفع مشکلات قسمت‌هایی پیش‌قدم شوند که برایشان تبلور رسانه‌ای بیشتری دارد که اتفاق خوبی نیست.

وی همچنین درباره خلاقیت‌های استفاده شده در این برنامه به نسبت برنامه‌های گذشته اظهار داشت: کارهای مختلفی برای تاثیرگذاری بیشتر در این برنامه انجام شده که نگاه طنز یکی از مهم‌ترین آنهاست که در آن بی‌تجربه هم نبودیم. علاوه بر این باتوجه به اینکه همچون برنامه‌های دیگر هزینه اضافه‌ای در فضای مجازی انجام ندادیم، بازخوردهای خوبی از مردم داشتیم.

روا ادامه داد: زمانی می‌توانیم کاری را به صورت عملی انجام دهیم که بگوییم گامی برداشتیم. خیلی از برنامه‌های تلویزیونی موضوع اطلاع‌رسانی را دارند و ما از این جنبه خلاقیت نشان دادیم  و این گام بسیار ارزشمندی است.  رسانه این قدرت را داشت که بتواند اینها را با همدیگر همراه کند. برای این که دیده شویم به کمک مردم نیاز داریم.

این مجری تلویزیون درباره حواشی اسم برنامه گفت: هرجا که بشود از عادت‌هایی برگشت، اسم آن دوربرگردان است. ممکن است یک فرد برج بد بسازد، ولی نمی‌توان برج را زیر سوال برد. هر جا که بتوان از عادت‌های بد برگشت اسم آن دوربرگردان است و به همین دلیل این اسم را برای برنامه انتخاب کردیم. روا اضافه کرد تا کنون هشت نقطه حادثه خیز همچون قوس‌عشایر،فاریاب،تقاطع روستای سه چاه فاریاب،پیچ کلکسورک فاریاب و منطقه زیارت را اصلاح کرده ایم.

در بخش دیگری از نشست مستندی از درست شدن یکی از نقاط حادثه‌خیز که سالی ۱۴ کشته می‌داده است نشان داده شد که بعد از پرداختن به آن در برنامه دوربرگردان درست شده است.

روا در پایان از همه مردم خواست تا اگر نقاط حادثه‌خیزی را می‌شناسند به برنامه از طریق صفحه اینستاگرام برنامه dorbargardoon.tv معرفی کنند .
 



نظر شما