جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۱۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
به همت سازمان فرهنگی هنری برگزار شد
نشست معرفی کتاب «دوران کوران» با موضوع کرونا سه‌شنبه ۱۴ مردادماه با حضور نویسنده کتاب و سرپرست مدیریت کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نشست معرفی کتاب «دوران کوران» با موضوع کرونا سه‌شنبه ۱۴ مردادماه با حضور سیدحسام‌الدین رایگانی نویسنده کتاب و عباس باباخانیان سرپرست مدیریت کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ستاد این سازمان برگزار شد.

سید حسام‌الدین رایگانی نویسنده کتاب در این نشست عنوان کرد: اوایل اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور، سراغ نوشتن رمانی با این موضوع رفتم و حس کردم باید وظیفه‌ام را در این حوزه انجام دهم. در روزهای اول شیوع، فضای مخوفی وجود داشت، همه نگران بودند و محدودیت‌ها نیز در حال افزایش بود.

وی افزود: از آنجا که خواهرم در بیمارستان مسیح دانشوری پزشک است و این بیمارستان به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز درمان کرونا معرفی شد، به این بیمارستان رفتم و از ابتدا که یک بیمار کرونایی وارد می‌شود تا پایان که ممکن است بهبود یابد یا فوت کند، از نزدیک مشاهده کردم. با پرستاران و پزشکان گفت‌وگوهای زیادی انجام دادم و ایده‌هایی به ذهنم رسید که در نهایت تبدیل به کتاب «دوران کوران» شد.

رایگانی اظهار کرد: شاید حدود ۸۰ درصد از کتاب بر اساس واقعیت است و مقدار کمی تخیل در آن وجود دارد. چند شخصیت خلق شده‌اند، اما بیشتر اتفاقات واقعاً رخ داده است. خوشبختانه استقبال خوبی از کتاب شده و در یک ماه به چاپ سوم رسیده است.

وی ادامه داد: در تحقیقاتم فقط محدود به بیمارستان مسیح دانشوری نبودم و به بیمارستان‌های بعثت و بقیه‌الله(عج) هم مراجعه کردم. به جز کادر درمان، مصاحبه‌هایی هم با خود بیماران کرونایی داشتم تا حال و هوای آنها را به طور دقیق ثبت کنم. روزهای اول، فضای بیمارستان‌ها بوی مرگ نمی‌داد و بیشتر بوی ترس می‌داد. این فضای ترس باعث می‌شد کسانی که حالشان زیاد بد نیست، بدتر شوند. سعی کردم کتاب را طوری بنویسم که شخصیت اصلی فضا را زنده و امیدبخش کند. البته تلخی‌ها و سختی‌های ماجرای کرونا نیز در داستان منعکس شده است.

نویسنده کتاب «دوران کوران» با اشاره به هدفش از نوشتن این کتاب گفت: هدف اصلی من بازتاب تلاش‌ها و سختی‌های کادر درمان بود و البته در کنار آن توصیف درونیات بیماران هم وجود دارد. به اعتقاد من هر کس در هر حوزه‌ای باید به افزایش آگاهی در زمینه کرونا کمک کند تا زودتر این بحران را پشت سر بگذاریم. امیدوارم این اتفاقات فرهنگی ادامه‌دار باشد و شاهد تولید آثار متنوعی درباره کرونا باشیم.

عباس باباخانیان سرپرست مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری نیز در این نشست عنوان کرد: انعکاس زحمات کادر درمان در شرایط کرونا اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که این افراد با نیت مخلصانه پای کار آمدند و تلاششان با رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس قابل مقایسه است. اینکه کتابی در این زمینه نوشته شده بسیار ارزشمند است و مطمئناً چنین کارهایی در ادبیات ما ماندگار می‌شود. امیدوارم در سازمان فرهنگی هنری بتوانیم در ترویج کتاب «دوران کوران» و سایر کتاب‌های اثرگذار قدمی برداریم.

نظر شما