پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۹
کد خبر: ۱۰۸۱۱۰
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
مدیر اسبق دفتر بازرسی سازمان محیط زیست درباره اظهارات اخیر عیسی کلانتری درخصوص دلایل آلودگی هوا توضیح داد.
پسماندسوزی، عاملی موثر در آلودگی هوا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر ،سید احمد نبوی مدیر اسبق دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست، در واکنش به اظهارات اخیر کلانتری که عملکرد مردم را عامل ۸۰ درصد از آلودگی هوا دانست، گفت: این‌ها دارند فرافکنی می‌کنند. چون آلودگی هوا مسئولانی دارد که باید به دستگاه قضا معرفی شوند، به همین دلیل صورت مسأله را پاک کرده و به جای معرفی مسئولان ناکارآمد، فرافکنی کرده و مردم را مقصر آلودگی هوا معرفی می‌کنند. این یک فرافکنی نابخشودنی است که ملت ایران در جایگاه پاسخگویی به کلانتری قرار گیرند.

وی ادامه داد: آلودگی هوا دلایل متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها پسماندسوزی کارخانه‌های اطرف تهران و کلانشهرهاست. در کشور، سالانه حدود ۵ میلیون تن پسماند ویژه، صنعتی و خطرناک تولید می‌شود که باید به شرکت‌هایی متخصص که کارشان امحا، خنثی‌سازی و جمع‌آوری این نوع پسماندهاست و مجوز دارند سپرده شود. شرکت‌هایی که تعدادشان معدود است و باید این پسماند‌ها را از تولیدکننده تحویل بگیرند و در شرایط خاص به روش اصولی خنثی‌سازی کنند. این تولیدکننده‌ها می‌توانند وزارت صنایع و کارخانجات، یا وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها و یا وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان سموم و یا وزارت نفت و پالایشگاه‌ها که لجن‌های نفتی تولید می‌کنند، باشند.

نبوی با ابراز تأسف از اینکه تولیدکنندگان پسماند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی پایش نمی‌شوند، گفت: زمانی که به شهر‌هایی که صنایع دارند نزدیک می‌شویم، یک ابر از آلودگی هوا مشاهده می‌کنیم که وارد شهر می‌شود و علت عمده آلودگی هواست، اما هیچکس به آن نمی‌پردازد و پسماندسوزی را به عنوان یک عامل اصلی در آلودگی هوا به حساب نمی‌آورد، چون مافیای ۵ میلیون تن پسماند اجازه نمی‌دهند. آن‌ها با سندسازی مدعی می‌شوند که پسماند را تحویل شرکت‌های پسماندسوز داده‌اند، اما نهایتا پسماند‌ها را آتش می‌زنند.

مدیر اسبق دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست بخش مهم دیگری از آلودگی هوا را مربوط به سوخت دانست و گفت: می‌گویند بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید کرده و جلوی خودرو‌های آلاینده را گرفته‌ایم، ادعایی که صحت ندارد.

نبوی گفت: آقای کلانتری یک هنری دارد: در جایگاه اپوزیسیون می‌نشیند و شکایت می‌کند. مدل کارش این طوری است. مردم را مقصر آلودگی هوا معرفی می‌کند، گویا انتظار دارد مردم از او معذرت‌خواهی هم بکنند. از فرسایس خاک، کم‌آبی، حفر چاه و خودکفایی انتقاد می‌کند، در حالی که این مردم هستند که باید این سوالات را از او بپرسند.

مدیر اسبق دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آقای کلانتری زمانی که وزیر کشاورزی بودند مجوز مرتع صادر می‌کردند و حالا که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هستند، برای بهره‌برداری از جنگل‌ها مجوز صادر می‌کنند. مجوز‌هایی که به جاری شدن سیل و فرسایش خاک منجر می‌شود. ایشان در زمان وزارت برای صدور مجوز حفر چاه به وزارت نیرو فشار می‌آورد تا در مورد کشت گندم به خودکفایی برسیم، اما حالا به خودکفایی انتقاد می‌کند. باید به ایشان گفت خود شما عامل مشکلاتی هستید که از آن‌ها گله دارید.

گفتنی است؛ عیسی کلانتری روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها عملکرد مردم را عامل ۸۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهر‌ها عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر‌ها مربوط به عملکرد مردم است. اگر مردم می‌خواهند هوای سالم داشته باشند، در فصول سرد سال در مصرف گاز صرفه جویی کنند و در نظر داشته باشند که هوای سالم از دو درجه گرم‌تر بودن دمای خانه مهمتر است. اظهاراتی که واکنش کاربران فضای مجازی را به همراه داشت.

نظر شما