جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۸۱۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
طی نشستی با حضور اعضای ستاد مردمی بزرگداشت روز مباهله ، برنامه های امسال ستاد برزگداشت مباهله تشریح شد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فرهنگ و هنر ؛ در ابتدای نشست خبری مراسم گرامیداشت  روز مباهله که عصر روز سه شنبه 14 مرداد ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه  برگزار شد، حاج علی انسانی  شاعر آئینی و مداح اهل بیت (ع) در خصوص اساس شکل گیری ستاد مردمی گفت : چند سالی هست که خدای تبارک و تعالی لطف کرده و با حضور دلی تنی چند از دوستداران اهل بیت پیامبر(ص) و امیرالمومنین علی(ع) و فعالان فرهنگی و رسانه ای ، ستاد مردمی گرامیداشت روز مباهله شکل گرفته و در مسیر شناخت واقعه مباهله و جنبه های مختلف آن قدم برمیدارد. ما مناسبتهای مهم بسیاری داریم که بزرگان دین و علما برای پاسداشت آنها سفارش کرده اند همانند عید سعید غدیر خم که سید الاعیاد نام دارد. در این میان دیدیم یکی از مناسبتهایی که در این میان مغفول مانده و بسیار کم بدان پرداخت شده است روز مباهله و وقایع این روز مهم است. همانگونه که تبلیغ غدیر واجب است  مباهله نیز یکی از وقایع  مهم و بزرگ در دین اسلام است. به تعبیری می‌توانیم بگوییم مباهله، انرژی هسته‌ای شیعه است. در بیان  امام رضا (ع) آمده است : بزرگترین و بالاترین فضیلت پدرم علی ابن ابیطالب (ع) در مباهله است.

وی در ادامه افزود: در این پنج سال فعالیت ستاد مردمی بزرگداشت روز مباهله با استقبال چشمگیر علما ، بزرگان و علاقمندان اهل بیت(س) مواجه شده ایم و هرسال در مراسم بزرگداشت این روز مهم میهمانان شاخص و برجسته ای داشته ایم.
امسال برنامه های مختلف و بسیاری تدارک دیده بودیم اما بدلیل شرایط خاص پس از شیوع ویروس کرونا نمی توانیم آنها را اجرا کنیم. اما به همت کمیته اجرایی ستاد مردمی بزرگداشت برنامه های مختلف دیگری که عمدتا در حوزه فضای مجازی و پخش رسانه ای قرارگرفته ، فعایتهای ستاد مباهله انجام می شود.
در سالهای قبل مراسم جشن باشکوهی با حضور گسترده عاشقان اهل بیت (س) اجرا می شد و در آن بخش های مختلفی همچون سرود ، تواشیح ، مدیحه سرایی ، نمایش ، ورزش باستانی زورخانه ای که برآمده از فرهنگ ایرانی – اسلامی ماست ، سخنرانی ، شعر خوانی و ... اجرا می شد.

در ادامه نشست علی اهرابی دبیر اجرایی ستاد مباهله در خصوص فعالیتهای کلی کارگروههای محتوایی ستاد توضیحاتی داد و گفت : امسال در تبلیغات و اجرای برنامه های مختلف ستاد بزرگداشت روز مباهله همراهی و مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مرکز فعالیتهای دینی شهرداری را نیز خواهیم داشت.
وی در ادامه سخنان خود کارگروههای مختلف ستاد مباهله و اعضای آن را معرفی کرد و آنها نیز به تشریح برنامه های امسال ستاد در روز مباهله پرداختند :

محمد مهدی مفیدی– دبیر کارگروه محتوایی ستاد ملی مباهله در ابتدا ضمن بیان تلاش چند ساله این کارگروه برای تولید محتوا ، کتب و مقالات مختلف و همچنین جمع آوری مستندات متقن در زمینه واقعه مباهله گفت : یکی از اولین کارهایی که انجام شد مجموعه مقالات و همچنین کتاب شعر مباهله  بود که با همت و نظارت مستقیم حاج علی انسانی انجام شد. برای استفاده علاقمندان و در دسترس بودن این اطلاعات و دیگر منابعی که توانستیم در این چند سال بدست بیاوریم ، سایت مباهله به نشانی     mobahele.com و  mobahele.ir    راه‌اندازی و بهره برداری شد.
مفیدی در خصوص برنامه های امسال ستاد گفت : راه اندازی دبیرخانه دایمی ستاد برزگداشت مباهله ، رونمایی از آلبوم صوتی "روزی که مهر و ماه یکی شد" ، مسابقه حفظ آیه مباهله برای گروه سنی خردسال(تا 7سال) ، برگزاری دوره سوم مسابقه کتابخوانی بصورت آنلاین ، تولید و پخش کلیپ های مختلف تصویری با موضوعات گفتگو ، خانواده و امید با نگاه به مباهله ، تولید کتاب تعاملی بازی و آموزش به زبان ساده برای کودکان با موضوع داستانهای قرآنی  از جمله برنامه های این کارگروه محتوایی است.

ویژه برنامه های گرامیداشت روز مباهله اعلام شد/24 مرکز فرهنگی هنری شهر تهران میزبان مراسم گرامیداشت روز مباهله

علی خانزاده – دبیر کارگروه فضای مجازی ستاد مباهله گفت: امسال با راه اندازی مسابقه و پویش #مباهله در فضای مجازی فعالیت خواهیم داشت. در این پویش علاقمندان می توانند  با تولید آثار و محتوای مناسب با موضوع مباهله و در قالبهای انیمیشن ، پویانمایی ، موشن گرافی ، فیلم کوتاه ، آثار صوتی (مداحی ، سخنرانی) ، عکس ، عکس نوشته ، اینفوگرافی و انتشار آن در فضای مجازی  با هشتگ های #مباهله ، #مباهله_مباهات_پیامبر و  #مباهله_روز_شکوه_اسلام و تگ کردن  صفحه ستاد مباهله در مسابقه و پویش شرکت کنند و در روز 17 ربیع الاول مصادف با میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص)  قرعه کشی و اعلام اسامی برندگان انجام خواهد شد.

یوسف بالو-دبیر کارگروه تبلیغات و برنامه های میدانی ستاد مباهله در خصوص برنامه های امسال ستاد در سطح شهر تهران گفت : با هماهنگی و مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بنا شد در روز جمعه 24 مرداد ماه که مصادف با 24 ذی الحجه سالروز وقوع مباهله است در 24 نقطه از شهر تهران از جمله مزار شهدا ، ایوان انتظار و 24 مرکز فرهنگی هنری شهر تهران مراسم جشن و سروری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و البته در فضای باز برگزار شود. این مراسم شامل سخنرانی ، مدیحه سرایی ، شعر خوانی و مسابقه خواهد بود که با حضور چهره های شاخص هریک از شاخه های ذکر شده برگزار می شود.
بالو در ادامه افزود: برای اجرای این برنامه شیوه نامه ای تدوین شده است که در اسرع وقت برای مراجع ذی ربط ارسال خواهد شد.

 در پایان نشست همچنین اعلام شد مراسم جشن هرساله به میزبانی ستاد مباهله ، بدلیل شیوع کرونا بصورت مجازی برگزار خواهد شد.
نظر شما