چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۰۸۳۲۲
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
همزمان با سالروز ولادت هفتمین امام موسی کاظم به معرفی ۴ کتاب مفید و خواندنی در مورد زندگانی و سیره این امام بزرگوار معرفی می‌شود.
4کتاب خواندنی برای آشنایی با امام هفتم
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی فرهنگ و هنر،همزمان با سالروز ولادت هفتمین امام موسی کاظم به معرفی چهار کتاب مفید و خواندنی در مورد زندگانی و سیره این امام بزرگوار معرفی می‌شود.

 1) کتاب امام کاظم را بیشتر بشناسیم (منتهی الامال)،به نویسندگی شیخ عباس قمی که ازسوی انتشارات نور محبت منتشر شده است

برای شناخت جانشینان پیامبر گرامی اسلام (ص)، ائمه هدی علیهم السلام می بایست به منابع متقن و دست اول رجوع کرد. از جمله منابعی که قابل اعتماد می باشد کتاب منتهی الآمال شیخ عباس قمی است. مولف کتاب، شیخ عباس قمی که از برترین محدثین تاریخ تشیع می باشند و کتاب های ایشان نیز دارای عمق و صحت کافی برای استناد احادیث اهل بیت (علیهم السلام) می باشد.

کتاب امام کاظم (ع) را بیشتر بشناسیم، خلاصه ای از بخش کتاب منتهی الامال شیخ عباس قمی (ره) می باشد که اختصاص به امام هفتم شیعیان دارد.

 در این کتاب آنچه که مربوط به شخصیت، سیره ی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حضرت کاظم (ع) می باشد را از نظر می گذرانیم. مولف در این اثر پیرامون شخصیت امام، نکات اخلاقی و ویژگی های مختلف حضرت را با بیانی دلنشین برای خوانندگان محترم بیان می کنند.

 در مورد سجایای اخلاقی، کرامات، معجزات، نحوه ی شهادت حضرت، اولا و اصحاب حضرت نیز مطالبی بیان می شود.

2) کتاب ماه در محاق، به نویسندگی مهدی قزلی که از سوی انتشارات امیر کبیر منتشر شده است.

 او در کتاب «ماه در محاق» با استفاده از منابع تاریخی موجود و ظرفیت قصه‌گویی خود از طریق بیان حکایت‌ها و داستان‌هایی جالب به معرفی شخصیت این امام همام پرداخته است. 

3)کتاب پرسش های مردم و پاسخ های امام کاظم(ع)،به نویسندگی احمد قاضی زاهدی که توسط  انتشارات عصر ظهور منتشر شده است.
کتاب پیشرو تحت عنوان پرسش های مردم و پاسخ های امام کاظم (ع) تألیف آقای احمد قاضی زاهدی می باشد که با ترجمه ی روان آقای رحیمیان به زیور طبع آراسته شده است.

 در این کتاب نویسنده ی محترم سعی کرده است تا آراء اعتقادی، کلامی، اخلاقی، فقهی و ... امام موسی کاظم (ع) را در قالب پرسش و پاسخ به مخاطبین ارائه دهد. در واقع پرسش هایی که در عصر امام کاظم (ع) از ایشان در موضوعات مختلف شده بود را مولف با دسته بندی و تعیین عنوان برای خوانندگان آماده کرده است.

کتاب دارای چند فصل است که فصل اول آن درباره­ی توحید و خداپرستی می باشد، در فصل دوم و سوم نیز بحث هایی نظیر نبوت، امامت و ولایت که برخی از اصحاب از حضرت سوالاتی را داشته اند مطرح می شود. در فصول بعدی نیز مباحث فضائل، مناقب، کرامات و معجزات حضرت با تفصیل بیان می شود.

4) کتاب سخنان حضرت موسی بن جعفر(ع)، به نویسندگی سید محمد تقی حکیم  که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
مرور سخنان اهل بیت(ع) و بهره‌گیری از مفاهیم و نکات ارزشمندی که در این بیانات وجود دارد، یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان با آن از این منابع عظیم هدایت بهره‌مند شد و چه بهتر که این سخنان در قالب یک مجموع و به عنوان یک کتاب در اختیار ما باشد تا بتوانیم با رجوع به آن در سریع‌ترین زمان ممکن به این چشمه هدایت دست پیدا کنیم.

این کتاب اثری با همین محوریت است که در آن نویسنده با ذکر مباحث اخلاقی، اعتقادی، کلامی و ... به آوردن سخنانی از امام موسی کاظم (ع) به بررسی دیدگاه اهل بیت در ارتباط با هر کدام از این سرفصل‌ها پرداخته است.
نظر شما