پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۱۷
کد خبر: ۱۰۸۱۶۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا تلویحا برتمام فعالیت‌های موسیقیایی تاثیر منفی گذاشته از آماده بودن آلبوم «هفت میدان» خبر داد و گفت: این آلبوم آماده دریافت مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
سمیعی: آلبوم «هفت میدان» آماده اخذ مجوز وزارت ارشاد استبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی در اجرای برنامه‌ها بوده است از تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها و برپایی مجدد این کلاس‌ها توسط مدیریت وقت سازمان  تا موضوع  ارکستر شهر، و موسیقی پیامبر مهربانی که به دلیل بودجه در شکل اجرا با مشکلات جدی روبرو شد؛ همگی از جمله فعالیت های موسیقیایی این سازمان در سال های اخیر بوده است؛ با ورود حجت الاسلام امرودی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری به عنوان رییس این سازمان مدیریت موسیقی این سازمان با تغییراتی همراه شد تا روح تازه ای به فعالیت های موسیقیایی سازمان دمیده شود اما این تصمیم مدیریتی تحت تاثیر ویروس منحوس کرونا باعث شد تا نه تنها اقدامات این سازمان در این حوزه بلکه حتی حوزه موسیقیایی کشور تحت تاثیر قرار گیرد و اقدامات از فضای فیزیکی به به فضای مجازی سوق داده شود؛ با این بهانه و اینکه مدیریت موسیقی این سازمان چه برنامه و فعالیت هایی در دست اقدام دارد خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر گفتگویی اختصاصی با  امیرحسین سمیعی مدیر موسیقی این سازمان انجام داده است که با هم می خوانیم:  

یکی از مواردی که با ورود شما به سازمان فرهنگی هنری مطرح شد راه‌اندازی گروههای سرود بود در حال حاضر وضعیت گروه های  سرود موسیقی سازمان به چه صورت است؟

مدیریت موسیقی  سازمان، در دوره جدید،  رویکردی جدی و خاص بر فعالیت گروه های سرود، همخوانی و کر دارد. به همین خاطر با سرپرستان گروه‌های کر چند جلسه هماهنگی و هم اندیشی برگزار کرده ایم و نتایج خوبی هم بدست آورده ایم. فراخوان ثبت نام و عضوگیری علاقه مندان  نیز آماده شده که طی هفته جاری برای اطلاع رسانی عموم علاقه مندان ، رسانه ای هم خواهد شد.
در ابتدا ثبت نام با همکاری تمام مراکز سازمان ( فرهنگسراها و خانه های فرهنگ) انجام می شود و پس از ثبت نام، ضمن تعیین سطح ثبت نام شوندگان، تمرینات ابتدایی در همان مراکز آغاز خواهد شد.

با توجه به شرایط کرونایی چه آینده ای را در حوزه موسیقی  برای سازمن متبوع خود متصورید؟ در این شرایط و تعطیلی مراکز فرهنگی وضعیت آموزش موسیقی در سازمان فرهنگی هنری را چگونه ارزیابی می کنید و چه سیاستی را درحوزه آموزش مد نظر دارید ؟

متاسفانه شیوع بیماری کرونا تلویحا برتمام فعالیت های ما از جمله کلاس های موسیقی تاثیر منفی گذاشته است. البته بخشی از کلاس ها برای مدرسان و هنرجویانی که تمایل به آموزش آنلاین داشته اند و امکان آن را نیز دارند در حال برگزاری است. ولی این نوع آموزش خود مشکلاتی را نیز به همراه دارد. فعلا باید همین شیوه را در پیش بگیریم و ادامه دهیم تا زمانی که شرایط بهتری برقرار شود و امکان حضور مخاطبان در کلاس ها درس میسر شود.

شهریه کلاس‌های آموزش موسیقی سازمان و کیفیت آن را  برای هنرجویان در مقایسه با دیگر موسسات آموزش موسیقی را  چطور ارزیابی می کنید؟ 

شهریه های کلاس های موسیقی سازمان همواره از مراکز مشابه خصوصی پایین تر بوده است و در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی هر منطقه در شهر تهران این شهریه ها متغیر است به نحوی که تاحدود زیادی  شهریه ها برهمین اساس توسط مدیریت موسیقی هرمنطقه پیشنهاد  و تعیین می شود.
با توجه به ماموریت های  سازمان و امکاناتی که باید برای شهروندان فراهم  شود، شایسته است  شهریه ها به گونه ای تنظیم شود تا همه اقشار جامعه با مراجعه حضوری بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند. از سوی دیگر پرداخت حق الزحمه پایین تر سبب شده تا بسیاری از مدرسان موسیقی  علاقه چندانی نسبت به تدریس در مراکز سازمان نشان ندهند و ما باید روشی اتخاذ کنیم ضمن دریافت حداقل شهریه ازمخاطبان؛ رقم مناسب حق الزحمه مدرسان  را نیز دربرداشته باشد.

