پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۴
کد خبر: ۱۰۸۳۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
محمدرضا جمالی
با شیوع بیماری «کووید19» دو جهان پیش روی ما پدیدار شده است.
جهان اول، عرصه روزهای کرونایی و رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است. و جهان دوم، روزگار تحت تأثیر زندگی کرونایی است. البته ضرورتی که به دنبال آنها پیش می‌آید و آن اینکه باید خود را برای جهان پساکرونا و دنیایی متفاوت آماده کنیم. به هر حال این دنیاهای جدید ویژگی و مختصاتی را به ما تحمیل کرده و خواهد کرد.
 پیش از همه اینکه در دنیای کرونایی مرزها معنایی ندارد، چون این بیماری درد مشترک همه جهانیان است و هیچ سرزمینی برای فرار از آن در دسترس نیست. بیماری «کووید19» نشان داد که هنوز علم از کشف بسیاری از ناشناخته‌ها عاجز است و احتمال دارد که باز هم جهان درگیر بیماری ناشناخته و مهلک دیگری شود.
 دوم اینکه مناسبات انسانی در جامعه و محل اجتماعات بشری از جمله در محل کار و منزل تغییر کرده است. خانه تا پیش از شیوع این بیماری برای بسیاری نقش خوابگاه را داشت. اما در جهان کرونایی اینکه متراژ خانه چقدر باشد یا اینکه فضای آن چگونه باشد، مهم است؛ چون از این به بعد مدت زمان بیشتری در خانه می‌مانیم. پس فضا و نحوه چیدمان آن مهم می‌شود. در این جهان برای ایجاد شادابی و نشاط قطعاً از گل و گیاه استفاده می‌شود و همزیستی مسالمت‌آمیز با اعضای خانواده، افزایش میزان صبر و حوصله و مواسات مورد توجه قرار می‌گیرد.
رفتارهای اجتماعی سنتی از جمله گردهمایی برای مراسم عزا یا شادی دوستان و خویشاوندان متحول شده است همچنین برخی رفتارهای فرهنگی‌ـ مذهبی. برای مثال در دوران کرونا اگر قرار باشد در دوران کرونا نذر کنیم، دیگر نذر ما حلوا و خرما نخواهد بود، بلکه حتی نوع نذر کردن هم تغییر می‌کند و نذر ماسک و دستکش و اقلام بهداشتی بیشتر می‌شود و قطعاً این روند در جهان پساکرونا هم ادامه پیدا می‌کند.
اما مهم‌ترین تحول این است که کووید 19باعث شد فضای مجازی به سرعت با زندگی روزمره عجین شود و به غلبه مدرنتیه بر سنت سرعت‌بخشید. بسیاری از برنامه‌ها در همین دوران شکل گرفت. از جمله طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های مختلف و به‌طور نمونه برنامه شاد برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان. همچنین احراز هویت علاه بر ثبت اثر انگشت از طریق تلفن همراه به وسیله مردمک چشم.
در واقع باید گفت که بیماری کرونا مقاومت‌ها برای ورود به دنیای مجازی را در هم شکست و به بسیاری از تحولات مورد نیاز برای ورود به دنیای مدرن سرعت‌بخشید.
منبع: همشهری آنلاین
نظر شما