جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۸۲۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
چرا حافظه بشر قادر به جلوگیری از تکرار اشتباه نیست؟
بار دیگر نیترات آمونیوم فاجعه وحشتناکی را خلق کرد و قربانی اما این بار شهر بیروت پایتخت لبنان بود. این ماده چیست؟ چرا حافظه انسان قادر به جلوگیری از اشتباه و درس گرفتن از چنین بلایای بزرگ نیست؟


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، انفجار مهیب و تلخی که روز گذشته در نتیجه اتش گرفتن نیترات آمونیم واقع در کشتی ای در بندر بیروت رخ داد یکبار دیگر اذهان را به سمت رخدادهای مشابهی در سایر نقاط دنیا سوق داد که نشان می دهد انفجار بیروت رویداد کم نظیری نبوده و پیش از این نیز در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و فرانسه نیز در ابعاد گسترده تری رخ داده است.

با اشاره به بیانیه حسن دیاب نخست وزیر لبنان ، نتیجه می گیریم که انفجار مهیبی که در بندر بیروت رخ داد و دوربین های نظارتی آن را به تصویر کشیدند ، ناشی از وجود مقادیرزیادی نیترات آمونیوم به ارزش 2750 تن که 6 سال پیش در انبار بندر بیروت ذخیره شده بود.

این ماده عبارت است از یک ترکیب شیمیایی به نام "NH4NO3" که به صورت کریستال های بی رنگ است و در هنگام تماس با هوا به مایع تبدیل می شود و در آب به خوبی حل می گردد و این ترکیب تبدیل به متانول و اتانول می شود.

از مزایای نیترات آمونیوم آگلوماتور بودن آن است و بنابراین همیشه به صورت مخلوط یا مخلوطی با سولفات آمونیوم یا نمک های کلسیم موجود است.

از همه بدتر ، نیترات آمونیوم ماده قابل اشتعال و انفجاری است و سرعت انفجار آن 2.500 متر بر ثانیه است.

آنچه این ترکیب را خطرناک تر می کند این است که احتراق آن منجر به اکسیدهای سمی ازت می شود. این امر ممکن است بیانیه سفارت آمریکا در پایتخت لبنان را تبیین کند ، درباره وجود گزارش هایی که درمورد "آزاد کردن گازهای سمی پس از انفجار بندر بیروت" بیان شده است.

طنز این است که این ترکیب شیمیایی خطرناک و انفجاری در ساخت کود مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا حاوی درصد زیادی ازت است.

علاوه بر صنعت کود ، از این ترکیب خطرناک در ساخت بمب و مواد منفجره که در معادن استفاده می شود ، به منظور تسهیل احتراق این ترکیب به دلیل وجود اکسیژن فراوان در ذرات آن استفاده می شود.

نیترات آمونیوم همچنین در تولید آنتی بیوتیک ها و مخمرها مورد استفاده قرار می گیرد ، زیرا به دلیل خاصیت آن در ساخت کبریت ها و آتش بازی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نیترات آمونیوم در چندین رویداد با عواقب غم انگیز گزارش شده است که اولین مورد آن مربوط به سال 1921 میلادی در شهر لودویگشهافن آلمان است.

پس از آن فاجعه ای در بندر تگزاس در 16 آوریل 1947 رخ داد ، جایی که آتش سوزی در کشتی حامل 2300 تن نیترات آمونیوم رخ داد که منجر به انفجاری شد که صدها نفر را کشته و هزاران زخمی بجای گذاشت. ابعاد فاجعه این انفجار به حدی بود که در ان زمان از آن به عنوان یکی از بزرگترین فجایع "غیر هسته ای" در جهان توصیف شد.!

چنین حوادثی بعداً با انفجار یک کارخانه کودسازی در شهر تولوز فرانسه در سال 2001 تکرار شد که منجر به کشته شدن 15 نفر و زخمی شدن حدود 200 نفر دیگر شد.

در سال 2013 یک انفجار دیگر در یکی از کارخانه های کودسازی در ایالات متحده رخ داد . این اتفاق در منطقه غرب تگزاس رخ داد و باعث کشته شدن 14 نفر و زخمی شدن حدود 200 نفر دیگر شد و محققان نتیجه گرفتند که نیترات آمونیوم عامل این فاجعه است.

متأسفانه نیترات آمونیوم روز گذشته فاجعه دیگری را در لبنان موجب شد و قلب میلیون ها نفر را اندوهگین ساخت. این اتفاق در یک انباری واقع در بندر بیروت رخ داد که حاوی محموله 2750 تن از این "کود انفجاری و وحشتناک" بود ، امری که ممکن است باعث شود عنوان "بزرگترین انفجارهای غیر هسته ای" دنیا از بندر تگزاس بر بندر بیروت نامگذاری شود .

انتهای پیام/


نظر شما