پیش از این درخصوص رونمایی از یک ارکستر بزرگ در فرهنگسرای بهمن  خبر داده بودید در این باره جزییات بیشتری بفرمایید و اینکه آیا این همان ارکستر بزرگ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواهد بود؛ رهبری این ارکستر بزرگ باچه کسی است؟

سازمان در مقاطع مختلفی ارکستر های متفاوتی را تحت عنوان «ارکستر شهر» داشته که توسط افراد مختلف رهبری می شده است. بنا براین در این باره تصمیم گرفته شد ارکستر را دوباره راه اندازی کنیم ولی از آنجا که تمرینات ارکستر و حضور رهبر و خواننده( یا گروه کر) نیازمند به جمع شدن و تجمع این عده از هنرمندان در این شرایط سخت است و اینکه ارکستر یاد شده با اعضایش حداقل 50 نفر را در برخواهند داشت و رعایت پروتکل ها بسیار دشوارو این شرایط پرخطرخواهد بود. بنابراین برای شروع به کار ارکستر فعلا  تامل کرده ایم تا شرایط  و اوضاع عمومی کمی به ثبات برسد. 

در مصاحبه های پیشین از تولید یک آلبوم موسیقی  با عنوان «هفت میدان» نام برده اید که بر مبنای آثار زنده ‌یاد ناصر چشم‌آذر تولید شده و قرار است در دهه فجر رونمایی ‌شود.  گویا موضوع این آلبوم درباره میدان‌های بزرگ شهر تهران و تاریخچه فرهنگی آن‌ها است... لطفا برایمان بیشتر توضیح بفرمایید.

بله البته ... آلبوم«هفت میدان» ، شامل هفت قطعه ارکسترال است که برای هفت میدان مهم شهر تهران (بهارستان، حسن آباد، ونک، آزادی و...) ساخته شده است. مراحل ضبط ، تدوین، میکس و مسترینگ این آثار نیز با کیفت بسیار خوب به پایان رسیده و این آثار ارزنده آماده اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد است که پس از طی این مرحله به صورت فیزیکی و مجازی تولید خواهد شد و امیدواریم با توجه به شرایط مالی سازمان در آینده نزدیک تولید این آثار اجرایی شود.

سازمان فرهنگی هنری چه آلبوم هایی در دست تولید دارد؟ 

آثاری که در دست تولید داریم از آثار بسیار فاخری است که در سال های اخیر تولید شده است. یکی از این آثار ردیف آوازی موسیقی دستگاهی ایران به روایت و آواز استاد علی جهانداراست که از ارزش و اعتباری خاص برخوردار است. این مجموعه شامل حدود 9 لوح فشرده است که در یک مجموعه تولید خواهد شد. آلبوم دیگری به نام «آوای محرم» نیز در دست تهیه داریم که شامل مرثیه خوانی و نوحه خوانی چهار خواننده جوان، توانا و نام آشناست که هریک از این خوانندگان دو قطعه عاشورایی در این آلبوم اجرا خواهند کرد. همچنین در نظر داریم از مجموعه تولیدات سال جاری مدیریت موسیقی که تاکنون به صورت تک «تراک» در فضای مجازی و در مناسبت های گوناگون منتشر شده است، به صورت یک آلبوم بهره برداری شود.

به عنوان سوال پایانی؛ پیشتر خبر داده بودید که دو پوئم سمفونی دیگر نیز در دستور کار سازمان است لطفا بفرمایید در چه مرحله ای قرار دارد؟

البته دراصل این موضوع شامل دو اثر است: یک پوئم سمفونی  به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یک سمفونی  بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب  با عنوان «گام دوم انقلاب» در دستور کار قرار داده شده است که همچنان با آهنگسازان مختلف در حال رایزنی برای ساخت و تولید این دو اثر موسیقیایی هستیم.


*گفت وگو از کوروش ایلخانی


نظر شما