پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۸۲۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
ابعاد انفجار روز دوشنبه بتدر بیروت به حدی گسترده است که علاوه بر خسارت ۵ میلیاردی دارای ابعاد اجتماعی بسیار تلخی از جمله بی خانمانی بیش از ۳۰۰ هزار شهروند لبنانی است . لبنانی که خود سالها پذیرای بیش از ۵۰۰ هزار اواره فلسطینی است و مدتی است که تحت تحریم شدید آمریکا قرار گرفته تا صلح با اسراییل را بر این کشور تحمیل کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ هنر، ابعاد انفجار روز دوشنبه بندر بیروت به حدی گسترده است که علاوه بر خسارت ۱۵ میلیاردی دارای ابعاد اجتماعی بسیار تلخی از جمله بی خانمانی بیش از ۳۰۰ هزار شهروند لبنانی است . لبنانی که خود سالها پذیرای بیش از ۵۰۰ هزار اواره فلسطینی است و مدتی است که تحت تحریم شدید آمریکا قرار گرفته تا صلح با اسراییل را بر این کشور تحمیل کنند.

هنوز ابعاد حادثه مشخص نیست، باید سناریوهای متعددی مورد بررسی دقیق قرار گیرد. مسئولیت دولت و مسئولان امنیتی و قضایی لبنان در  این باره سنگین است و به  بررسی های دقیقی نیازمند است.  این انفجار ممکن است، اتفاق عادی باشد، ولی بخش غیرعادی آن مهم است. جاییکه مثلث شوم امریکا ، رژیم صهیونیستی و دربار سعودی مدتی بود بدنبال آشوب سازی در لبنان بودند. حتی بدنبال این بودند که با اقدامات ضد امنیتی و اغتشاشات خیابانی اوضاع را به سمت بی دولتی و ناراضی سازی مردم پیش ببرند ولی با همدلی و همکاری و انسجام و مدیریت مناسب در میان ارکان حاکمیت لبنان اعم از رییس جمهور، نخست وزیر ، ارتش و پارلمان به رغم مشکلات اقتصادی اوضاع تحت کنترل و اداره قرار گرفت. 

بررسی های اولیه اما نشان می دهد که شرایط غیرعادی و تا حدودی تردید برانگیز است، احتمال وجود دست های پشت پرده وجود دارد، بویژه باید در این حادثه موضوع منفعت هریک از طرف ها را در نظر گرفت، توصیف شرایط بحرانی چند وجهی در رژیم صهیونیستی ،‌ امریکا و سعودی بویژه که رژیم صهیونیستی در اوج مشکلات و بحران داخلی و درگیری های خیابانی قرار دارد.

کاریکاتور/ انفجار بیروت؛ حادثه یا جنایت؟؟
اسراییل مشهور است که در مواجهه با دشمنانش بواسطه اینکه همواره از جنگ بواسطه عمق بسیار کم خود فراری است سیاست های تهاجمی ابهام برانگیز در پیش میگیرد. نظیر سیاست ابهام هسته ای. تقریبا تمامی دولت های غربی اذعان دارند که این رژیم دارای ۲۰۰ کلاهک هسته ای است اما این رژیم برای فرار از نظارت سازمان ملل اعتراف نمی کند.

علاوه بر این تلاش ها و ماجراجویی های گذشته این رژیم در سوریه برای یکسره سازی صحنه نبرد در مقابل محور مقاومت به نتیجه نرسیده است.

اخیرا نیز در حمله ای هوایی یکی از فرماندهان حزب الله را در سوریه هدف ترور قرار داد که حزب الله وعده انتقام داده است. اسراییل به خوبی میداند که  وعده حزب الله  صادق است و حتما در زمان و مکان مناسب، انجام خواهد شد و لذا تلاش برای ایجاد وضعیت شبیه انچه که در  بندر بیروت روی داد می تواند تا حدودی حزب الله و محور مقاومت  را از فکر انتقام خارج کند. اگر وعده های حسان دیاب در خصوص بررسی دقیق این فاجعه پیگیری شود زوایای جدیدی از عوامل و دلایل ان مشخص خواهد شد.
مطالب مرتبط
نظر شما