جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۸۱۷۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
به مناسبت ولادت امام هادی علیه السلام به معرفی پنج کتاب با نام های فرهنگ جامع سخنان امام هادی (ع)، امام هادی و نهضت علویان، تحلیلی از تاریخ دوران دهمین خورشید امامت امام هادی(ع)،دهمین ستاره (داستان زندگی امام هادی (ع)،تحلیلی از زندگانی امام‌هادی(ع) می‌پردازیم.
معرفی 5 کتاب در مورد امام دهم شیعیان///به گزارش پایگاه خبری‌ـ تحلیلی فرهنگ و هنر، کتاب فرهنگ جامع سخنان امام هادی (علیه‌السلام)

فرهنگ جامع سخنان امام هادی (علیه‌السلام)، همراه با متن کتاب موسوعه کلمات الامام الهادی، گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم، ترجمه علی مویدی، نشر معروف 1380، 590ص.
این کتاب مجموعه کاملی از کلام امام هادی(ع) به همراه متن عربی کتاب موسوعه‌‌کلمات الامام الهادی(ع) است که در 4 فصل با عناوین عقاید، احکام، اخلاق و دعاها تنظیم شده است. در بخشی از مقدمه‌ این کتاب چنین آمده است:
زندگی امام هادی(ع) سرشار از پایداری در راه حق و عدم‌تزلزل در حوادث پرتلاطم روزگارش بوده است. او در خط مستقیم سیره و هدایت پیامبر اکرم(ص) حرکت کرد. در این راه سختی‌ها و رنج‌های بسیاری از طاغوت‌های عصر خود دید و تحمل کرد، متوکل عباسی بر آزار و شکستن حرمتش اصرار فراوان داشت؛ ظلم و بی‌احترامی به امامی که به اعتراف همه‌ راویان، از دانش بی‌نظیر الهی برخوردار و داناترین مردم به معارف بلند الهی و قرآنی و نیز در زمینه اخلاقی و سلوک الهی در عصر خود بوده است.
چنین نیست که شیعه، امامی از خاندان پیامبر اکرم(ص) را کورکورانه تقدیس کند بلکه با مستندات و ادله محکمی که در اختیار دارد پیروی از ایشان را برگزیده است. ایمان شیعه بلکه ایمان همه‌ مسلمانان به وجوب موّدت و پیروی از اهل‌بیت‌(ع) از عمق معارف اسلام و ژرفای رسالت رسول خدا(ص) گرفته شده است. این فرموده خدای سبحان درباره‌ اهل‌بیت علیهم‌السلام که می‌فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجراً إلا الموده فی القربی» هر مسلمانی را ملزم می‌کند تا به ریسمان مودت و محبت ایشان چنگ زند و از آنها پیروی کند تا از هر گونه انحراف و گمراهی در امان باشد.

کتاب امام هادی و نهضت علویان

امام هادی و نهضت علویان، محمد رسول دریایی، تهران، انتشارات رسالت قلم، 1361، رقعی، 293ص.
این کتاب به زندگانی پر برکت امام دهم شیعیان حضرت امام هادی‌(ع) و تحولات سیاسی - اجتماعی دوران آن حضرت می‌پردازد.
«شیعه بودن تنها به معنای دوست داشتن امامان شیعی نیست بلکه تشیع به معنای پیروی کردن در حقیقت عمل است و حرکت، پیروی از پیشوایان راستین اسلام در خود کلمه‌ شیعه و لفظ تشیع نهفته است. البته لازمه‌ این پیروی شناخت است و لازمه‌ شناخت دوست داشتن. اما آنچه معنی تشیع را تحقق خارجی می‌بخشد پیروی از اندیشه، روش زندگی، ‌روش کار، نحوه‌ جهاد و... ائمه علیهم‌السلام است».
این کتاب پس از بیان این مطلب به شرح زندگی امام هادی(ع) و ویژگی‌های ایشان پرداخته است تا خوانندگان بیش از پیش با این امام و راه و روش زندگی‌ ایشان آشنا شوند و پیروی از آن حضرت را سرلوحه‌ راه خود قرار دهند.
مولف در آخر این کتاب، کتاب امام هادی قهرمان شکست‌ناپذیر عصرمتوکل را درمیان آثار چاپ شده‌اش معرفی کرده است.

 تحلیلی از تاریخ دوران دهمین خورشید امامت، امام هادی(ع)

تحلیلی از تاریخ دوران دهمین خورشید امامت، امام هادی‌(ع)، علی رفیعی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1370، وزیری، 163ص.
خوانندگان گرامی می‌توانند در این نوشتار به مطالعه‌ مطالبی چون: ولادت، رفتار و اخلاق امام‌(ع)، علم و دانش امام‌هادی‌(ع)، زمامداران معاصر، شرایط سیاسی، ‌اجتماعی عصر امام(ع)، ‌امام هادی(ع) و نهضت علویان، ترس دستگاه از حضور امام هادی(ع) در مدینه، نگرش بر فعالیت‌ها و مبارزات امام علیه‌السلام در مدینه، ورود به سامرا، فعالیت‌ها و مبارزات امام(ع) در سامرا، تبیین و تثبیت موضع امامت و غیرمشروع دانستن حکومت عباسیان، فراهم کردن زمینه غیبت حضرت مهدی(ع)، سخنان و نوشته‌های آن حضرت، شرکت در جلسات مناظره و... بپردازند.

می پردازیم.

 دهمین ستاره (داستان زندگی امام هادی (ع))

دهمین ستاره (داستان زندگی امام‌هادی (ع))، رضا شیرازی، تهران، انتشارات پیام آزادی، 1373، رقعی، 119ص (مصوّر، ویژه نوجوانان).
کتاب دهمین ستاره مصور ویژه نوجوانان است و نویسنده با قلمی ساده و روان، 14 داستان از زندگی امام هادی(ع) را برای خوانندگان بیان کرده است.
تحلیلی از زندگانی امام‌هادی(ع)
تحلیلی از زندگانی امام هادی(ع)، باقر شریف القریشی، ترجمه محمدرضا عطایی، مشهد، کنگره جهانی امام‌رضا(ع)، 1371، وزیری، 528 ص.
این کتاب پیش از این نیز توسط مترجمی دیگر روانه بازار نشر شده است.مولف در فصل اول کتاب تحلیلی از زندگانی امام‌هادی(ع)، به تاریخ ولادت و رشد آن بزرگوار و دیدگاه مولفان درباره وی پرداخته است. در فصل دوم مظاهر شخصیت و حضور عینی امام را در جامعه بررسی کرده است. فصل سوم با عنوان علوم و معارف آن حضرت، که بیانگر بخشی از روایات امام(ع) است به موضوعات مختلفی رسیدگی کرده و در ضمن سند، متن و شرح‌های زیارت جامعه را آورده است. در فصل بعد به گزارش اصحاب و راویان امام پرداخته و از 177 راوی یاد کرده است.مولف در فصل‌های دیگر، زندگی امام(ع) را در سامرا، اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دوران امامت را در ضمن اشاراتی گویا به حرکت‌های ستم‌ستیزانه تشیع و نقش شعر و شاعری در آن زمان، نقد و بررسی می‌کند.گزارش تحلیلی جریان‌های فکری انحرافی و موضع امام(ع) در مقابل آنها نیز از فصول خواندنی کتاب است.

نظر شما